InterRail gewijzigd: nu al vanaf 3 reisdagen (en tot 3 maanden)

InterRail heeft de voorwaarden gewijzigd. Het is vanaf nu mogelijk om ook drie dagen op pad te gaan. De maximale reisduur is verlengd naar 3 maanden. Een andere wijziging: de 7 uur regel rond nachttreinen is afgeschaft. In plaats daarvan geldt nu altijd alleen de vertrekdatum als reisdag voor de nachttrein.

Met InterRail kun je kris kras door Europa reizen. Tot nu toe was dat mogelijk vanaf 5 reisdagen. Wie voor deze variant koos, moest de 5 reisdagen opmaken binnen 15 dagen. Per 2019 zijn de mogelijkheden verruimd. Het is nu ook mogelijk om te kiezen voor 3 reisdagen. Dat hoeft niet binnen een periode van 15 dagen, maar binnen een periode van een maand. Ook bij de vijfdaagse variant geldt dat nu. Bij de zevendaagse variant was dat al zo.

Tot 3 maanden reizen

Wie kiest voor InterRail met 10 of 15 reisdagen krijgt 2 maanden de tijd om de reisdagen op te maken. Dat was tot nu toe één maand. Het blijft mogelijk om InterRail aan te schaffen voor 15 dagen, 22 dagen of 1 maand aaneengesloten. Nieuw is dat InterRail ook beschikbaar is voor 2 of 3 maanden aaneengesloten reizen. Jongeren (t/m 27 jaar) betalen 515 euro voor één maand onbeperkt reizen. Een maandje extra op pad? Dat kost slechts 47 euro extra. Volwassenen betalen 670 euro voor een maand, 731 euro voor twee maanden en 902 euro voor 3 maanden.

Kinderen blijven gratis

Door de wijziging is InterRail voor volwassenen (27-59 jaar) nu al beschikbaar vanaf 218 euro. Jongeren t/m 27 kunnen zelfs al voor 168 euro drie dagen op pad. Voor kinderen t/m 11 jaar blijft InterRail gratis beschikbaar. Dat wil zeggen: per volwassene kunnen er maximaal twee gratis reispassen voor kinderen worden verkregen. Dit is sinds 2014 mogelijk. Ook de eerdere wijziging (2016) dat je met InterRail mag reizen binnen het land waar je woont, blijft van kracht. Wel blijft de beperking dat dit geldt voor maximaal één uitgaande reis naar de grens, en één terugkerende reis vanaf de grens. Helaas kun je InterRail dus niet gebruiken als een goedkope variant van het NS Altijd Vrij abonnement.

Nachttrein

Ook rond nachttreinen is er het één en ander gewijzigd in de InterRail spelregels. Tot nu hoefde je bij de nachttrein alleen de aankomstdag als reisdag te rekenen, mits de nachttrein na 19:00 uur vertrok. Nu is de regel aangepast: bij de nachttrein hoef je altijd alleen de vertrekdag te regelen. Dat is super gunstig bij een reis naar Boekarest. Door die regel kun je op één reisdag vanuit Nederland tot in Boekarest komen. Op de terugreis werkt dat helaas niet.

Netwerk uitgebreid

Nog meer goed nieuws: ook het netwerk is weer een klein beetje uitgebreid. Zo doet Litouwen nu ook mee aan InterRail. “Dankzij deze uitbreiding kunnen InterRailers nu ook reizen tussen Vilnius (Litouwen) en Bialystok (Polen)”, zegt Simona Clerici namens InterRail. Het totaal aantal deelnemende landen komt daarmee op 31. Verder doen de private spoorbedrijven RegioJet en LeoExpress in Tsjechië nu ook mee met InterRail. Die bedrijven hebben niet alleen treinen binnen Tsjechië, maar ook van en naar Oostenrijk, Slowakije en Polen. In het verleden werd het netwerk ook al uitgebreid. Zo werd in 2017 de MGB in Zwitserland aangesloten.

InterRail Premium

Ook nieuw is de InterRail premium pas. Met de premium pas hoef je niets extra’s te betalen bij reserveringen. De premium pas is alleen beschikbaar voor Spanje en Italië.
Komt er ook een ‘global pass premium’? “Ons product aanbod evalueren we voortdurend en op basis van klantreacties en de mogelijkheden binnen de markt wijzigen we het productaanbod. Dat betekent dat InterRail Premium in de toekomst mogelijk voor meer landen beschikbaar komt”, reageert Clerici namens InterRail.


This post was last modified on 20 januari 2019 16:20

Share
Tags: Interrail

Recent Posts

Merwedelingelijn halve week gestremd

De Merwedelingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen wordt van woensdag 23 juli tot zondagochtend 27 juli…

22 minuten terug

Update met reacties – Europese Commissie stapt naar rechter om aanbesteding hoofdspoornet aan NS

De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie, omdat Nederland het treinverkeer op…

20 uur terug

Storingen op spoor nemen toe – treinen rijden wel stipter

Het aantal ernstige storingen op het spoor is in de eerste helft van dit jaar…

23 uur terug

Rover roept Tweede Kamer op geld uit te trekken voor treinkaartjes

Reizigersvereniging Rover vreest voor groeiende vervoersarmoede door de nieuwe prijsstijging van treinkaartjes en roept de…

2 dagen terug

Treinkaartjes volgend jaar 6 tot 9 procent duurder – meer drukte in treinen verwacht

Treinkaartjes stijgen volgend jaar tussen 6 en 9 procent in prijs. Dat hebben NS en…

2 dagen terug

Basisdienstregeling bij stakingen juridisch (bijna) niet haalbaar – ministerie kijkt naar vrijwillige optie

Een basisdienstregeling voor het spoor bij stakingen is juridisch vrijwel onhaalbaar. Dit antwoordt demissionair staatssecretaris…

2 dagen terug