NS stopt wederom niet bij ArenA, dit keer wegens werkzaamheden

NS stopt zaterdag wederom een deel van de dag niet op station Amsterdam Bijlmer ArenA. Dit keer heeft dat te maken met werkzaamheden aan het spoor waardoor er te weinig capaciteit beschikbaar is voor de tienduizenden bezoekers die worden verwacht bij Ajax in de Johan Cruijff ArenA en het concert van De Dijk in de Ziggo Dome.

Eén spoor

Het is al de tweede keer in korte tijd dat de NS een dergelijke maatregel neemt. Begin deze maand stopten de treinen niet op dit station vanwege de drukte die de Grand Prix in Zandvoort met zich meebracht in combinatie met een vol voetbalstadion en twee uitverkochte concerten in de Ziggo Dome en de AFAS Live.

Volgens de NS is vanwege de werkzaamheden op een deel van het tracé slechts één van de vier sporen beschikbaar. Daardoor kunnen er slechts twee in plaats van acht treinen per uur rijden op dit traject, wat volgens het vervoersbedrijf te weinig is voor de vele reizigers die vanuit het ArenA-gebied naar huis willen. De NS kan daardoor niet garanderen dat iedereen nog thuis komt. “Zonder ingrijpen leidt dit tot zeer onveilige situaties voor onze reizigers en collega’s in de treinen en op de stations.”

Pijn in het hart

NS neemt de maatregel “met pijn in het hart”, staat in een bericht op de website. Inmiddels zijn er gesprekken gaande met betrokken partijen in het ArenA-gebied om te kijken hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden voorkomen, aldus de NS.

Reizigers krijgen het advies voor alternatief vervoer te kiezen. De maatregel geldt van 16.00 uur tot einde dag.

Kwalijke zaak

Ajax en de Johan Cruijff ArenA zeggen in een gezamenlijke verklaring “niet blij” te zijn dat op een wedstrijddag opnieuw geen treinen stoppen in de buurt van het stadion. “Dat is een kwalijke zaak; de Johan Cruijff ArenA en Ajax zien de trein als basisvoorziening, onmisbaar voor supporters om op een betrouwbare én duurzame manier naar het stadion te kunnen reizen. Er is al langer bekend dat op zaterdag 1 oktober ruim 70.000 mensen naar het ArenA-gebied komen voor evenementen in de ArenA en de Ziggo Dome. Daarom hebben we bij de NS aangedrongen op een andere datum. Wij willen eerder betrokken zijn, zodat zoiets alleen gebeurt op dagen waarop geen wedstrijden of evenementen plaatsvinden.”

De Ziggo Dome vindt het vervelend dat de NS zaterdag een deel van de dag geen treinen laat stoppen bij station Amsterdam Bijlmer ArenA, maar is wel “begripvol” over de situatie. De band De Dijk treedt zaterdag op in de Ziggo Dome.

(c) ANP

This post was last modified on 28 september 2022 12:07

Bekijk reacties

  • AH,DUS GVB mag t met de metro weer opruimen,want inmiddels weten we dat ns niet aan bussen kan komen.........,

    • Als ze dit keer maar bij de GVB zorgen voor betere doorgang met de poortjes. Gisteren bij Nederland - België kwam de veiligheid in geding omdat er 1 GVB poortje naar buiten gericht was, en vier naar binnen. Bij de roltrap liep het al vast wat gevaarlijk werd.

    • Gaat overigens niet alleen om Bijlmer Arena.
      De treinen van en naar Utrecht stoppen ook niet op de stations Duivendrecht en Zuid.......

    • Dat komt door de onderhandse gunning. Een gewoon bedrijf heeft een probleem als ze elke keer snel alle rolluiken sluiten als er een grote groep betalende klanten in aantocht is.

      • Maar NS kan dr wel tegenin gaan,zeg dr wordt gevoetbald en dr is/zijn concerten,dus t komt niet goed uit......

        • Wellicht, maar prorail plant een jaar voor uit en de omgeving gaat gewoon verder alsof alles altijd maar aanwezig is.

        • @ Molenaar
          Ja, dat is zo. Maar er zijn, zoals hierboven staat, nu pas gesprekken met betrokken partijen in het ArenA-gebied om te kijken hoe dit in de toekomst kan worden voorkomen. Dat is in het licht van die jaarplanning natuurlijk om te gillen.
          Er is inmiddels ook een andere Simon actief op dit forum dus ik stop ermee.

        • @dries molenaar
          Prorail plant buitendienststellingen zo'n anderhalf jaar vooruit, ja. Maar NS plant pas kort van tevoren hoe (en tegenwoordig óf) ze het alternatieve vervoer organiseren. Ze noemen het ruim van tevoren als ze reizigers 10 dagen voorafgaand aan de werkzaamheden informeren, maar dat is natuurlijk veel te laat, want dan liggen bijvoorbeeld evenementen en vakantieplannen allang vast.

