Dinner Train; schuld van 1,2 mln en 3420 gedupeerde klanten
27 sep 2024 17:25
Door het faillissement van Dinner Train blijven 3420 klanten achter met een ticket dat waarschijnlijk niets meer waard is. Dat staat in het eerste faillissementsverslag over de aanbieder van luxe diners in treinen. Dinner Train ging eind augustus failliet nadat veel ritten waren uitgevallen. Het bedrijf laat een schuld achter van zeker 1,2 miljoen euro.
Beschuldigingen zzp’ers
Door het faillissement verloren zeven werknemers hun baan, maar Dinner Train werkte ook met veel ingehuurde zelfstandigen. Een aantal van die zzp’ers beschuldigt het failliete bedrijf nu van schijnconstructies. Ze menen dat ze eigenlijk als verkapte werknemer in dienst waren zonder de bijbehorende sociale zekerheid. Doorgaans betaalt uitkeringsinstantie UWV na een faillissement werknemers nog een aantal weken door, maar bij zelfstandigen gebeurt dat niet.
In het faillissementsverslag staat niet hoeveel zzp’ers vinden dat ze eigenlijk schijnzelfstandigen waren. Eerder meldde vakbond FNV dat Dinner Train met ongeveer vijftig inhuurkrachten werkte.
Een groot deel van de schulden bestaat uit dinertickets, die bij elkaar bijna 870.000 euro waard zijn. Daarnaast hadden leveranciers nog geld tegoed van het in Oisterwijk gevestigde bedrijf, schrijft de curator. Die vorderingen komen tot 300.000 euro. Dit bedrag kan nog stijgen omdat niet alle leveranciers zich hebben gemeld. Ook de Belastingdienst eist nog geld.
Oorzaak nog in onderzoek
Curator Fred Froger doet onderzoek naar de precieze oorzaak van het bankroet. Hij schrijft al wel dat het bedrijf grote financiële problemen had door de coronapandemie en de energiecrisis die volgde op de Russische inval in Oekraïne. Tijdens lockdowns konden de diners in de trein niet doorgaan.
In 2022 werd de elektriciteit om de treinen te laten rijden erg duur, terwijl Dinner Train die kosten niet meer aan klanten kon doorberekenen die al eerder een ticket hadden geboekt. In de daaropvolgende jaren vielen treinen geregeld uit door technische problemen, waarna het aantal reserveringen sterk daalde. Uiteindelijk vroeg het bestuur zelf faillissement aan.
Trein sinds de zomer stil
Het faillissement van de bedrijven Train Charter Events BV en Train Events BV werd vorige maand uitgesproken door de rechtbank Zeeland-West-Brabant. De ritten van de trein werden in de zomer stopgezet.
Dinner Train ging onder een andere eigenaar, Railpromo, ook al failliet in 2019. De marketingmanager van dit bedrijf heeft Dinner Train toen overgenomen en de voormalige eigenaar werd, voor zover bekend, leverancier.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Klein detail: de rechtbank die het faillissement uitsprak is voor Zeeland en West-Brabant i.p.v. Zeeland-West en Brabant
Nog een kleine correctie: de Rechtbank Zeeland-West-Brabant behandelt in sommige gevallen ook zaken buiten Zeeland en West-Brabant. Belastingzaken uit Limburg en Brabant-Oost vallen daar ook onder.
Duidelijk dat je beter af zou zijn met een korte Koploper waarbij er weer tafeltjes in de viertjeszit gemonteerd worden. Het is wat meer lopen maar dat is veel beter haalbaar. Catering moet dan op een eindbalkon en in een deel van de wagon gemaakt worden.
Het is behelpen maar er is veel meer kans op een feitelijke rit en op een belevenis.
NB en natuurlijk met een tafelkleedje in de eerste klas zitjes 🙂
Een ander idee is natuurlijk om een korte VIRM te rijden, ook met verlengde tafeltjes waarbij ouderwets de Wagon Lits catering langs komt. In een VIRM kun je ook mooi uitzicht hebben in de bollentijd of herfstdagen.
Dit is een behoorlijke schuld.
Ondanks er zeker vraag is naar het concept van luxe diners in een rijdende trein denk ik dat dit iets is wat museumspoorwegen ism met een lokale betere restaurant te organiseren. Waar museum lijnen niet over eigen restauratie wagon(s) beschikken zouden deze ook rond kunnen gaan langs diverse museumlijnen.
Het is wel een idee, een restauratiewagon zou men kunnen maken of huren. Een probleem is wellicht dat de museumlijnen vaak niet zo lang zijn en dat je bij het keerpunt nog maar net het voorgerecht gehad zou kunnen hebben. Een McDonalds achtige wagon is dan ook leuk en bijzonder voor de kinderen.
