Nieuwe afspraken om stiptheid Maaslijn te verbeteren

Arriva heeft met spoorbeheerder ProRail afspraken gemaakt om problemen op de Maaslijn door vertraging en uitval te beperken. Dat meldt dagblad De Limburger.

Venlo

Op verzoek van Arriva heeft spoorbeheerder ProRail de stiptheid op de Maaslijn geanalyseerd. Volgens adjunct-directeur Frank van Setten kwam ProRail tot dezelfde conclusies als Arriva: een deel van de vertraging wordt in Venlo veroorzaakt door het wachten op vertraagde goederentreinen uit Duitsland en NS-treinen uit Eindhoven.

Arriva krijgt voorrang

Doordat de Maaslijn grotendeels enkelsporig is, en een krappe dienstregeling kent, zijn vertragingen niet snel meer in te lopen. ProRail heeft nu afgesproken dat Arriva in Venlo vaker voorrang krijgt, waardoor voorkomen moet worden dat er vertraging op de Maaslijn ontstaat. Als een NS- of goederentrein vertraging heeft, krijgt Arriva voorrang. Zo wordt voorkomen dat de treinen op de Maaslijn vertraging krijgen, die vervolgens niet ingelopen kan worden.

Maaslijn

De Maaslijn wordt al jaren geplaagd door vertraging en uitval. In de toekomst moeten die problemen opgelost worden als de spoorlijn op enkele plekken extra dubbelspoor krijgt en er bovenleiding komt. De upgrade van de Maaslijn duurt echter veel langer dan gepland.

This post was last modified on 29 augustus 2019 18:20

Bekijk reacties

  • Tja, wat moet je hier nu op reageren???
    Leg eens een fatsoenlijke spoorlijn aan zou ik denken.
    De tijd van "Woefelend over de Heilige Lijn" ( Hesselink & Van Wijck Jurriaanse) is zo langzamerhand wel voorbij!

    • Ja, een nieuwe fatsoenlijke spoorlijn aanleggen helpt ook geweldig als je nu of op zijn minst binnen 10 jaar iets wilt verbeteren. Kortom: wenkende toekomstperspectieven zijn mooi, maar op korte termijn in het geheel niet effectief. en over de 9heel0 korte termijn gaat het hier.

      • Uiteraard! Tussentijdse maatregelen zijn noodzakelijk. Goed dat ProRail en Arriva daar samen aan werken.
        De echte verbetering moet van het ministerie komen.

  • Door de buitendienststelling van 1 spoor op de betuweroute rijden veel goederentreinen via venlo.
    De brug over de maas tussen venlo en blerick is een grote fuik voor al de treinen (passagiers en goederen) die erover moeten.
    Nu geeft de verkeersleiding vaak voorrang aan de goederentrein die vanuit eindhoven naar venlo gaan. Dan is de vertraging in blerick richting roermond al snel 5 minuten. En dat geeft vertraging en verstoringen op de maaslijn.

    • Ik snap niet zo goed dat bij de keuze om een trein voorrang te geven, niet gekeken wordt naar welke het meest kritisch is. Goed dat ze die redenering nu toch bedacht hebben

      • Vreemd dat Arriva om zo'n onderzoek moet vragen.
        Je zou denken dat ProRail zulke dingen uit zichzelf uitzoekt.

  • Dat de Arriva boemel op de NS intercity moet wachten kan ik nog inkomen, maar waarom zou je een personentrein op een goederentrein laten wachten?

    • De goederentrein heeft dan ook al vertraging en zou dan ook graag doorrijden.
      Nu hopen op een snelle gereedmelding van de Betuweroute en misschien maar eens de IJzeren Rijn herstellen. Dat kan niet moeilijk zijn daar de lijn buiten het natuurgebied ligt en er nauwelijks mensen wonen. Door gewoon het spoor te vervangen en van moderne voorzieningen te voorzien kan er snel gereden worden.

      • Mee eens, we mopperen op de Duitsers omdat het bij Emmerich en Leer maar niet opschiet maar laten tegelijk zelf de Belgen in de steek.

