FNV en VVMC: acties als NS plannen servicestations niet aanpast

Vakbonden FNV en VVMC hebben NS een ultimatum gestuurd naar aanleiding van de voorgenomen inkrimping van het aantal treinstations waar servicemedewerkers aanwezig zijn.

295 banen op het spel

Nu zijn er in Nederland ongeveer 40 stations waar servicemedewerkers reizigers helpen met de verkoop van kaartjes, route plannen of de trein in en uit komen. Als het aan NS ligt, wordt dat aantal teruggebracht, waardoor uiteindelijk bijna 295 fulltime banen verdwijnen. Rob de Groot, bestuurder VVMC: “De gevolgen van deze plannen zijn groot. Het wordt steeds moeilijker de veiligheid en de service voor de reizigers te garanderen en ervoor te zorgen dat de overgebleven medewerkers onder goede arbeidsomstandigheden hun werk kunnen blijven doen.”

Grote zorgen

NS vertelde vorig jaar al dat steeds meer reizigers hun treinkaartje online kopen. Werd in 2004 nog 63 procent van alle kaartjes aan een balie van OV Service & Tickets gekocht, in 2019 was dat aandeel 12 procent. “Gemiddeld genomen is er voor de helft van de tijd aan de balie geen reiziger die we kunnen helpen. Bij sommige balies verkopen we slechts één abonnement per tien dagen” vertelde NS-bestuurder Tjalling Smit vorig jaar. Om die reden wil NS het aantal stations met ticketservice terugbrengen van 36 naar 15.

De vakbonden maken zich ook zorgen over de plannen. “De concurrentie van NS bouwt de service juist uit, waardoor de concurrentiepositie van het bedrijf verzwakt. Daarbij zullen door het verlenen van minder service de rapportcijfers die klanten aan NS geven ook nog eens naar beneden gaan. Allemaal belangrijke punten bij het bepalen of NS in de toekomst wel of geen concessie krijgt”, aldus FNV-bestuurder Roos Rahimi.

Acties

FNV en VVMC geven NS tot donderdag 16 september 18.00 uur om in te gaan op hun eisen. Als het bedrijf daar niet op ingaat, komen er acties bij NS. In eerste instantie alleen bij de servicemedewerkers. Als NS dan nog niet op de eisen ingaat, sluiten de bonden niet uit dat acties worden uitgebreid naar andere functies, bijvoorbeeld het rijdend personeel. Rahimi: “De leden hebben zich duidelijk uitgesproken, zij laten hun mooie en supergoed presterende bedrijf niet door de directie kapotmaken.”

This post was last modified on %s = human-readable time difference 08:47

Share

Recent Posts

Treinkaartjes met 15% korting

Treinreiziger gaat in samenwerking met Tranzer treintickets aanbieden. Het gaat om een proef, waarbij de ambitie is…

4 uur terug

Vanaf volgende week wekenlang hinder op spoor in Den Haag

Treinverkeer van en naar station Den Haag Centraal ondervindt vanaf zaterdag 15 februari zestien dagen…

1 dag terug

Eerste rit European Sleeper niet naar Venetië door ontbrekende handtekening

De eerste trein van European Sleeper op de route Brussel - Eindhoven - Venetië heeft…

2 dagen terug

ProRail verwacht nog jaren hinder op HSL door ontwerpfouten

Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) nog jaren zullen gelden. Tijdens…

2 dagen terug

‘Verbindingen Ruhrgebied ondermaats’ – GroenLinks-PvdA wil snel verbetering Drielandentrein

GroenLinks-PvdA wil dat staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer in actie komt om de problemen…

2 dagen terug

Eerste nachttrein van European Sleeper naar Venetië eindigt in Innsbruck

De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Eindhoven naar Venetië zal de…

3 dagen terug