Meld je nu aan voor de Kilometer Kampioen 2023!

Het is officieel! De inschrijvingen voor de Kilometer Kampioen zijn geopend. Op zaterdag 16 september gaat Treinreiziger.nl op zoek naar de meest fanatieke treinreiziger van Nederland. Wie kan er binnen 24 uur zoveel mogelijk kilometers afleggen? Meld je nu aan, want er zijn een beperkt aantal plaatsen.

150 deelnemers

Je kunt je inschrijven voor 10 euro zonder treinkaartje, wat handig is als je bijvoorbeeld een Weekend Vrij abonnement hebt. Als je geen abonnement hebt, kun je je inschrijven voor 25 euro, wat inclusief een 1e klas dagkaart is. Er kunnen maximaal 95 mensen deelnemen met een treinkaartje. In totaal is er ruimte voor zo’n 150 deelnemers. Wees er snel bij.

De Kilometer Kampioen is eerder in 2015, 2017 en 2019 georganiseerd. De editie van 2021 is door corona niet doorgegaan. Dit jaar is de Kilometer Kampioen onderdeel van de Raildagen, die voor het eerst plaatsvinden. De Kilometer Kampioen is een unieke kans voor treinliefhebbers om te laten zien hoe goed ze hun treinreis kunnen plannen.

Update 23 juli: binnen 24 uur hebben 150 deelnemers zich ingeschreven. “We zien dat veel deelnemers hierop hebben gewacht” vertelt initiatiefnemer Hildebrand Van Kuijeren. Inmiddels lijken de meeste enthousiaste deelnemers zich te hebben aangemeld. Toch heeft de redactie van Treinreiziger.nl besloten om meer deelnemers toe te laten. Het aantal deelnemers dat met treinticket kan inschrijven blijft maximaal 95. Het streven is om iedereen die zonder treinkaartje wil inschrijven de gelegenheid te geven t/m 29 juli. Onder voorbehoud dat het aantal deelnemers voor de wedstrijdleiding beheersbaar blijft.

12 en 24 uur

De hoofdwedstrijd is de 24-uurseditie, waarbij een maand Interrail gewonnen kan worden. Maar dit jaar is er ook een 12-uurs editie, voor liefhebbers die een volle dag net iets te veel vinden. Alle deelnemers moeten zich tussen 11:00 en 15:00 uur melden op de meldpost in Zwolle. Elk traject telt maximaal 2x mee, mits het traject één keer is afgelegd met een trein die op het betreffende traject op elk station heeft gestopt. Dit mag ook een Intercity zijn die op betreffend traject overal heeft gestopt. Leg je een traject vaker dan twee keer af? Dan tellen die afgelegde kilometers niet mee.

De website van de Kilometer Kampioen is aangepast voor de editie van 2023. Hier kun je ook een Kilometer Tool vinden, gemaakt door Nander Voortman. Let op: op 16 september wordt er waarschijnlijk gewerkt aan het spoor rond Gouda en Roosendaal. Wil je niet meedoen aan de wedstrijd? We zoeken ook enkele vrijwilligers voor de stempelpost in Zwolle.

This post was last modified on 24 juli 2023 12:29

Bekijk reacties

  • Wat een nep wedstrijd met al die regels en de qualificatie van de HSL lijn ..... mede door werkzaamheden word je al beperkt (neem aan dat vervangende bussen wel gelden) verder is het gebruik van de arriva nachttrein ook een wassen neus beperkt je zwaar in het gebruik van andere treinen . En waarom. Eerst een planning inleveren . Verder het bijhouden van de reis ok , maar waarom deelprojecten ipv volledige traject , je . Het idee is leuk maar met alle regels is er geen fun aan ... tevens waanzinnig dat hier kosten aan verbonden zijn .

    • Als je het een nepwedstrijd vind, moet je zeker niet meedoen. Ook fijn voor de anderen die wel mee willen doen. Sinds zaterdag 22 uur tot zondag 7:30 uur zijn er 60 aanmeldingen gekomen. Regels zijn elke keer anders, zodat je niet eenvoudig de structuur van de vorige winnaars kan kopiëren. Een traject loopt van knooppunt of splitsing naar knooppunt of splitsing. We kunnen maar beter duidelijk zijn wat als een traject wordt gezien, om te voorkomen dat er discussie is wie de winnaar is. Ik snap dat je niet voor een nepwedstrijd wil betalen, dus doe dat vooral niet. Maar een T-shirt maken en versturen kost geld. Sterker, de 10 euro inschrijfkosten dekken dat niet. En voor 15 euro extra krijg je een treinkaartje, lijkt mij ook geen slechte deal. Arriva nachttreinen hoef je natuurlijk niet te gebruiken.

    • Jammer dat je zo zuur reageert, Frank! Zonder regels is er geen duidelijke uitdaging. Dat snap je toch wel ;-)

      Probeer in het vervolg eens even tot drie te tellen voordat je reageert. Als je in die tijd logisch nadenkt had je jouw negatieve klaagzang kunnen besparen wat misschien had geleid tot wat positiefs.

  • Heel veel succes met het organiseren, plannen en reizen die dag. Vanwege de Dam tot Damloop een dag later valt het niet te combineren om mee te doen.

  • Goedemorgen @Hildebrand (Treinreiziger.nl),

    Ik heb mij net aangemeld, en aangeklikt dat ik ook een treinkaartje van jullie wil.
    Maar hoe kom ik aan een voucher voor de Arriva nachttrein?
    Moet ik die voucher apart bestellen of zit die direct bij de aanmelding?

