X

Misbruik NS Groepsretour kost € 2 miljoen

De Nederlandse Spoorwegen zijn niet blij dat het NS Groepsretour op grote schaal wordt misbruikt via Facebookgroepen. Een precieze inschatting is moeilijk te maken, maar NS schat bij zo’n twee miljoen euro aan verkochte kaartjes mogelijk misbruik. Het spoorbedrijf zal daarom actie gaan ondernemen tegen degenen die het misbruik faciliteren. Ook sluit NS niet uit dat de voorwaarden van het groepsretour op termijn gaan veranderen.

Dagblad Trouw meldde vandaag dat er honderden tickets per dag met winst worden verkocht via Facebook, iets wat niet is toegestaan. Het NS Groepsretour is bedoeld voor groepen die elkaar kennen en naar dezelfde eindbestemming reizen. De groepsreizigers hoeven daarbij niet in dezelfde trein te zitten. Zolang de Facebookpagina’s geen commercieel belang hebben, is deze manier van groepsreizen toegestaan.

Treinreiziger.nl schreef al eerder dat NS-acties te misbruiken zijn. NS heeft in het verleden al eens gedreigd met juridische stappen tegen Facebookgroepen. “Dat heeft toen het gewenste effect gehad,” zegt NS-woordvoerder Hessel Koster. Het spoorbedrijf gaat het misbruik nu opnieuw onderzoeken en aanpakken. “NS gaat misbruik tegen door tussenhandelaren aan te schrijven. Doorverkochte kaartjes kunnen dan ongeldig worden gemaakt,” legt Koster uit.

Om het misbruik moeilijker te maken, werden eerder al de voorwaarden gewijzigd. Sinds 1 januari moeten bij aankoop van het ticket direct alle gegevens van de reiziger worden ingevuld. Het spoorbedrijf sluit niet uit dat de voorwaarden opnieuw gewijzigd zullen worden. “We stellen aanpassingen van de voorwaarden voor aan de reizigersorganisaties,” zegt Koster. Het blijft echter de bedoeling dat er een gebruiksvriendelijk ticket voor groepen blijft.

Treinreiziger.nl wijst erop dat er ook genoeg goedkope treinkaartjes zijn, die reizigers zonder misbruik kunnen kopen. “Die zijn wel iets duurder, maar je hebt ook meer zekerheid,” zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren.

This post was last modified on April 13, 2017, 9:04 am

Treinreiziger.nl (Hildebrand) :

Bekijk reacties (5)

  • 2 miljoen is aanzienlijk, alleen is er ook een hele groep die waarschijnlijk niet zal reizen. Het versoberen van de voorwaarden vind ik een slechte optie, die pas als laatste redmiddel zou moeten worden gebruikt, eerst die tussenhandel aanpakken.

  • Eigenlijk zou ik ook 1e klas groepstickets willen zien. (70% duurder natuurlijk)

  • Kan de NS er niet voor zorgen dat degene die de groepskaartjes besteld ook daadwerkelijk met naam een eigen kaartje moet bestellen? Zo wordt de drempel voor handelaren kleiner omdat ze zo wie zo 7 euro kwijt zijn voor een eigen kaartje.
    Het is toch triest als de gewone man/vrouw de dupe wordt van enkele handelaren?

  • Dit heeft voor de NS blijkbaar geen prioriteit. Ik heb een verdacht geval gemeld, eerst via de telefoon, toen via de chat. Ik had graag een medewerker willen spreken die hierover ging maar dat kon niet. Ik werd naar het formulier verwezen. Binnen 5 werkdagen zo ik antwoord krijgen. Niet dus. Het is daar erg druk, dat weet ik wel, maar als het belangrijk was, had ik al lang wat gehoord. Toch?