Nieuwe stakingen bij regionale treinen en bussen (ondanks loonbod +11%)

De stakingen bij regionale vervoerders Arriva en Keolis vanaf vrijdag 13 januari worden doorgezet. De bonden roepen hun leden op het werk voor 24 uur neer te leggen. Volgens de vakbonden geven de werkgevers onvoldoende gehoor aan de eisen van de vakbonden.

Eis: 14% meer loon

Eerder werd al duidelijk dat de vakbonden inzetten op 20% loonsverhoging, maar inmiddels vraagt men 14% meer loon, over een periode van 1,5 jaar. Zover willen de werkgevers niet gaan. Die bieden over een periode van twee jaar een loonsverhoging van 11%. Niet voldoende, stelt Wim Eilert van spoorvakbond VVMC.

“We moeten blijven doorvechten voor een goede cao Multimodaal. De kosten voor energie en het dagelijks levensonderhoud zijn enorm toegenomen, de inflatie is nog steeds heel hoog, maar Arriva en Keolis vertikken het om hun eigen medewerkers te compenseren terwijl dat in andere sectoren wel gebeurt.” Eilert noemt de houding van de werkgevers schandalig, omdat het personeel vaak het verzoek krijgt extra te werken.

Staking Achterhoek

Vrijdag 13 januari rijden er geen bussen en treinen van Arriva en Keolis op de plaatsen Goor, Tiel, Arnhem, Doetinchem, Winterswijk en Zutphen.

Gesprek

De werkgevers nodigen de bonden uit om op 17 januari met elkaar in gesprek te gaan. Het verschil tussen het voorstel van de werkgevers en dat van de vakbonden is volgens de werkgevers nu nog maar beperkt. “De werkgevers zien op basis van de gesprekken ruimte om er met elkaar uit te komen. FNV en CNV hebben onder andere aangegeven dat zij een cao willen met een looptijd van achttien maanden met een loonsverhoging van 10% per 1 januari 2023 en 4% per 1 januari 2024” schrijven de werkgevers in een persbericht.

Fred Kagie, namens de werkgevers: “De cao is een totaalpakket. We praten over loon, maar ook over
maatregelen om de werkdruk te verlichten.” Een voorbeeld is een 60-80-100-regeling, waarbij je 60%
werkt, 80% betaald krijgt en 100% pensioen opbouwt. Kagie: “We nodigen de vakbonden uit om op 17
januari verder met elkaar in gesprek te gaan. Dan willen we tot elkaar kunnen komen en afspraken maken
over de gehele cao. We hopen er dan met elkaar uit te kunnen komen.”

This post was last modified on %s = human-readable time difference 09:59

Share

Recent Posts

Wacht, er kan nog geen trein komen – hoe overwegen de treinen tegenzitten

Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…

1 dag terug

Arriva ziet – voorlopig – af van ritten Zwolle – Groningen

Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…

2 dagen terug

Stormt hindert treinverkeer

Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…

2 dagen terug

Inspectie: vaker gevaar door negeren rood sein

Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…

3 dagen terug

Maatregelen voor flessenhals Zwolle – Meppel

ProRail gaat een aantal maatregelen nemen om de doorstroming van het treinverkeer tussen Zwolle en…

4 dagen terug

Prijsvraag! Win een cadeau uit nieuwe NS Fanshop

Doe mee met onze prijsvraag en win een NS knuffeltrein of NS treinkerstbal uit de…

5 dagen terug