De Oosterdoksluisbrug in Amsterdam is de afgelopen week definitief gemaakt door ProRail. Hierdoor kan de brug nu ook weer gebruikt worden voor doorvarend scheepvaartverkeer.
Eind juni raakte de brug defect bij de sluiting. Een cruciaal onderdeel dat ervoor zorgde dat de treinen er veilig overheen konden rijden, ging kapot en de brug kon niet meer worden bewogen.
Vooral NS International had last van de storing, die er onder andere voor zorgde dat de dienst van Fyra lang verstoord was. Na een paar weken had ProRail met noodonderdelen ervoor gezorgd dat de treinen die normaliter gebruikmaakten van de brug er weer overheen konden. Echter kon de brug nog niet geopend worden, dus voor scheepvaartverkeer was er nog wel een stremming.
Door de leeftijd van de brug, zo´n 70 jaar, waren de onderdelen voor de definitieve reparatie niet op voorraad, maar moesten ze speciaal gesmeden worden. Uiteindelijk kon er tussen 24 en 31 augustus gewerkt worden aan het definitieve herstel en sinds 1 september is de brug weer volledig in dienst.
Op de foto de defecte brug op de foto gezet door Marcel Kouwenhoven.
De Kennemerspoorlijn Haarlem – Uitgeest is deels gestremd door een stroomstoring in de Velsertunnel. Er…
Het Tsjechische spoorbedrijf Leo Express plant samen met het Italiaanse Arenaways een directe trein tussen…
Het spoor tussen Utrecht en Den Bosch is komend weekend weer gestremd, ditmaal omdat ProRail…
Tijdens de voorlopig laatste werkzaamheden op station Schiphol Airport zullen er drie weken lang fors…
Het Oostenrijkse spoorbedrijf WestBahn heeft deze week de eerste vier nieuwe dubbeldekkers van de Chinese…
Na ruim een week kunnen vrijdagochtend weer de eerste treinen rijden tussen Geldermalsen en Den…