X

Misbruik NS Groepsretour licht gedaald: nieuwe aanpassingen volgen

Met het groepsretour naar Geerdijk

Nog steeds wordt er op grote schaal misbruik misbruik gemaakt van het NS Groepsretour. Sinds de regels in april van het actiekaartje is versoberd is het misbruik weliswaar afgenomen, maar de afname is klein (circa 15%). Dat bevestigt de Nederlandse Spoorwegen aan Treinreiziger.nl.

Met het NS Groepsretour kunnen groepen voordelig met de trein reizen. Bij een groep van 10 personen wordt er per reiziger omgerekend 7 euro betaald. Volgens de voorwaarden mogen de groepen niet door bemiddeling van een derde worden samengesteld. Maar dat gebeurd wel aan de lopende band op Facebook. Uit onderzoek van het AD blijkt zelfs dat dergelijke groepen op Facebook 300.000 leden tellen. Tussenhandelaren slaan daar hun slag door de groepstickets aan individuele personen verhandelen met een marge voor de verkoper.

Niet te controleren
In maart maakte NS bekend dat over een omzet van naar schatting 2 miljoen euro per jaar sprake is van misbruik. Maandelijks is er dus bij een omzet van 167.000 euro sprake van misbruik. Omdat misbruik tegen te gaan zijn de regels van het NS Groepsretour in april versoberd. Sindsdien moet niet alleen de eindbestemming van de groep hetzelfde zijn, maar ook het vertrekstation. De groep hoeft echter niet fysiek dezelfde trein te nemen. Dat heeft ertoe geleid dat groepen nu zich richten op reizen tussen alle uithoeken van Nederland. Het NS Groepsretour wordt aangeboden in de vorm van een e-ticket. Daardoor is voor de conducteur niet controleerbaar in welk station de reiziger daadwerkelijk in- en uitstapt. En dus wordt bijvoorbeeld een groepsticket Valkenburg- Den Helder ook gebruikt door mensen die bijvoorbeeld vanuit Maastricht naar Amsterdam reizen of door mensen die vanuit Utrecht naar Alkmaar reizen.

Nieuwe aanpassingen
De verscherpte regels hebben ertoe geleid dat het misbruik maandelijks met circa 25.000 euro is afgenomen, zegt NS op basis van een steekproef in mei. “We wisten vooraf dat dit niet het ei van Columbus zou zijn, maar het was wel iets wat we snel konden doorvoeren” legt NS woordvoerder Hessel Koster uit. “We zijn nu aan het kijken hoe we het Groepsretour verder kunnen aanpassen, zodat we het misbruik tegen kunnen gaan maar er toch een aantrekkelijk product blijft bestaan”. Zodra NS daaruit is, wordt advies gevraagd aan consumentenorganisaties. Het plan is dat nog dit jaar het NS Groepsretour opnieuw wordt aangepast. “Of dat lukt hangt uiteindelijk af hoe snel de aanpassingen technisch verwerkt kunnen worden en ook hoe het overleg met de consumentenorganisaties verloopt”.

Schatting
Koster legt uit waarom het misbruik wordt aangepakt: “De prijs van het kaartje is erop gebaseerd om groepen te stimuleren om vaker voor de trein te kiezen in plaats van voor de auto. Doordat tussenhandelaren zich nu mensen in de verkoop van die kaartjes wordt een grens overschreden.” Inmiddels zijn tientallen tussenhandelaren aangepakt en honderden groepsretouren ongeldig gemaakt. Ondanks de kleine afname van de fraude, is er dus momenteel nog steeds op grote schaal sprake van fraude. “Naar schatting 15.000 a 20.000 treinreizigers reizen maandelijks met een groepsticket waarbij er sprake is van fraude” schat Treinreiziger.nl redacteur Hildebrand van Kuijeren.

Andere treinacties
Volgens Treinreiziger.nl doen individuele reizigers er verstandig aan om gebruik te maken van één van de vele andere treinacties. “Dan heb je een eerlijk ticket en ben je als individu ook voordelig uit. Er zijn soms al treinacties vanaf 10 euro per persoon oplopend tot ongeveer maximaal 20 euro” aldus Van Kuijeren. Treinreiziger.nl zet iedere maand een overzicht van goedkope treinkaartjes online. Zo is hier een overzicht van  goedkope treinkaartjes van augustus te vinden.

