De bestelling van te brede treinen die niet langs alle perrons kunnen, zou nooit zijn gebeurd als de Franse spoorwegen niet waren opgesplitst in een spoorbeheerder en een bedrijf dat de treinen laat rijden. Dit hebben de drie belangrijkste Franse spoorwegvakbonden woensdag verklaard.
Dinsdag werd bekend dat de Franse spoorwegen 2000 treinen voor regionale verbindingen hebben gekocht die zo groot zijn dat ze niet langs de perrons in bepaalde stations kunnen rijden. Het probleem is ontstaan doordat RFF, de Franse spoorbeheerder (vergelijkbaar met ProRail in Nederland), onjuiste cijfers over de perrons had gegeven aan het nationale spoorbedrijf SNCF, dat de treinen moest bestellen.
De RFF gaf slechts de afmetingen door van de perrons die minder dan 30 jaar geleden zijn gebouwd. De meeste perrons zijn zo´n 50 jaar geleden aangelegd. Aanpassing van de perrons kost naar verwachting tientallen miljoenen euro´s. Er wordt al geruzied over wie dat moet betalen.
Het gaat overigens om een raamcontract voor 2000 treinen, waarvan 341 tot op heden daadwerkelijk besteld zijn. Het gaat om nieuwe treinen van zowel Bombardier (de Regio2N) als Alstom (de Coradia Polyvalent, ofwel "Regiolis").
Het Franse spoorbedrijf werd in 1997 opgesplitst om concurrentie op het spoor mogelijk te maken. Toch is het nog steeds de SNCF die op de meeste spoorlijnen de dienst uitmaakt.
(c) ANP
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…