Vanaf december gaan de oude Fyra V250 treinstellen mogelijk rijden tussen Milaan en Venetië. Dat schrijft de Italiaanse website ferrovie.it. Of de verkoop van de treinstellen aan de Italiaanse spoorwegen inmiddels definitief rond is, is bij onze redactie niet bekend. In februari meldde NS dat de verkoop nog niet rond was.
Als de Italiaanse spoorwegen de treinstellen inderdaad overneemt, en daar ziet het naar uit, dan kan NS nog een financiële vergoeding krijgen. Met AnsaldoBreda heeft NS destijds afgesproken vanaf de 7e tot en met de 12e doorverkochte trein een vergoeding te krijgen van 3,5 miljoen euro per treinstel. Het gaat om een totaalbedrag van maximaal 21 miljoen euro. AnsaldoBreda is overigens inmiddels overgenomen door Hitachi Rail .
De V250 treinstellen zijn al in de Italiaanse huisstijl gebracht, en worden in Italië aangeduid als ETR 700. Vorig jaar werd gesproken om de treinen per juli 2018 in te zetten tussen Rome en Bari, maar dat is niet doorgegaan. Italiaanse media meldden toen al dat de verkoop definitief rond zou zijn, maar dat bleek niet te kloppen.
Volgens ferrovie.it is het de bedoeling dat de treinstellen in september de fabriek in Pistoia verlaten voor testritten. Er zouden nu twee treinstellen gereed zijn, de derde zou in december moeten volgen. Vervolgens zou er elke 3-4 weken een treinstel beschikbaar moeten komen. Volgens eerdere berichten wil de Italiaanse spoorwegen 17 van de 19 treinstellen overnemen.
De treinstellen hebben in Nederland in proefbedrijf (met reizigers) gereden tussen juli 2012 en december 2012. Daarna werd besloten de treinen definitief in de reizigersdienst op te nemen tussen Amsterdam en Brussel. Dat duurde niet lang, binnen 40 dagen gingen de treinen weer aan de kant na tal van technische defecten. Vervolgens besloot NMBS in mei 2013 af te zien van de bestelling van drie V250 treinstellen. NS maakte kort daarna ook bekend af te zien van de 16 Fyra treinstellen.
This post was last modified on 17 augustus 2018 12:06
De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war…
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…
Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…