          Ik vraag me af of 2 treinen per uur over enkel spoor echt het maximaal haalbare is. Als je langs Bijlmer ArenA alleen maar treinen richting Amsterdam Centraal zou laten rijden (en dan via Hilversum terug naar Utrecht) kunnen de treinen in principe op blokafstand achter elkaar aan rijden. De Gooilijn wordt dan de beperkende factor. Eventueel kunnen er in de piekdrukte een paar extra treinen worden ingezet die vanaf Amsterdam Centraal eerst naar een opstelterrein gaan en later in de nacht worden teruggebracht naar Utrecht (of waar ze dan ook terecht moeten komen).

        • Simon, tja er zijn meer hondjes die fikkie heten. Het is wel jammer want er is geen login met display-name voorziening. Iedereen typt maar wat weg en zet zijn naam er bij. Er is wel eens een tweede Dries geweest. Die is weer afgehaakt.

      • Als ProRail er een bende van maakt mag NS als klant daar best wel eens wat van zeggen. De beschikbaarheid van de infra is momenteel een aanfluiting.

  • Een spoor moet onderhouden worden. Zeker een traject met een intensieve dienstregeling. ProRail moet dit soort werkzaamheden lang van te voren plannen, dus het zou geen verrassing voor de vervoerder (NS in dit geval moeten zijn).
    Dat evenementen ook gewoon hun eigen gang gaan is op hun eigen risico. Daar moet men geen medelijden voor hebben.

    • Je moet je alleen wel afvragen waarom de overheid belastingggeld moet blijven steken in een OV dat de helft van tijd niet rijdt. Misschien kan dat beter aan meer asfalt worden besteed.

  • Het is natuurlijk een te simpele gedachte dat NS ook extra treinen in kan zetten tussen Schiphol en Hilversum, zodat de reizigers uit het Arena gebied via Duivendrecht naar huis kunnen. Dan maar met een omweg.

    Het had zoveel vriendelijker overgekomen als NS had gezegd: "wij rijden met extra treinen via Duivendrecht. Het wordt erg druk, kies zo mogelijk voor ander vervoer."

    In plaats van het kille "er rijden geen treinen, kies voor alternatief vervoer".

    Ik snap wel waarom NS bang wordt van de andere vervoerders die aan de deur staan te rammelen.

    • De intercity's Amsterdam - Utrecht worden al omgeleid via Hilversum, dus ik denk niet dat daar ook nog omgeleide treinen tussen Schiphol en Utrecht bij kunnen.

  • Het is een beetje de vraag welke keuze NS heeft met zo’n infrabeperking en een personeelstekort aan alle kanten en in het bijzonder bij het rijdend personeel op de zaterdagen. Meer treinen rijden vraagt waarschijnlijk te veel creativiteit en/of menskracht, communiceren dat er beperkt wel iets rijdt werkt niet, dan staan de perrons immers gewoon vol als er evenementen zijn, want de gemiddelde bezoeker gokt er dan toch op dat het wel goedkomt, zeker als parkeerplaatsen duur of verder weg liggen of als er geen Bob is. Maar kortweg zeggen, we rijden niet en zoek het maar uit voelt toch ook niet goed. Leg dan op zijn minst uit waarom op maximale capaciteit rijden (VIRM12/14 of DDZ12) niet afdoende is. Leg nog duidelijker uit hoe dat zit met werkzaamheden en buitendienststellingen en zo. En hamer als NS veel meer bij ProRail op flexibel spoor. Het gebrek aan keermogelijkheden en voldoende lange perrons begint zich nu immers te wreken. Het is geschikt voor de huidige reguliere dienstregeling, maar bij verstoringen of evenementen wordt het steeds kwetsbaarder.

    • > En hamer als NS veel meer bij ProRail op flexibel spoor.

      Je slaat de spijker op de kop. Flexibiliteit is het antwoord op veel problemen. Echter ProRail is continu bezig het spoor te verstarren door het verwijderen van wissels, uitwijksporen, alternatieve routes. Kortom, het wordt voorlopig alleen maar erger en dat is geen toeval of een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Het is een bewuste vorm van kostenbesparing.

      • ProRail is bezig om de flexibilteit van ons spoornetwerk te decimeren door het opbreken van wissels, terwijl de door de RET overgenomen lijn Schiedam - Hoek van Holland de nodige keersporen en overloopwissels zijn aangelegd.

    • Er is geen personeelstekort, er zijn alleen onzinnige normen van de vakbeweging die eisen dat NS veel te veel personeel in dienst moet hebben.