This post was last modified on April 10, 2018, 10:34 am

Treinreiziger.nl (Hildebrand) :

Bekijk reacties (33)

  • En dan zo'n club als Rover dat het moet blijven omdat er toch ook wel mensen uit de beoogde dooelgroep zijn. Bij Rover is het altijd goed ook als het fraude is. EN maar klagen over drukte en andere problemen. Terwijl direkt hierop terug te voeren zijn.

    • "Bij Rover is het altijd goed ook als het fraude is."
      Ik ben benieuwd waar Rover ooit voor fraude heeft gepleit volgens jou. Wat betreft dit onderwerp: lees het LOCOV-advies dan eerst eens.

    • De drukte doet zich met name voor in de spits. Dit treinkaartje is niet geldig in de ochtendspits, als de drukte het grootst is. In de avondspits is dit kaartje wel geldig, en maakt het er niet gemakkelijker op. Maar om te stellen dat alle problemen terug te voeren zijn op dit kaartje is natuurlijk onzin.

  • Zodra NS stopt met het Groepsretour, zal Flixbus een nieuwe poging wagen tot het opzetten van een binnenlands busnetwerk. Dat eerdere pogingen daartoe mislukt zijn, heeft immers vooral te maken met het bestaan van het Groepsretour en de voordelen die dat momenteel nog biedt ten opzichte van de bus.

    • Jaja, het gebruik van deze bijvangst is volgens u zo groot dat het eigenlijk een heel bedrijf aan voldoende omzet zou kunnen helpen.

      • Flixbus is niet een bedrijf, maar een soort coöperatie van busondernemingen. Op dit moment krijgt Flixbus op binnenlandse lijnen nauwelijks voet aan de grond, omdat het Groepsretour aantrekkelijker is voor (buitenlandse) studenten; de voertaal binnen de Facebookgroepen is Engels. Op internationale ritten krijgt Flixbus doet het het veel beter, omdat het daar wel ruimte krijgt. Naar Antwerpen en Brussel is het zelfs een geduchte concurrent van de (verlieslatende) Intercity Brussel, omdat de bus iets goedkoper is en qua reistijd kan concurreren met de trein. Ook richting Duitsland doet Flixbus het uitstekend; volle bussen tegen een laag tarief. Als daarvoor ruimte ontstaat, middels bijvoorbeeld het verdwijnen van het Groepsretour, zie ik geen enkele belemmering voor Flixbus om een succesvol binnenlands busnetwerk op te zetten.

      • Treinacties leveren NS een substantiële bijdrage, en met name tijdens de daluren is het hierdoor gelukt om hierdoor de bezettingsgraad fors te verbeteren. Het gaat om enkele miljoenen kaartjes per jaar. Voor Flixbus is het mede hierdoor (en door de studentenkaart) nauwelijks haalbaar om een aantrekkelijk binnenlands netwerk op te zetten. Immers, de trein is in de daluren goed betaalbaar, en is het dus moeilijk te concurreren op prijs. In de spits heeft de bus last van files, dus daardoor ook niet aantrekkelijk.

  • In plaats van moeilijk doen over mensen die door zo'n regeling af een toen zich eens een reisje kunnen permitteren het tarief van alle kaartjes verlagen. lijkt me de beste oplossing, en het kan makkelijk. Het Spoor moet gewoon om wat meer geld vragen bij de overheid dan de schamele 29 miljoen die ze per jaar ontvangen van de ruim 25 miljard milieubelastingen die ze van mensen innen. Dat slechts 0.116% van deze belastingen als accijnzen naar het milieu vriendelijkere spoor gaat is natuurlijk ronduit schandalig, zo weinig. Zou hou je mensen wel in de auto en de melk koe van de staat in leven, treinkaartjes die veel te duur zijn om serieus te concurreren met zelfs zwaar belastte auto's.
    2015>>Infrastructuur en Milieu>>Spoor
    Totale kosten voor dit onderdeel:€ 28.785.000. http://www.uitgavenoverheid.nl/uitgaven/2015/1807/infrastructuur-en-milieu/spoor

    • Helemaal mee eens! De treinprijzen zijn de pan uit gerezen, een kleinverdiener kan zich alleen middels het groepsretour nog een kaartje permitteren, terwijl hiermee overduidelijk bewezen wordt dat een kaartje helemaal niet meer dan zeven euro hoeft te kosten. Om te beginnen kunnen we het aantal spoorwegmaatschappijen alvast terugbrengen van vijf naar één, dat scheelt al vier dure directeurtjes. Bovendien hoeven dan minder vaak treinen afgeschreven te worden die eigenlijk nog best lange tijd hadden meegekund (Buffel, LINT) maar onnodig vervangen worden vanwege een nieuwe concessiehouder. Scheelt allemaal bakken met geld, waardoor de prijs van het treinkaartje op €7 kan komen zonder dat NS verlies draait.

