NS en AnsaldoBreda bereiken akkoord over V250

De Nederlandse Spoorwegen (NS), AnsaldoBreda (AB) en haar moedermaatschappij Finmeccanica hebben een oplossing bereikt voor hun geschil ten aanzien van de V250-treinstellen. De bedrijven hebben een overeenkomst gesloten die inhoudt dat alle Fyra V250-treinstellen terug gaan naar AnsaldoBreda. NS krijgt bovendien 125 miljoen euro terugbetaald.

Nieuwe koper
AnsaldoBreda gaat proberen een nieuwe koper te vinden voor de Fyra V250. Mocht dat lukken, dan kan NS nog eens maximaal 21 miljoen euro terug krijgen. Per verkocht treinstel krijgt NS namelijk een extra betaling.

Verklaring
Volgens een verklaring van NS en AnsaldoBreda stond niet ter discussie dat de treinen gemaakt hadden kunnen worden. "Beide partijen zijn van mening dat de treinen op termijn te herstellen zijn voor terugkeer naar commerciële inzet. Het verschil van mening tussen de partijen betrof een verschillende inschatting over de voorwaarden waaronder dit herstel mogelijk zou zijn. Fundamenteel ging het niet over de robuustheid van het ontwerp van de trein, maar vooral over aanvaardbare deadlines voor reparatie en inzetbaarheid die niet voldeden aan de NS-behoeften en over de financiële consequenties" aldus de verklaring.

Schadepost 88 miljoen euro
Over de financiële consequenties is er nu een akkoord bereikt. Volgens NS-woordvoerder Eric Trinthamer had NS 213 miljoen euro betaald. Nu het bedrijf 125 miljoen euro terugkrijgt blijft er een schadepost van 88 miljoen euro over. "Toekomstig te ontvangen betalingen als een gevolg van de verkoop van treinen door AnsaldoBreda zullen het waardeverlies verder verminderen´´, aldus NS.

Strijdbijl begraven
De afronding is bereikt vanwege de voordelen die beide partijen zien in het voorkomen van lange juridische procedures, die anders de komende jaren veel energie en geld zouden vergen. NS zegt zich nu weer volledig te kunnen concentreren op haar kernactiviteiten. Zonder akkoord had de juridische strijd tot 7 jaar kunnen duren. 

Vijf jaar vertraging
NS bestelde in 2004 zestien Fyra´s. Die treinen hadden in 2007 in dienst moeten komen. Maar door leveringsproblemen en problemen rond de toelating kwamen de treinen maar niet in dienst. Ruim vijf jaar na planning kwam de Fyra alsnog in dienst. Maar binnen 40 dagen na de eerste inzet tussen Amsterdam en Brussel werden de treinen weer uit het spoorboekje gehaald. Reden: de treinstellen bleken nog allerlei gebreken te hebben. De druppel was een bodemplaat die de V250 in België verloor.

Contract opgezegd
Experts gaven aan dat de problemen met de Fyra V250 te verhelpen zijn, maar dat daarvoor minimaal 17 maanden nodig zijn. NS zag geen heil om nog langer te wachten en besloot de order te annuleren. Iets wat de Belgische NMBS – die ook drie Fyra´s had besteld – ook al had gedaan. De Belgen zijn echter niet bij deze deal betrokken. Anders dan NS had de NMBS nog geen enkel Fyra-treinstel geaccepteerd. De Belgen kregen door bankgaranties vrij gemakkelijk hun geld terug.

Share

Recent Posts

Hinder op het spoor: van ’pittig najaar’ naar ’hoofdpijnweek’

Na twee weken overlast door stakingen bij de verkeersleiding van ProRail, belandden treinreizigers afgelopen week…

1 dag terug

Akkoord FNV en ProRail; nieuwe acties van de baan

Nieuwe stakingsacties van vakbond FNV bij ProRail zijn nu helemaal van de baan. De vakbond…

2 dagen terug

Minder treinen door kapotte bovenleiding in Amsterdam

Tussen Amsterdam en Utrecht rijden vrijdag de hele dag veel minder treinen. In de ochtend…

2 dagen terug

Extra snelheidsbeperking HSL vanaf 15 december weg

Met ingang van de nieuwe dienstregeling is een reis van Schiphol naar Rotterdam Centraal tot…

3 dagen terug

Spoor in Groningen is na tegenslag langer gestremd

Door tegenslag bij het herstelwerk aan het verzakte spoor in Groningen is het spoor hier…

3 dagen terug

Veel hinder op spoor op woensdag, overlast tot donderdagmiddag

Het treinverkeer is woensdag op verschillende plekken in het land flink verstoord. Een seinstoring, de…

4 dagen terug