Duitser legt eigen overweg aan, treinverkeer stilgelegd

Alsof het een aflevering van Help, mijn man is Klusser! is: een man in Duitsland heeft op eigen initiatief een spoorwegovergang aangelegd bij een goederenspoorlijn in de buurt van Rostock. DB heeft het treinverkeer tijdelijk stilgelegd.

De man werkte een aantal weekenden aan zijn eigen oversteekplaats. Hij gebruikte grint, betonplaten en zelfs een heus waarschuwingsbord om de overweg aan te leggen. De spoorlijn wordt al sinds 1998 niet meer gebruikt door reizigerstreinen, maar af en toe rijdt er nog wel een goederentrein overheen. De oversteekplaats leidde naar een perron dat volgens de politie al een tijd niet meer gebruikt wordt. De man die de overweg aanlegde, zou in zijn huis aan de spoorlijn een amateurmuseum ingericht hebben over het traject.

Foto: Bundespolizeiinspektion Rostock

Geen vergunning

DB ontdekte de oversteekplaats afgelopen weekend en deed direct melding bij de politie. De klusser in kwestie geeft aan dat hij “vrijwillig” werkte aan het “verlengen van de bestaande overweg”. Volgens DB is dat onzin, want op de betreffende plek lag helemaal geen spoorwegovergang. Bovendien was van een vergunning om er een aan te leggen geen sprake. Behalve een overweg zette de man ook een waterpomp neer, die volgens DB te dicht op het spoor staat. De politie onderzoekt de zaak.

Over de spoorlijn rijdt gemiddeld eens per week een biodieseltrein naar een fabriek in het nabijgelegen Sternberg. Veel impact heeft de tijdelijke buitendienststelling dus niet. De overwegbouwer zal voortaan wel naar een ander, legaal oversteekpunt moeten uitwijken.

This post was last modified on 31 mei 2023 11:23

Bekijk reacties

  • Jammer, want het is zo een nuttige oversteek. En een hele spoorlijn onderhouden om een bio-dieseltrein over te laten rijden... Dan is een vrachtwagen waarschijnlijk veel efficienter.

    Of de rest van de tijd het spoort gebruiken voor reizigersvervoer. Maar dan met een pompwagen (Draisine) en dat is een heel milieuvriendelijke vorm van openbaar vervoer.

    • Het ligt er en dan kan men het maar beter gebruiken. De trein gaat ook verder over spoor en om dezelfde hoeveelheid te transporteren heb je een veelheid aan vrachtwagens nodig. Duitsland kan beter maar zijn bestaande spoor actief houden en dat hadden wij ook moeten doen. Heractiveren kan decennia kosten. Zie de IJzeren Rijn, die ook nog speelbal is in een politiek spel. Voor iedereen zou het beter zijn dat deze onmiddellijk in bedrijf kwam. Dit zou zoveel vrachtwagens schelen, iedere dag. Het daar om een schijn natuurgebied dat alleen in gedachten van fanaten en bestuurders bestaat. Bij de grens is het plots op met het gebied.

      • @ Meneer Molenaar
        Het politiek spel rond de IJzeren ligt vooral intern in België. Volgens een uitspraak van het Permanent Hof van Arbitrage moet Nederland medewerking verlenen als België daar om vraagt, maar de de Belgische regering vraagt daar niet om. Antwerpen wil graag, maar Wallonië ligt dwars. De Walen vrezen voor hun Monzenlijn. Daar is deze eeuw veel geld in geïnvesteerd. De federale Minister van Mobiliteit van België Georges Gilkinet is een Waal.
        Het gaat niet om een schijnnatuurgebied, maar de Meinweg heeft echt de status van Nationaal Park. Deze status krijgt een gebied niet zomaar.
        De beste oplossing voor goederen en personen tussen Antwerpen en het Ruhrgebied zou een snelle spoorverbinding zijn langs de snelweg via Eindhoven.
        Tja: om terug te keren naar het onderwerp. je kunt niet zomaar eigenhandig overweg aanleggen: ook in Duitsland niet.

        • Een gebied dat alleen tussen de paaltjes bestaat en bij de Duitse grens plots ophoudt is gewoon een schijngebied.
          Voorts loopt het tracé aan de buitenkant en kan dat heel snel weer geschikt gemaakt worden.

          Het politieke spel zit vooral in Den Haag waar men probeert de Betuweroute en Rotterdam te beschermen. Het algemeen belang is Beneluxwijd mminder trucks en minder km's. Dwz meer korte routes over spoor voor vracht.

        • U kunt het benoemen zoals u dat wenst, maar het bijzondere coulissen is echt een Nationaal Park: aardkorsten die over elkaar heen geschoven zij met een bijzonder Flora en Fauna.
          Leg dat van korte routes vanuit Antwerpen naar het Ruhrgebied eens uit aan de Walen. De Belgen zijn zelf gestopt met het laten rijden van goederentreinen over het oude spoor. Als de Belgen opnieuw doorgaan willen, dan moet Nederland medewerking verlenen.

        • Om u te plezieren zal men ook railbus met fietswagons kunnen gaan laten rijden. Zoals op de Moor-Express van Bremen naar Worpswede en Bremervörde. Een foto link heb ik al eens eerder geplaatst. Overigens zou men daar ook beter wat moderns laten rijden, veel beter voor de mensen en bezoekcijfers.

        • @ Meneer Molenaar
          Uw onjuiste informatie heeft niets met de Moor-Express vanuit Bremen te maken.

      • Als men het spoor echt gebruikt is slopen gekkenwerk, maar een spoor open houden met alle onderhoud etc wat er bij hoort voor een trein per week. Dan kunnen er best wel wat vrachtauto's voor rijden.