        • In de berichtgeving over dat spoor bij Emmerich wordt consequent achterwege gelaten dat Nederland zelf óók de afspraken in het verdrag waarin dat was geregeld niet is nagekomen en zelfs geen concrete plannen heeft om dat ooit alsnog te gaan doen. Dat de Duitsers desondanks de spoorcapaciteit bij Emmerich vergroten is bijzonder vriendelijk van ze.

          Concreet heb ik het hier over de ontsluiting van de Betuweroute naar de grensovergangen Oldenzaal en Venlo die volgens het verdrag van Warnemünde uit 1992 uiterlijk in 2015 gerealiseerd hadden moeten zijn en waarmee de goederenroutes in Duitsland gespreid hadden moeten worden, zodat de Betuweroute optimaal benut had kunnen worden. Dat er momenteel zoveel goederen over de Brabantroute moeten hebben we bovendien dus echt volledig aan onszelf te wijten.

        • Er zijn daar 6 parlementen en 6 regeringen.
          Ik weet niet precies welke over de IJzeren Rijn gaan maar begrijp dat de opbrengsten altijd netjes over alle Belgen wordt verdeeld.
          Ik zou zeggen; Vlamingen, Walen, Duitstalige Belgen, Franstalige Brusselaars en Vlaamse Brusselaars.
          Ze hebben allemaal hun eigen biertje, dat weet ik wel.

      • Van de Ijzeren Rijn krijgt ook het personenverkeer last bij Roermond.
        Overigens zijn de Belgen zwaar verdeeld over de Ijzeren Rijn. De Vlamingen staan te springen, maar de Walen vrezen voor hun Montzen-lijn, die begin deze eeuw voor veel geld is gemoderniseerd met elektrificatie en een nieuw viaduct over de Geul.

        • @ Mijnheer Molenaar. De voormalige IJzeren Rijn gaat door het Nationaal Park Meinweg. Kijk eens goed op de kaart.

        • Die spoorlijn ligt daar al bijna 150 jaar en tot 1992 reden er goederentreinen over. Daarna is men pas ineens gaan vinden dat hij door een natuurgebied loopt, terwijl dat tot 1992 (dus meer dan honderd jaar) nooit een probleem was. Met een beetje redelijkheid hoeft het nu dus ook geen probleem te zijn.

  • Maak alsjeblieft de Maaslijn helemaal dubbelsporig, in plaats van voor 25%, en met elektrificatie! Die treinen van Arriva rijden elkaar anders alleen toch maar in de weg en daarbij zijn vooral in het spitsuur de desbetreffende treinen soms zelfs meer een soort veetransport-treinen daar ze helemaal overvol zitten.
    Wie weet zou de IJzeren Rijn vanuit Antwerpen ook rechtstreeks aangesloten kunnen worden op Eindhoven omdat er tussen Hamont en Antwerpen al voldoende treinen die kant op rijden.

    • @Jules Vismale. Een goed idee om uit zoeken. Een spoorlijn van Antwerpen naar Eindhoven langs de snelweg.Van Eindhoven naar Venlo verbeteren en van Venlo een spoorbaan langs de A50 naar Duisburg. Voor passagiers en goederen.

    • De Provincie Limburg heeft geen geld om de Másljn dubbelspoor te maken. Ze kunnen de elektrificatie al niet betalen

      • Dit is provincie overschrijdend.Moet een volwaardige verbinding worden tussen Arnhem/Nijmegen en de Limburgse steden.

  • In het weekend van 17 en 18 augustus waren er veel, zeer veel reizigers richting Roermond / Maastricht vanwege de spoorwerkzaamheden tussen Eindhoven en Roermond. Daar had Arriva totaal geen rekening mee gehouden overvolle kleine treinstellen en in een melding daarover aan Arriva kreeg ik te horen dat ik maar met de NS bus had moeten gaan. Over kantvriendelijkheid gesproken.

    • Arriva heeft gewoon te weinig capaciteit en is niet flexibel genoeg om omleidingen bij werkzaamheden op andere lijnen op te vangen.

    • Arriva mag vanwege de kosten van de Provincie de treinen niet verlengen bij werkzaamheden tussen Eindhoven en Roermond.