  • Leuke wedstrijd! Eens denken hoe ik het zou aanpakken. "Stoptrein-restrictie" is listig

    • Je moet vooral trajecten pakken waar de onderlinge stationsafstanden redelijk groot zijn, zodat je relatief veel kilometers kan maken. Bijvoorbeeld Zwolle-Groningen en Zwolle-Leeuwarden kennen redelijk grote stationsafstanden, evenals Zwolle-Lelystad of Zwolle-Zutphen. Enkelsporige nevenlijnen zou ik zoveel mogelijk links laten liggen.

  • Leuk dat jullie dit weer organiseren. Niet dat ik mee ga doen, want ik schiet al in de stress bij de gedachte, maar voor de echte treinfanaten een leuke uitdaging en zeker geen nepwedstrijd.

  • Ik deed zoiets al toen mijn zoon nog klein was. Met een railrunner en de tariefeenhededkaart op zak zoveel mogelijk stations passeren op een dag. Je mocht toen met je treinkaartje in de bus over de afsluitdijk

  • Hildebrand (Treinreiziger.nl):

    Ik heb ook de enquête ingevuld. Ik kan mij herinneren dat er ook de vraag werd gesteld of het leuk was, voor eventueel extra punten, dat het meest noordelijke treinstation (Eemshaven) en het meest zuidelijkste treinstation (Eijsden) werd aangedaan. Ik was het in eerste instantie wel van plan, omdat ik die plaatsen nog nooit bezocht heb.
    Maar helaas lees ik hier niets meer over in de handleiding. Of ik heb het door de vele tekst met spelregels over heen gelezen!😅

    Maar in het kader van de Raildagen had ik dit als 1 van de spelregels graag gezien.

    En daarbij uiteraard extra punten, een verrassing of fotomoment als je het noordelijkste, zuidelijkste treinstation of ander station met bijzondere betekenis aandoet. Zoals Rotterdam Blaak het meest laag gelegen treinstation is.
    Ik kwam per toeval een website tegen die deze en andere bijzondere stations beschreef:

    http://i.redd.it/s51xmgi0wgo01.png

    Nu is het dus weer een wedstrijd wie de snelste is. En uiteraard ben ik net zo fanatiek! 😇

    Maar @Hildebrand (Treinreiziger.nl), kun je dit idee nog toepassen als extraatje tijdens de Raildagen?

    • Er waren wisselende reacties over de bonuskilometers, en het is nu besloten om dit achterwege te laten. Als ik dat nu opeens zou veranderen, zou dat voor onduidelijkheid zorgen.

  • Leuke wedstrijd, maar ik ga voor de raildagen, die ook dat weekend zijn. Wellicht zie ik een van jullie reizend en deelnemend aan deze wedstrijd. In elk geval veel succes deze dag.

  • Betreffende de regel: Als je een traject dubbel aflegt, moet je één keer een trein gebruiken die op alle tussenliggende stations stopt.

    Mag je ook twee keer op hetzelfde traject reizen en beide keren een stoptrein gebruiken?

    Stel dat je bijvoorbeeld op en neer naar Vlissingen gaat (mochten de werkzaamheden niet doorgaan) dan kan je alleen een trein nemen die overal stopt. Telt dat traject dan twee keer?

      • Maar hoe ziet het met halve trajecten. Wat als jij bijvoorbeeld met de intercity van Leiden naar Schiphol reist en van Schiphol naar Rotterdam over de HSL. Dann leg je twee keer het traject Hoofddorp - Schiphol af. Dus waar krijg je dan punten voor Leiden - Hoofddorp (1x), Hoofddorp - Schiphol (1x) en Hoofddorp Rotterdam (1x)?

        • Volgens de scorekaart is Schiphol-Hoofddorp gewoon een traject, dus geen 'half traject'. In dit voorbeeld heb je dat twee keer afgelegd, maar geen van beide keren heb je op alle stations (in dit geval Schiphol en Hoofddorp) gestopt, dus telt dat traject inderdaad maar één keer mee.

Share

Recent Posts

Politieke steun voor NS moet duurder treinkaartje voorkomen: ‘Vasthouden aan structurele oplossing’

President-directeur Wouter Koolmees van de NS hoopt dat de politiek dit jaar opnieuw zal bijspringen…

14 uur terug

NS ziet 2023 als ‘jaar met twee gezichten’, leed kleiner verlies dan vorige jaren

NS beschouwt 2023 als ‘een jaar met twee gezichten’, zo zegt directeur Wouter Koolmees tijdens…

17 uur terug

CBS: reizigersaantallen ov nog niet op niveau van voor corona

In 2023 checkten mensen vaker in bij het openbaar vervoer dan het jaar ervoor, maar…

2 dagen terug

Nog eens tien ICNG’s voor NS, ook toelating voor Duitsland

NS heeft een extra bestelling voor tien nieuwe ICNG's gedaan bij treinfabrikant Alstom, meldt het…

2 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling toch aan, vanaf maandag minder treinen

Vanaf maandag rijdt NS met één trein per uur minder over de HSL tussen Breda…

5 dagen terug

Grote storing in NS-reisinformatiesystemen verholpen

Update 21:00 uur: de storing is verholpen. De NS kampt met een grote technische storing…

6 dagen terug