Het gebruik van de huidige generatie perronbanden voor het verhogen van bushaltes bevalt niet altijd even goed. In ieder geval Connexxion rapporteert de nodige schades in de vorm van meer bandenslijtage en schade aan de carrosserie. Een nieuw model perronband moet een oplossing bieden.
De nieuwe perronband maakt het vervoerders mogelijk om bushaltes probleemloos te verhogen en daarmee tegemoet te komen aan de wettelijke eis van toegankelijkheid, aldus de leverancier. Bovendien zou de persoonband ervoor zorgen dat de beschadiging aan de verlaagde bussen duidelijk afneemt.
De band is ontwikkeld door Excluton samen met Connexxion. De perronband is gebaseerd op de bestaande 10/20 x 40 x 100 band, maar dan aangepast aan de kennis en ervaringen die men tot nu toe heeft opgebouwd bij de realisatie van verhoogde bushaltes. De zogenaamde ExcluGare zo meldt de leverancier, heeft een zuivere maatvoering, een glad afgewerkte zichtzijde, splintervrije afgeronde vellingranden, een verdekte hol- en dolverbinding en antislipgedeelte op de bovenzijde van de band. Inmiddels worden de eerste bushaltes met de nieuwe banden aangelegd in de gemeente Westervoort.
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…