Kritiek op ProRail: beheerder vergeet roest rijden in te plannen

Vrijdag hebben treinreizigers onverwacht te maken gehad met hinder op het spoor rond Schiphol. Door werkzaamheden waren de helft van de sporen rond de luchthaven langere periode niet gebruikt. Daar bovenop kwam de hinder van het roest rijden, dat ProRail was vergeten in te plannen.

Minder sporen

De ochtendspits verliep zonder grote hinder. “Maar het blijft heel vervelend, zeker ook omdat het vrij onverwachte werkzaamheden zijn.” Volgens ProRail was dit extra werk niet opgenomen in de planning. Hoe dat kon gebeuren wordt onderzocht. Pas donderdagavond werd duidelijk dat reizigers ongepland op meer hinder moesten rekenen.

Spoorbeheerder ProRail moest roest verwijderen van sporen. Dat gebeurde vrijdag in fases, op verschillende trajecten rond de luchthaven, waardoor de situatie voor de reiziger per uur verschilde. Van 5.20 tot 15.15 uur was er hinder door het roest rijden. “Er is een minimaal aantal sporen beschikbaar en er waren al minder sporen door geplande werkzaamheden. Er rijden dus tientallen treinen niet.”

Twee weken bekend

In alle vroegte werd vrijdag begonnen aan het traject Hoofddorp-Schiphol en daar zijn bussen ingezet. Daarna volgden de sporen naar Leiden en Amsterdam en Rotterdam en tot slot richting Duivendrecht. Op niet alle trajecten werden bussen ingezet, soms omdat er volgens NS voldoende omreismogelijkheden waren.

De roest op de sporen is ontstaan doordat daar langere tijd geen treinen over reden, door gepland werk. Een woordvoerder van ProRail zegt dat twee weken geleden bleek dat het weghalen van de roest niet was opgenomen in de planning van al het werk. Uiteindelijk is in overleg met NS en de uitvoerders donderdag besloten vrijdag dan maar alles in zo kort mogelijk tijdsbestek te doen. “Een fout wil ik het niet noemen, het is niet zo dat iemand dat bewust uit de planning had gelaten. Maar dat inplannen is inderdaad wel de verantwoordelijkheid van ProRail.”

Ook bij Treinreiziger.nl was er sprake van een fout in de planning. Het SSL veiligheidscertificaat bleek vrijdag niet tijdig verlengd te zijn, waardoor de website in de ochtend niet te bezoeken was.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 18 maart 2024 11:03

Share

Recent Posts

Tauernspoorlijn na stremming van 8 maanden weer open en sneller

Na meer dan een half jaar is de belangrijke internationale verbinding over de Tauernspoorlijn (Salzburg…

3 uur terug

Twee weken lang stremmingen Rotterdamse metro E

In Rotterdam ligt metro E (Rotterdam Centraal – Den Haag Centraal) er vanaf zaterdag twee…

5 uur terug

Nieuwe spoorstakingen dreigen – leden VVMC en FNV wijzen eindbod NS af

Er dreigen nieuwe acties bij NS nu de leden van FNV Spoor en de Vakbond…

1 dag terug

NS Jongerendagkaart nog steeds te koop via Treinreiziger: veel interesse

Sinds deze maand is NS gestopt met de verkoop van de populaire Jongerendagkaart. Toch kunnen…

1 dag terug

Hoofdstation Groningen weer open, werk gaat nog door

Het vernieuwde Hoofdstation in Groningen is sinds zondag na een 64 dagenlange stremming weer open.…

1 dag terug

Defensie wil rijtuigen NS kopen en ombouwen tot ambulancetrein – spoor belangrijk voor leger

Update 15.00 uur met meer informatie en foto's Defensie koopt wellicht 24 oude rijtuigen van…

1 dag terug