      • Het Spoor 29 miljoen, 7500 gelukkige en meestal al rijke Tesla rijders 145 miljoen.

        Een Tesla kost de samenleving jaarlijks ruim 19.000 euro.In Nederland rijden momenteel ruim 8 miljoen auto’s. Daarvan zijn er 15.000 die volledig op elektriciteit rijden. Ongeveer de helft van die 15.000 volledig elektrische auto’s zijn van het merk Tesla.

        "De 7500 Tesla’s die momenteel rondrijden kosten de maatschappij minimaal 145 miljoen euro per jaar"

        De Tesla Model S kost minimaal 82.500 euro, terwijl de Tesla Model X begint bij 98.450 euro. Dit is voor de instapmodellen. Met allerlei accessoires kunnen de prijzen oplopen tot 200.000 euro. Als we uitgaan van een Tesla met een aanschafprijs van ongeveer 100.000 euro, dan loopt de overheid de volgende bedragen mis:

        De bijtelling op een Tesla voor een zakelijke rijder bedraagt slechts 4 procent, ten opzichte van 22 procent voor een traditionele auto. Hierdoor mist de overheid 9.360 euro aan belastinginkomsten (18 procent maal 52 procent inkomstenbelasting, maal 100.000 euro);
        De gemiste Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) van 36.000 euro, rekening houdend met een afschrijving van de BPM over 5 jaar tot 5.000 euro, kost de overheid jaarlijks netto 2.976 euro (31.000/5 jaar maal 48 procent);
        De bijtelling op de gemiste BPM had 4.118 euro extra in het laatje gebracht van de overheid (22 procent van 36.000 euro maal 52 procent);
        De milieu-investeringsaftrek kost de overheid jaarlijks 1.872 euro netto (36 procent van 50.000 euro, maal 52 procent, gedeeld door vijf jaar);
        De gemiste accijnzen op benzine en motorrijtuigenbelasting kosten de overheid gezamenlijk ruim 1000 euro netto per jaar;
        Alles bij elkaar telt dit op tot 19.326 euro per jaar per Tesla. https://www.ftm.nl/artikelen/elektrische-autos-rijden-op-subsidie-maar-alleen-de-rijken-profiteren?share=1

  • In plaats van verkopen bij het loket, of ter aanvulling, kan er door de NS ook voor gekozen worden een groepsretour via de kaartjesautomaat te verkopen.

    En het dan alleen geldig laten zijn op de dag van aankoop. Dan kunnen de kaartjes ook niet verzonden worden.

    • Dit is het beste idee om misbruik tegen te gaan. Maar zoals al zoveel mensen schreven, het is NS blijkbaar te doen om Flixbus tegen te werken en met succes dus. Ook een goed idee om het groepsretour afstandsafhankelijk te beprijzen en te beperken tot 4 personen, meer gaan er ook niet in een gewone auto. Kinderen mogen eventueel extra mee op railrunner.

      • Het is maar een verzinsel dat NS Flixbus tegenwerkt. Eerder kun je stellen dat prijsbrekers proberen NS klanten weg te trekken.

  • Dat je individueel kunt reizen op een product dat "groepsretour" heet, kan natuurlijk nooit kloppen, ongeacht hoe je de verkoop ervan regelt. Het is nu in feite een bijna gratis-regeling voor bijdehante internetvaardige individuen. De rest van de bevolking heeft pech...

  • Sorry hoor maar wat een onzin allemaal. Het is gewoon niet ok dat de kosten om te reizen met de trein hoger liggen dan die met de auto. En dan is het naar mijn idee de bedoeling om autorijden duurder te maken, maar om treinreizen goedkoper te maken. 7 euro is misschien voor een retour te goedkoop, maar voor een enkeltje is het toch echt wat het zou moeten zijn. En het zou nog moeten kunnen ook, hoe zuidelijker je je beweegt in Europa hoe goedkoper een treinrit wordt. Conclusie: NS melkt met reguliere prijzen de reizigers uit.