Het zal allemaal niet mogen en te duur worden met het personeel maar eigenlijk zou men vanuit het Spoorwegmuseum een dinertrein kunnen laten rijden. De stalling is geregeld, het materieel hebben ze wel, er is een ontvangstruimte, een mooie centrale lokatie en heel Nederland is goed te bereiken met mooie routes.
Feitelijk had dit niks met functioneel reizen in de trein te maken. Gewoon dineren op wielen en doelloos rondjes draaien.
Moet hier in Nederland alles alleen maar functioneel zijn of mag er ook wat te beleven zijn?
Ja je beleeft wel wat: jouw stevig betaalde dinerticket de mist in.
Wel als je niet steeds failliet wil gaan.
De panorama-raam-treinen in Zwitserland doen ook niet anders dan heen en weer rijden.
Ik had voor mijn vader (87 jaar) en schoonmoeder (moeilijk ter been) en voor mijn man als cadeau voor zijn 60ste verjaardag een mooi ritje gepland. Dit was iets wat onze ouders nog konden meemaken. En dan ………. geld kwijt, teleurgestelde ouders en man, geen verassing meer, boos etc. etc. Idee was goed maar uitvoering teleurstellend. En of het eten wel of niet zo geweldig was, wij hadden dan een herinnering kunnen koesteren.
Laten we eerlijk zijn: dit was uiteindelijk gewoon een schijnconstructie van Train Charter Services. Dhr. Peulen was destijds eigenaar van Railpromo (Dinnertrain), dat failliet gegaan is een aantal jaar terug. Daarna is met een schimmige constructie goedkoop de failliete boedel overgenomen door hem. Vervolgens hij heeft de ex-marketing manager van het toenmalige Dinnertrain voor het karretje gespannen door Train Charter Events BV te laten oprichten en hiermee het commercieel risico te lopen. Ondanks dat al duidelijk was dat Dinnertrain niet rendabel was, kon dhr. Peuelen met Train Charter Services zo toch nog jarenlang geld verdienen aan dit onrendabele concept. En die constructie heeft goed gewerkt, want nu kan Train Charter Services zich mooi profileren als gedupeerde en gaat alle negatieve aandacht uit naar Train Charter Events BV
En wat heeft Boress B.V. hier dan mee te maken? Daar gaat de betaling nl. naartoe.
De schuld is natuurlijk niet plotseling ontstaan, het bedrijf was structureel verliesgevend. De vraag is of ze de klanten bewust hebben opgelicht toen ze al wisten dat het een kansloze zaak was geworden.
Zo luxe was dat diner nu ook weer niet. Bij een gemiddelde bistro kun je beter (en veel goedkoper) eten dan bij de dinner train. Vooral marketing sausje dat werd gebruikt.
Je betaalt primair voor een (hele dure) treinreis en voor de beleving.
Hoeveel wagons zijn het eigenlijk en horen de locs er ook bij? Die zijn wel in een passende kleurstelling dus die zijn ook van Dinner zelf? Zijn het allemaal restauratiewagons of zit er ook nog keukenwagon tussen. Of gewone wagons voor zittende-passagiers. Met een paar nette slaapwagons zou je toch mooie reizen kunnen maken als je locs zou hebben die in diverse buitenlanden kunnen rijden. Praktisch blijft bevoegd personeel dan nog een probleem.
Leuk van Utrecht naar Venetië of nog verder Zuid. Biaritz, Nice zijn ook leuke luxe bestemmingen. Of in de Alpen is ook wel wat te doen als het geen hoog water is. Eerst maar Utrecht-Maastricht-Luik-Charleroi-Brussel-Rotterdam-Utrecht. Als het zou kunnen.
Die locs zag ik pas geleden met een Duitse reisbureautrein op weg naar een weekendje Amsterdam.
Dinner Train zelf had geen materieel maar huurde dat bij een zuster-BV, dit om te voorkomen dat het materieel onder het faillissement zou vallen en eventueel verkocht zou worden om de gedupeerden schadeloos te stellen. De bezittingen in de ene BV en de schulden in de andere, een populaire constructie.
Overigens is de zuster-BV ook schuldeiser omdat de laatste rekeningen niet betaald zijn.
Leuk voor de Duitsers, in de lente: Osnabrück, Almelo, Zwolle, Lelystad,Amsterdam.
Nee, ze kwamen via Venlo.
in het voorjaar zou men beter de Noordelijke route nemen.
gewoon een stelletje oplichters