Home

Eringa wil onderzoek naar incidenten op spoor

ProRail-directeur Pier Eringa wil samen met de wegbeheerders onderzoeken hoe incidenten op het het spoor met ‘groot bouwmaterieel’ in de toekomst kunnen worden voorkomen. Het ging vrijdag voor de tweede keer in een week mis. Op het spoor in Wouw, bij Roosendaal, botste een trein met ongeveer honderd reizigers op een dieplader die op een overweg stilstond. Maandag kwam in Deurne een graafmachine met een goederentrein in botsing.

“Ongelukken zijn altijd mogelijk, maar als zoiets twee keer in een week gebeurt, kan je niet meer spreken van een incident,” aldus Eringa. “Je kunt je afvragen of we niet met extra maatregelen moeten komen, samen met de wegbeheerders. Waarbij je dan iedere situatie afzonderlijk bekijkt: waar kun je het met de techniek oplossen, waar met overweg en omliggende wegen. En waar gaat het om gedrag van weggebruikers.”

Steun

De NS steunt het initiatief om onderzoek te doen naar het voorkomen van overwegincidenten met groot bouwverkeer. “Ik verwacht dat alles op alles gezet wordt voor de veiligheid van het spoor. Het is goed dat ProRail dit met de wegbeheerders gaat onderzoeken,” laat president-directeur Roger van Boxtel weten.

Engeltje

Het spoor en de overweginstallatie liepen vrijdag veel schade op. Dat was in Deurne ook het geval. In Wouw raakte een conductrice gewond aan haar hoofd. Volgens Van Boxtel had het veel erger af kunnen lopen. “Vandaag was voor onze collega’s en reizigers in de trein een ingrijpende gebeurtenis. Onze machinist had echt een engeltje op zijn schouder.” Het ging vrijdag volgens de politie mis op de spoorwegovergang omdat de dieplader stilviel. De chauffeur kon op tijd uit zijn cabine springen.

Schade groter dan gedacht

Als gevolg van het ongeval rijden het hele weekeinde geen treinen tussen Roosendaal en Bergen op Zoom. Er rijden wel snelbussen. Naar verwachting komt het treinverkeer vanaf maandagochtend weer op gang. Het spoor en de overweginstallatie liepen veel schade op. Nadat de intercity vrijdagmiddag was weggesleept, bleek de schade veel groter dan verwacht. De rails zijn bijvoorbeeld verbogen en er zijn 85 dwarsliggers kapot. De beschadigde rails op de overweg moeten opnieuw worden ingegoten. Na het herstel is er nog tijd nodig voor tests. “Het is een race tegen de klok met weinig ruimte voor tegenvallers,” waarschuwt ProRail. Er wordt dag en nacht doorgewerkt.

(c) ANP

This post was last modified on 29 april 2017 21:17

Share

Recent Posts

Vervoerregio’s nemen juridische stappen tegen bezuiniging op ov – ‘korting is onrechtmatig’

De Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag zetten juridische stappen tegen de voorgenomen…

18 uur terug

Treinrondreis in de Volkskrant

Treinreiziger.nl-zusterbedrijf Treinrondreis.nl heeft onlangs bezoek gekregen van de Volkskrant. Het resultaat lees je in de…

19 uur terug

Online NS formulier voor schadevergoeding nog altijd plat

Het is nog altijd niet mogelijk online een verzoek tot schadevergoeding te doen bij de…

3 dagen terug

Ambitieus Nox begint aan haast onmogelijke reis met nieuw nachttreinconcept

Dit is een persoonlijke analyse van Mark Koghee, journalist bij Treinreiziger.nl Mooie ambities, mooie woorden,…

4 dagen terug

Hele zomer hinder door werk aan station Amsterdam Zuid

Vanaf vrijdag 27 juni tot en met 17 augustus rijden er minder treinen via station…

4 dagen terug

Nieuwe bewindslieden I en W willen zich ook aan nieuw beleid wagen – Thierry Aartsen staatssecretaris voor ov

De nieuwe bewindslieden van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben laten weten dat ze…

4 dagen terug