        Het beste is dat er een goeds gebruiksplan voor dat spoor komt, komt die er niet dan is opheffen toch wel de beste optie.

        • Het zullen wel meer treinen worden gezien de toename van alternatieve brandstoffen.

        • Toch kan die ene trein per week voldoende zijn om het spoor open te houden, het zal niet veel onderhoud kosten, maar wel tientallen vrachtwagens per week besparen.

        • Een spoor dat 1x per week bereden wordt met lage snelheid slijt nauwelijks en heeft dus ook bijna geen onderhoud nodig. In Frankrijk rijden reizigerstreinen over spoor uit de jaren '50 dat nog steeds niet versleten is. Omdat de freqwuenties op veel landelijke lijnen heel laag zijn.

  • Als er een perron ligt, dan ligt er toch per definitie al ergens een (voormalige) overgang?

    • Het gebouw op de bovenste foto moet Bahnhofsplatz 2 in Blankenberg zijn. Dan is dit de meest logische plaats voor een overweg. Op Apple maps 'streetview' is bovendien op deze plaats de verlaging in de perronrand zichtbaar waar de overweg op aansluit. Die was er dus al voor dit doe-het-zelfproject en dat duidt erop dat hier waarschijnlijk inderdaad ooit een overweg heeft gelegen.

    • DB stopt het verkeer alleen om ambtelijke redenen. De overgang is niet goedgekeurd en men durft niet te rijden omdat er wellicht wat mis gaat en dat dan DB de verantwoordelijk zal zijn. Het is voor de fabriek te hopen dat ze het ding snel weg halen of vervangen.

    • Deze toegang naar het perron valt op het oog meer in de categorie 'overpad'. Dus niet voor wegverkeer maar voor voetgangers/treinpassagiers.

  • Hoe nuttig (en sympathiek) de actie ook lijkt, je kunt niet zomaar (zonder toestemming) de infrastructuur van anderen bewerken. Zelfde als dat ik zonder akkoord jullie tuinpad (of balkon) kom verleggen. Mijn en dijn heet dat.

  • Gelet op de foto was de klusser zelf bezig een deel van het perron te verlagen…

    • Nee, de verlaging was er al langer. Dat is te zien op de Apple-versie van streetview. Waar je in het midden beton of iets dergelijks ziet ontbrak een stuk perron(rand). Dat heeft de klusser mogelijk wel aangebracht.

  • Wat naspeuringen op Duitse websites leverde aanvullende informatie op.
    Plaats van handeling is het voormalige station van het bijna 400 inwoners tellende dorpje Blankenberg in het dunbevolkte westelijke deel van de deelstaat Mecklenburg-Vorpommern. Het station ligt aan de voormalige spoorlijn Wismar - Karow. In 1998 reed er voor het laatst een reizigerstrein en sindsdien is een groot deel van de lijn opgebroken. Een keer per week passeert er nog een trein met ketelwagens naar een twaalf kilometer verderop gelegen biodieselraffinaderij.
    Hoofdpersoon is een 29-jarige treinenliefhebber die - tot groot genoegen van de omwonenden - het station en de stationsomgeving heeft opgeknapt. De aankleding van het perron was zijn laatste project. Volgens eigen zeggen heeft hij voor tienduizenden euro's nostalgisch stationsmeubilair uit de DDR-tijd aangeschaft. Op de foto zijn een perronlantaarn, een wisselstandwijzer en een koffertransportkarretje te zien. Verder legde hij nog een waterkraan aan waarmee ooit stoomlokomotieven van nieuwe voorraad werden voorzien. Stroomkabels zorgden ervoor dat de perronverlichting het ook echt deed. En het zelf aangelegde overpad maakte het perron vanuit het stationsgebouw makkelijk bereikbaar.
    Helaas waren de autoriteiten minder gecharmeerd van de ingrepen en legden het treinverkeer stil. De treinenliefhebber hangt nu een rechtszaak boven het hoofd wegens het zonder toestemming veranderen van spoorweginfrastructuur. In het ergste geval zou hij de cel kunnen belanden maar zijn advocaat verwacht dat hij 'gezien zijn positieve intenties' er met een geldboete vanaf komt. De spoorwegmaatschappij gaat de situatie weer in de oude toestand terugbrengen zodat de biotrein weer kan gaan rijden. En daarvoor zal hij waarschijnlijk ook nog een forse rekening gepresenteerd krijgen.

Share

Recent Posts

Comfortabel of niet: lang leve de nachttrein!

Met de nachttrein op vakantie. Steeds meer mensen proberen het. Karolien van Wijk is inmiddels…

1 uur terug

Stichting Hondekop lonkt naar pendeltrein Spoorwegmuseum en doet aanvraag bij ACM

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft een bijzondere open access-aanvraag gekregen: Stichting Hondekop wil…

2 uur terug

Heijnen: NS moet spitsheffing opnieuw overwegen

De NS moet de omstreden spitsheffing opnieuw overwegen en bovendien met alternatieven komen, zegt demissionair…

3 dagen terug

NS zwicht voor Kamer en zwakt spitstoeslag af naar maximaal 2,50 euro

Het voornemen van de NS om een spitstoeslag te gaan heffen, kan rekenen op stevige…

5 dagen terug

Reizigers positief over ervaringen met NS-personeel, minder tevredenheid over hygiëne in treinen

Reizigers geven hun ervaringen met het personeel van de NS gemiddeld een 8,4, blijkt uit…

6 dagen terug

Arriva hoopt einde NS-monopolie in te luiden en wil 24 stoptreinen en twee intercity’s overnemen

Arriva wil vanaf 2026 op tal van spoortrajecten in het land gaan rijden waar nu…

7 dagen terug