Dijksma wil zo snel mogelijk weer treinen naar Leer

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) gaat bij haar Duitse collega aandringen op een "spoedig herstel´´ van de kapotte spoorbrug tussen tussen Bad Nieuweschans (Groningen) en het Duitse Leer. Begin vorige maand raakten brug en fundament zwaar beschadigd toen er een vrachtschip tegen aan voer.

De Deutsche Bahn liet weten dat herstel minimaal vijf jaar gaat duren. Inmiddels spreekt DB Netz, de Duitse spoorbeheerder, over een herstelperiode van drie tot vijf jaar. Daarvoor zou een bedrag van 100 miljoen euro nodig zijn.

Voor het aanleggen van een nieuwe spoorbrug zijn er inspraakrondes nodig en een planprocedure. Dijksma zal in de brief "benadrukken dat het in het belang van de (grensoverschrijdende) reiziger en de vervoerder is´´ om de brug spoedig te herstellen.

Volgens ingenieurs van het bedrijf Witteveen+Bos zou een nieuwe spoorbrug in 1,5 jaar gemaakt kunnen worden voor 45 miljoen euro. Dat vertelden de ingenieurs aan de Leeuwarder Courant. "Met een paar techneuten en kostenramers zijn we in onze vrije tijd een paar avonden bij elkaar gaan zitten. Wij denken dat het bouwen van een nieuwe brug met een stalen beweegbaar deel en een vrije doorvaartbreedte van 56 meter op dezelfde plek, de voordeligste optie is," aldus Rinze Herrema, projectleider infraconstructies bij Witteveen+Bos. Volgens Herrema zou vervanging geen 5 jaar duren als zoiets bij de spoorbrug van Gouda of Weesp zou gebeuren.

Volgens staatssecretaris Dijksma heeft vooral het goederenverkeer last van de stremming. Er zou een goederenverbinding tussen Veendam via Leer en Bremen naar Malmö worden opgezet, dat gaat nu niet lukken.

Volgens Dijksma werd de trein naar Leer in november nog door zevenhonderd reizigers gebruikt. In 2012 waren er dat slechts tweehonderd. In drie jaar tijd is het aantal treinreizigers dus verdriedubbeld. Door de spoorbrug zal dit aantal waarschijnlijk weer fors dalen, denkt Treinreiziger.nl.

Het is de bedoeling dat de trein wel weer naar Weener gaat rijden. Er rijden nu bussen tussen Bad Nieuweschans en Leer. De vernielde spoorbrug kwam uit 1951 en was volgens de Leeuwarder Courant de langste van Duitsland.

This post was last modified on 19 oktober 2020 14:13

Share

Recent Posts

Noord/Zuidlijn volgens studie groot succes, maar niet overal

De Noord/Zuidlijn in Amsterdam is een groot succes, melden Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Amsterdam…

2 dagen terug

Spoorboekje 2022 weer op papier verkrijgbaar

Het papieren spoorboekje is terug van weggeweest. Vanaf vandaag is het online te koop via OVshop.nl,…

2 dagen terug

Belgische spoorwegen promoot reizen naar Portugal, maar hoe kom je er?

Reis budgetvriendelijk naar Porto of Lissabon. Die tip geeft de Belgische spoorwegen NMBS. Maar hoe…

5 dagen terug

Rhätische Bahn presenteert nieuwe trein (en dit keer niet in het rood)

De Rhätische Bahn, bekend om haar rode treinen, heeft voor de verandering een trein gepresenteerd…

5 dagen terug

Dubbeldekkers (DDZ) keren terug op het spoor

Vanaf 6 december gaat de Nederlandse Spoorwegen stapsgewijs weer dubbeldekkers inzetten van het type DDZ.…

7 dagen terug

Thalys start (beperkt) met directe trein naar Disneyland Parijs

Vanaf 18 maart 2022 gaat hogesnelheidstrein Thalys weer rechtstreeks naar Marne la Vallée rijden, het…

7 dagen terug