Komende tijd drukke treinen en extra stops

Treinen zullen vanaf 3 januari weer vertrekken volgens de tijden van de normale dienstregeling. Wegens defect materieel door de sneeuwperiode zullen treinen in ieder geval de komende twee weken korter zijn dan gebruikelijk en zal het op een aantal trajecten drukker zijn in de spits. Alle beschikbare treinen worden ingezet.

Bert Meerstadt, president-directeur: “Alle treinen rijden weer op normale tijden, maar zijn korter. Het wordt in de spits de komende weken dus drukker. Op ns.nl kunt u zien waar drukte verwacht wordt. Die drukte is heel vervelend voor onze reizigers, maar wij werken 24 uur per dag, 7 dagen per week om dit zo snel mogelijk op te lossen.”

NS neemt maatregelen
Om de drukte in de spits te verminderen, heeft NS een aantal maatregelen genomen:

  • Om vaste reizigers meer kans op een zitplaats te bieden, herintroduceert NS het Zoutkaartje. Met het Zoutkaartje kunnen incidentele reizigers gedurende de maand januari tussen 9.00 – 16.00 uur en na 18.30 uur weer met 40 % korting reizen op doordeweekse dagen op het NS netwerk;
  • Reizigers tussen Rotterdam, Schiphol en Amsterdam v.v. kunnen gedurende de maand januari zonder toeslag in de Fyra van NS International reizen;
  • NS heeft aan eigen medewerkers gevraagd niet in de spits te reizen;
  • Om drukte in stoptreinen te verminderen, stoppen Intercity’s in de spits extra in Houten en Weesp om reizigers mee te nemen. Die extra stops leveren de Intercityreizigers enige vertraging op en krapte in de spits.

Spitsverwachting
Om reizigers goed te blijven informeren, zal NS vanaf zondag 2 januari 2011 dagelijks om 12.00 uur via NS.nl en de media een prognose bieden over de verwachtingen voor de volgende dag. Voor 3 januari wordt er een drukke ochtendspits verwacht. Met name de stoptrein van Geldermalsen naar Utrecht kan zeer druk zijn. Op de terugreis in de avond is dit traject in omgekeerde richting druk. NS verwacht dat vooral reizigers uit Culemborg en Houten Castellum deze drukte zullen ervaren. Ook rond Zaandam, op de kleinere stations op de Veluwe en op de Hoekse lijn bij Rotterdam kan het druk zijn.

Foto: Florian Sterl

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

6 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug