Dijksma wil zo snel mogelijk weer treinen naar Leer

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) gaat bij haar Duitse collega aandringen op een "spoedig herstel´´ van de kapotte spoorbrug tussen tussen Bad Nieuweschans (Groningen) en het Duitse Leer. Begin vorige maand raakten brug en fundament zwaar beschadigd toen er een vrachtschip tegen aan voer.

De Deutsche Bahn liet weten dat herstel minimaal vijf jaar gaat duren. Inmiddels spreekt DB Netz, de Duitse spoorbeheerder, over een herstelperiode van drie tot vijf jaar. Daarvoor zou een bedrag van 100 miljoen euro nodig zijn.

Voor het aanleggen van een nieuwe spoorbrug zijn er inspraakrondes nodig en een planprocedure. Dijksma zal in de brief "benadrukken dat het in het belang van de (grensoverschrijdende) reiziger en de vervoerder is´´ om de brug spoedig te herstellen.

Volgens ingenieurs van het bedrijf Witteveen+Bos zou een nieuwe spoorbrug in 1,5 jaar gemaakt kunnen worden voor 45 miljoen euro. Dat vertelden de ingenieurs aan de Leeuwarder Courant. "Met een paar techneuten en kostenramers zijn we in onze vrije tijd een paar avonden bij elkaar gaan zitten. Wij denken dat het bouwen van een nieuwe brug met een stalen beweegbaar deel en een vrije doorvaartbreedte van 56 meter op dezelfde plek, de voordeligste optie is," aldus Rinze Herrema, projectleider infraconstructies bij Witteveen+Bos. Volgens Herrema zou vervanging geen 5 jaar duren als zoiets bij de spoorbrug van Gouda of Weesp zou gebeuren.

Volgens staatssecretaris Dijksma heeft vooral het goederenverkeer last van de stremming. Er zou een goederenverbinding tussen Veendam via Leer en Bremen naar Malmö worden opgezet, dat gaat nu niet lukken.

Volgens Dijksma werd de trein naar Leer in november nog door zevenhonderd reizigers gebruikt. In 2012 waren er dat slechts tweehonderd. In drie jaar tijd is het aantal treinreizigers dus verdriedubbeld. Door de spoorbrug zal dit aantal waarschijnlijk weer fors dalen, denkt Treinreiziger.nl.

Het is de bedoeling dat de trein wel weer naar Weener gaat rijden. Er rijden nu bussen tussen Bad Nieuweschans en Leer. De vernielde spoorbrug kwam uit 1951 en was volgens de Leeuwarder Courant de langste van Duitsland.

This post was last modified on 19 oktober 2020 14:13

Share

Recent Posts

Weer weeklange staking in België – rituitval Eurocity Direct en EuroCity

Een nieuwe spoorstaking in België leidt vanaf zondagavond een week lang dagelijks tot uitval van…

22 uur terug

Herstel HSL loopt vertraging op

Het herstel van de constructiefouten in viaducten van de hogesnelheidslijn (HSL) loopt vertraging op. Dit…

1 dag terug

Nieuwe trein Coevorden – Bad Bentheim vanaf december 2026 (update – geen toelating nodig)

De nieuwe directe trein tussen het Nederlandse Coevorden en Duitse Neuenhaus via Bad Bentheim rijdt…

2 dagen terug

Weer ingrijpend werk op Amsterdam Centraal – op 29 maart geen treinverkeer

Op station Amsterdam Centraal begint aan het einde van de maand de tweede bouwfase waarbij…

2 dagen terug

Qbuzz krijgt miljoenenboete voor slechte start in Zuid-Holland

Qbuzz krijgt voor in totaal 3,5 miljoen euro aan boetes van de provincie Zuid-Holland vanwege…

3 dagen terug

‘Opbrengst vliegtax investeren in treinverkeer’

De opbrengsten van de hogere belasting op vliegen moeten gebruikt worden om het internationale treinverkeer…

3 dagen terug