Dijksma stelt gps verplicht bij goederenwagons

De registratie van stilstaande goederenwagons met gevaarlijke stoffen op spooremplacementen is nog steeds onvoldoende. Daarom grijpt staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) in. Ze verplicht de vervoerders om deze wagons uit te rusten met GPS-zenders.

Dat schrijft ze woensdag aan de Tweede Kamer. Van de stilstaande goederenwagons met gevaarlijke stoffen is op dit moment 75 procent goed geregistreerd. Dat is belangrijk voor de brandweer in geval van een calamiteit. In 2015 bedroeg dit percentage 60 procent. Maar Dijksma is bog niet tevreden: ze vindt het niet snel genoeg gaan.

Door de wagons uit te rusten met een GPS-tracker is snel te achterhalen waar de wagons staan of rijden. Verder kondigt Dijksma aan dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) nog meer inspecties gaat uitvoeren en dat boetes worden verhoogd. Spoorvervoerders die structureel de fout ingaan wordt de toegang tot het spoor ontzegd.

De belangrijkste foutoorzaak in de registratie is menselijk handelen. Onder andere de brandweer wil daarom verdere digitalisering waarbij de systemen op basis van bijvoorbeeld GPS-informatie worden gevuld. “Ik steun deze lijn en ga een stap verder door het gebruik van een geautomatiseerd systeem (bijv. GPS of RFID-tags) verplicht te stellen voor alle vervoerders in Nederland,” schrijft Dijksma.

De registratie van doorgaande treinen met wagens met gevaarlijke stoffen blijkt wel goed op orde. Daar zijn door de ILT geen afwijkingen geconstateerd.

This post was last modified on %s = human-readable time difference 12:27

Share

Recent Posts

Vanaf volgende week wekenlang hinder op spoor in Den Haag

Treinverkeer van en naar station Den Haag Centraal ondervindt vanaf zaterdag 15 februari zestien dagen…

17 uur terug

Eerste rit European Sleeper niet naar Venetië door ontbrekende handtekening

De eerste trein van European Sleeper op de route Brussel - Eindhoven - Venetië heeft…

1 dag terug

ProRail verwacht nog jaren hinder op HSL door ontwerpfouten

Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) nog jaren zullen gelden. Tijdens…

1 dag terug

‘Verbindingen Ruhrgebied ondermaats’ – GroenLinks-PvdA wil snel verbetering Drielandentrein

GroenLinks-PvdA wil dat staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer in actie komt om de problemen…

2 dagen terug

Eerste nachttrein van European Sleeper naar Venetië eindigt in Innsbruck

De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Eindhoven naar Venetië zal de…

2 dagen terug

Station Groningen in zomer langer buiten bedrijf

Station Groningen zal in de zomer langer buiten dienst zijn. Spoorbeheerder ProRail meldt dat de…

2 dagen terug