NS gaat dubbeldeksmaterieel DD-AR moderniseren

De Nederlandse Spoorwegen (NS) gaan het dubbeldeksmaterieel van het type DD-AR moderniseren. Na de modernisering moet DDM materieel gaan dienst doen als intercity materieel. Op de stoptreintrajecten komen steeds meer moderne sprintertreinen te rijden.

De DD-AR rijtuigen zijn tussen 1991 en 1994 gebouwd bij de firma Talbot in Aken. De inmiddels bijna 20 jaar oude dubbeldeksrijtuigen worden geheel gestript. De rijtuigen krijgen internet, nieuwe stoelen, airco en voorzieningen voor reisinformatie. Het gaat om ongeveer 250 rijtuigen.De eerste gemoderniseerde trein zal eind volgend jaar rijden, zo heeft NS laten weten. 

Vernieuwen
Overigens worden in eerste instantie niet alle dubbeldeksrijtuigen vernieuwd. Het gaat om 250 rijtuigen, waarvan 50 motorrijtuigen, 50 stuurstandrijtuigen en 150 tussenrijtuigen. De treinen zullen comfortabeler worden dan nu het geval is. Daardoor gaan de treinen wel minder zitplekken geven, maar door de instroom van de nieuwe sprinter neemt per saldo het aantal zitplekken toe.

Zitplaatsen
Het gemoderniseerde materieel wordt hervormd naar 25 vierdelige en 25 zesdelige stammen. Waarbij een vierdelige stam plaats geeft aan 64 eerste klas zitplaatsen en 255 tweede klas zitplaatsen, aangevuld met nog eens 35 klapzittingen. In een zesdelige stam komen er 101 eerste klas zitplaatsen, 484 tweede klas zitplekken en nog eens 59 klapzittingen. Daardoor komen er per saldo 23.500 intercity zitplaatsen bij.

Indeling
De vervoerder wil tegelijk een duidelijker indeling voor de passagiers. Op de bovenverdieping zal er meer ruimte zijn voor ´rust en werken´ door de stoelen achter elkaar te plaatsen.
Op de benedenverdieping streeft NS naar een zone ´ontmoeten en gezelligheid´. De stoelen zulllen daar vaker tegenover elkaar staan, waardoor passagiers makkelijker met elkaar kunnen praten.
De keuze om de bovenverdieping in te richten voor "rust en werken" is opmerkelijk. Kinderen willen immers vaak boven zitten.

Share
Tags: Materieel

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug