Streekvervoerder Arriva heeft een kort geding aangespannen, met als doel een staking komende dinsdag van buschauffeurs in Twente te voorkomen. Dat kort geding dient maandagmiddag. Vakbond FNV kondigde donderdag aan dat chauffeurs van Arriva op 12 maart het werk neerleggen, omdat ze de werkdruk te hoog vinden.
Volgens directeur Ghislaine Aarts van Arriva ligt er inmiddels een akkoord met de ondernemingsraad over onder meer de pauzes en op- en afstaptijden van de chauffeurs. In de gesprekken met de vakbonden staan nu nog twee punten open, die het volgens Arriva niet rechtvaardigen om te gaan staken. “We vinden het onacceptabel dat de vakbond een grote groep reizigers dupeert voor deze twee onderwerpen waar eerder al over gesproken is en waarvoor we ons maximaal inzetten”, aldus de maatschappij.
Volgens Arriva gaan de onderhandelingen nog over een vergoeding voor schoenen en over het afschaffen van een alternatieve vorm van roosteren voor tien chauffeurs die onder Keolis in Haaksbergen waren gevestigd.
Arriva vervoert dagelijks zo’n 30.000 reizigers in de regio Twente. De maatschappij verzorgt het busvervoer in onder meer Almelo, Enschede en Hengelo, en de treindienst Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Arriva nam deze ov-concessie eind vorig jaar over van Keolis.
De start verliep echter stroef. Zo hadden de nieuwe elektrische bussen de nodige kuren, wat leidde tot uitval en vertragingen. Chauffeurs klaagden over de rij- en rusttijden en de werkdruk. “Met de krappe roosters die er nu zijn, hebben de chauffeurs nauwelijks tijd om te eten, naar het toilet te gaan of om even de benen te strekken”, zei bestuurslid Marijn van der Gaag van FNV.
De vakbond, die al wekenlang met Arriva in discussie is, stelde vorige week een ultimatum dat afgelopen dinsdag afliep. Omdat niet aan de eisen was voldaan, kondigde FNV aan op 12 maart te gaan staken. In ieder geval enkele uren in de ochtend, van 9.00 tot 12.00 uur.
“De actiebereidheid onder onze leden is enorm groot”, vertelde bestuurslid Marijn van der Gaag van FNV Streekvervoer eerder. Hij denkt dus dat als de staking niet verboden wordt, er dinsdagochtend “weinig tot geen” bussen zullen rijden. “De werknemers willen echt dat Arriva met een oplossing komt voor de veel te hoge werkdruk. Als die er niet komt, sluit ik meer stakingen zeker niet uit.”
Politieke partijen in Overijssel hebben herhaaldelijk hun zorgen hierover geuit bij de provincie, de concessieverlener. Al in de maanden voordat Arriva het overnam van Keolis, kwamen er klachten binnen van chauffeurs over aanpassingen in hun roosters, pauzes en werktijden.
“Er ging te veel tegelijk niet goed”, erkent regiodirecteur Jieskje Hollander van Arriva. “Het spijt mij dat dat zo gelopen is. Als we alles vooraf hadden geweten, hadden we hier en daar andere keuzes gemaakt.” Arriva werkt nu onder meer aan een nieuw dienstenpakket, dat eind volgende maand klaar moet zijn. Het bedrijf zegt de technische problemen met de bussen grotendeels te hebben opgelost.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on %s = human-readable time difference 18:31
In 2026 komen er vanuit het Zwitserse Zürich interessante nieuwe verbindingen met Italië bij. Er…
De nieuwe NS Prijs Tijd Deals brengen meer reizigers in de trein en zorgen ervoor…
Plannen voor de Lelylijn en Nedersaksenlijn kunnen de ijskast in. RTV Drenthe meldt dat bestuurders…
Werkonderbrekingen bij de verkeersleiding van spoorbeheerder ProRail gaan vanaf maandag hinder opleveren voor het treinverkeer.…
De tachtigweekse werkzaamheden aan de Hollandstrecke tussen Zevenaar en Oberhausen in Duitsland hebben de grootste…
Noord-Oost Nederland voert de strijd op voor de Nedersaksenlijn. Vandaag overhandigt een delegatie uit de…