      • Wat hebben die reizigers daarmee te maken? Die willen gewoon van A naar B en hebben niks te schaften met wat een provincie wel of niet wilt. Zie hier al de onzinnigheid van de spoorversnippering.

  • In Dagblad de Limburger is aan bovenstaande 2 reacties een artikel gewijd.

    ‘Fout’ reisadvies: bomvolle trein tijdens werkzaamheden Roermond en Eindhoven.

    Spoorvervoerder NS gaat onderzoeken wat er afgelopen weekeinde mis is gegaan met het vervangend vervoer van reizigers tussen Roermond en Eindhoven.
    Mensen lieten massaal de aangeboden bussen links liggen, en namen de - veel te kleine - Arrivatrein naar Venlo. Treinverkeer tussen Roermond en Eindhoven was het hele weekeinde onmogelijk vanwege werkzaamheden aan het spoor.

    Reizigers kregen via de reisapp het advies om de werkzaamheden te omzeilen door de regiotrein naar Venlo te nemen. Ze zouden op die manier 5 minuten kunnen winnen ten opzichte van de vervangende bussen die de NS had ingezet. "Als zo'n app dit advies geeft, volgen mensen dat meestal klakkeloos op", stelt een woordvoerder van de NS.
    RUN
    De run op de Arrivatrein was echter zo groot dat niet alle passagiers mee konden. Dat terwijl Arriva -dat vooraf was gewaarschuwd voor de werkzaamheden op het NS-spoor- al met opzet langere treinstellen had ingezet. Het aantal reizigers in een intercity is echter veel omvangrijker dan een regionale stoptrein zoals die op de Maaslijn kan verwerken, legt een woordvoerder van Arriva uit.
    De problemen leidden in een enkel geval ook nog tot vertragingen, waardoor reizigers hun overstap in Venlo misten en hun tijdwinst zagen vervliegen.
    STOPBUS
    Volgens de NS worden vervangende busdiensten meestal vooraf doorgegeven aan reisapps. Dat is volgens een woordvoerder van app OV9292 ook gebeurd.
    Reizigers kregen twee opties voorgelegd: de vervangende bus en de trein naar Venlo. Overvolle treinen leiden niet tot aanpassing van het advies.
    Bijkomend probleem was volgens de NS dat de vervangende bussen tussen Roermond en Eindhoven veel trager waren dan normaal. Er was alleen een stopbus die vanuit Roermond via Weert en de kleinere stations naar Eindhoven reed. "Normaal zouden we daarnaast ook een directe bus laten rijden tussen Roermond en Eindhoven, maar op het station Roermond was onvoldoende ruimte op het busplatform", aldus de woordvoerder.
    20-08-2019.

    • Sjonge jonge, denkt er bij NS weleens iemand vooraf na, voeren ze alleen hun (bedroevend slechte) standaard protocollen uit?

      Is toch werkelijk absurd dat er geen plek is op het busplatform voor de intercity-bus Roermond-Eindhoven.
      De bus met verreweg het meeste aantal gebruikers dat weekend in Roermond. Daarvoor is dan "onvoldoende ruimte". Onvoorstelbaar wat een triestheid.

      En met hun gepruts maken ze niet alleen voor reizigers de reis tot een hel, ook krijgt Arriva in de ogen van de meeste reiziger de schuld.

      Is schaamteloos en schandalig gedrag (en is geen nieuwkomer die dit doet hé, hoelang bestaat NS al?)

  • Jammer eigenlijk dat ze het Duits Lijntje van Boxtel naar Uden niet meer in gebruik namen. Veghel en Uden zijn namelijk ontzettend slecht te bereiken vanuit Boxtel en anders hadden treinen op dat traject zelfs kunnen doorrijden naar 's-Hertogenbosch dat thans zit opgescheept met een walgelijk snertstation waar alles veel sneller kapot gaat dan dat er gerepareerd kan worden!

Share
Tags: Maaslijn

Recent Posts

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

4 dagen terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

7 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

7 dagen terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

1 week terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

1 week terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

1 week terug