Foto: Stefan Verkerk Fotografie (archief. DDZ is momenteel buiten gebruik)
Zelfs als Nederlanders deels thuis blijven werken, is extra investeren in de infrastructuur hard nodig. Dat stelt de Mobiliteitsalliantie in reactie op het vandaag verschenen rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).
Meer thuiswerken of hybride werken zorgt voor minder files, denkt het planbureau. Het aantal verplaatsingen in de spits daalt wanneer mensen niet of minder vaak naar hun werk reizen. “Deze mensen blijken weliswaar meer verplaatsingen te maken voor overige motieven, zoals winkelen, visite en toeren, maar deze zijn vooral buiten de spits” aldus het PBL. “Dat scheelt files.”
Ook voor de trein zijn de spits de moeilijkste momenten. Sterker nog: in verhouding met de weg is de piek tijdens de spitsuren in het openbaar vervoer nog groter. De vervoerders en de andere leden uit de Mobiliteitsalliantie vrezen dat het rapport wordt gebruikt om investeringen in infrastructuur uit te stellen.
Steven van Eijck, voorzitter van de Mobiliteitsalliantie, reageert: “Het PBL richt zich eenzijdig op de korte termijn. Het is onbegrijpelijk dat de voorspelde autonome groei van het goederenvervoer, het OV, de fiets en andere vervoerstromen, volstrekt terzijde wordt geschoven. Er komen tot 2030 1 miljoen woningen bij en tot 2040 bijna 2 miljoen Nederlanders. Nu niks doen zorgt dat we vastlopen.”
De recent verschenen Integrale Mobiliteitsanalyse (IMA) van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat volgens de alliantie zien dat de vraag naar mobiliteit zal blijven stijgen. Voor autoverkeer ligt de verwachting tussen -6% en 32%, voor treinverkeer tussen de 18% en 40%, voor bus, tram en metro tussen de 13% en 29%, met grote uitschieters in stedelijk gebied.
De Mobiliteitsalliantie is een samenwerkingsverband van inmiddels 26 partijen. Onder andere Keolis, GVB, EBS, HTM, Qbuzz, NS, Arriva en Trasdev zijn lid. Maar ook Rover, ANWB, Bovag, Fietsersbond en Bouwend Nederland maken ere onderdeel van uit. De alliantie wil juist dat er miljarden worden vrijgemaakt voor nieuwe infrastructuur. Een belangrijk deel moet naar het openbaar vervoer gaan.
This post was last modified on 10 september 2021 08:44
Een Eurostar-trein van Amsterdam naar Parijs is donderdagochtend gestrand met 600 passagiers aan boord. In…
Er is vanaf donderdagochtend tot zondagochtend helemaal geen treinverkeer in Groningen door werkzaamheden. Als maandag…
Qbuzz krijgt een boete van in totaal 1 miljoen euro van de provincie Friesland voor…
De NS heeft meer dan 100.000 schadeclaims ontvangen van reizigers die tijdens de NS-stakingen in…
De provincie Friesland trekt 2,2 miljoen euro uit voor een onderzoek naar de inzet van…
Een meerderheid van de Europeanen verkiest het reizen per trein boven het vliegtuig. Maar dan…