Foto: archief / (c) Rob Dammers via Flickr CC BY 2.0
Door het faillissement van Dinner Train blijven 3420 klanten achter met een ticket dat waarschijnlijk niets meer waard is. Dat staat in het eerste faillissementsverslag over de aanbieder van luxe diners in treinen. Dinner Train ging eind augustus failliet nadat veel ritten waren uitgevallen. Het bedrijf laat een schuld achter van zeker 1,2 miljoen euro.
Door het faillissement verloren zeven werknemers hun baan, maar Dinner Train werkte ook met veel ingehuurde zelfstandigen. Een aantal van die zzp’ers beschuldigt het failliete bedrijf nu van schijnconstructies. Ze menen dat ze eigenlijk als verkapte werknemer in dienst waren zonder de bijbehorende sociale zekerheid. Doorgaans betaalt uitkeringsinstantie UWV na een faillissement werknemers nog een aantal weken door, maar bij zelfstandigen gebeurt dat niet.
In het faillissementsverslag staat niet hoeveel zzp’ers vinden dat ze eigenlijk schijnzelfstandigen waren. Eerder meldde vakbond FNV dat Dinner Train met ongeveer vijftig inhuurkrachten werkte.
Een groot deel van de schulden bestaat uit dinertickets, die bij elkaar bijna 870.000 euro waard zijn. Daarnaast hadden leveranciers nog geld tegoed van het in Oisterwijk gevestigde bedrijf, schrijft de curator. Die vorderingen komen tot 300.000 euro. Dit bedrag kan nog stijgen omdat niet alle leveranciers zich hebben gemeld. Ook de Belastingdienst eist nog geld.
Curator Fred Froger doet onderzoek naar de precieze oorzaak van het bankroet. Hij schrijft al wel dat het bedrijf grote financiële problemen had door de coronapandemie en de energiecrisis die volgde op de Russische inval in Oekraïne. Tijdens lockdowns konden de diners in de trein niet doorgaan.
In 2022 werd de elektriciteit om de treinen te laten rijden erg duur, terwijl Dinner Train die kosten niet meer aan klanten kon doorberekenen die al eerder een ticket hadden geboekt. In de daaropvolgende jaren vielen treinen geregeld uit door technische problemen, waarna het aantal reserveringen sterk daalde. Uiteindelijk vroeg het bestuur zelf faillissement aan.
Het faillissement van de bedrijven Train Charter Events BV en Train Events BV werd vorige maand uitgesproken door de rechtbank Zeeland-West-Brabant. De ritten van de trein werden in de zomer stopgezet.
Dinner Train ging onder een andere eigenaar, Railpromo, ook al failliet in 2019. De marketingmanager van dit bedrijf heeft Dinner Train toen overgenomen en de voormalige eigenaar werd, voor zover bekend, leverancier.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 30 september 2024 13:55
De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie, omdat Nederland het treinverkeer op…
Het aantal ernstige storingen op het spoor is in de eerste helft van dit jaar…
Reizigersvereniging Rover vreest voor groeiende vervoersarmoede door de nieuwe prijsstijging van treinkaartjes en roept de…
Treinkaartjes stijgen volgend jaar tussen 6 en 9 procent in prijs. Dat hebben NS en…
Een basisdienstregeling voor het spoor bij stakingen is juridisch vrijwel onhaalbaar. Dit antwoordt demissionair staatssecretaris…
Er zijn woensdag problemen op het spoor in Rotterdam en Zeeland. Het treinverkeer rond Rotterdam…