    • Wat betreft personeels te kort.

      Dit komt door het iets wat te strenge sollicitatie beleid van de NS. Als zoals vele collega's zeggen word aangepast, staat er een menigte in de rij om dit personeels tekort aan te vullen ...

      Ik heb zelf zo'n 6 jaar bij de NS gewerkt. En ook ik acht deze maatregel onbehoorlijk.. ook ProRail heeft vaker geschoven in planningen qua spoor werkzaamheden. Echter is hier dan veel geld in het spel geweest waar de NS nooit geen cent van gezien heeft. Ondertussen liggen keolis en Arriva op de loer voor dit traject dus ik houd mijn hart vast voor de toekomst.

      Betreft alternatief vervoer (den aan bussen). Die beslissing ligt bij transvision en dus niet bij de NS.. de NS dient in bij transvision als deze instemmen worden er planningen and routes gemaakt en word daarna traffic support ingeseind om hun buco's in te zetten.

      En als laatste. Het bestuur van de betreffende evenementen organisaties kunnen natuurlijk ook gewoon naar de rechter stappen. Om mogelijk uitstel van stremming te voorkomen.. maar ook dat kost tijd. Maar vooral natuurlijk geld

      • Bij wie was dit gezeur ook al weer begonnen.

        Eehhh. Oh ja. MAIJAN RINTEL

        die nu ondertussen er weer warmpjes bij zit op de troon van KLM.

        En de beste heer . B. Groenewegen mag het weer opruimen

        • Ik kan inderdaad beamen dat mevr. RINTEL nou niet bepaald vooruitgang geboekt heeft binnen haar termijn als topvrouw na. Maar dat heeft natuurlijk wel meerdere factoren.

      • Als Arriva of Keolis dat traject overnemen is het een vooruitgang voor de reizigers, dus als ik dat zou horen zou ik juist blij zijn, want deze bedrijven zorgen voor verbetering van het ov.

        • Arriva beter?

          Ervaringen met de lijn tussen Venlo en Nijmegen, en ook met de lijn Arnhem-Doetinchem zijn anders. Sterker nog, ik weet mensen die een auto hebben genomen vanwege de puinhopen op die lijn. En Arhem - Doetinchem is pas verbeterd toen de provincie deel ging nemen (de Breng treinen).

          Wat iedereen vergeet - een van de redenen waarom spoorwegen ooit zijn genationaliseerd was omdat private markt (met concurrentie) niet bleek te werken. En je hoeft alleen maar naar het VK te kijken om te zien hoe 'effectief' privatisering, openbaar aanbesteden van concessies en zo is.

          Dat wil overigens niet zeggen dat er niet een hoop beter kan bij NS. Maar meer marktwerking is vrijwel zeker NIET de oplossing, gezien het falen in het verleden en op veel plekken in het heden.

      • Personeelstekort is mede het gevolg van onderwaardering (en onderbetaling) van mensen die het echte werk doen: verplegers, bouwvakkers, onderwijzers, schoonmakers e.d. En bij het spoor: monteurs, en rijdend personeel. Het begint al met praktisch onderwijs "lager" te noemen en cognitief onderwijs (nadruk op boekenkennis) "hoger". Gevolg: wildgroei aan managers, papierschuivers, PR en deskundologen, maar een tekort aan praktisch personeel. Begin nu eindelijk eens met het beter waarderen van mensen die écht iets kunnen en doen.

  • Ach, ach, ach. Wat een leed. Kijk je gewoon Ajax thuis en de Dijk, wie wil daar nou heen. Corona is er ook nog.

      • De Duitse wetenschapper dr. Stefan Lanka heeft een bedrag uitgeloofd voor wie het coronavirus kan isoleren en dat bedrag is ondertussen opgelopen tot 1,5 miljoen. Niemand heeft toegehapt en dit gaat ook niet gebeuren.
        Een aantal jaren geleden heeft een Duitse rechter Lanka in het gelijk gesteld, toen hij beweerde dat het mazalenvirus niet bestaat.
        Het Britse Pirbrite Institute heeft in 2018 een patent ontvangen voor het COVID-19'virus'.

        • Wat betreft het mazelenvirus zit je er ongelooflijk naast. Lanka had een prijs uitgeloofd voor degene die op basis van de wetenschappelijk bewijs het bestaan en de diameter van het mazelenvirus konden aantonen. Het onomstotelijke bewijs kwam er op basis van zes publicaties, waarna Lanka weigerde de prijs uit te keren. Lanka hoefde volgens de rechtbank niet uit te keren, omdat in de voorwaarden stond dat het bewijs moest worden geleverd in een enkel publicatie, wat haast onmogelijk is gezien de wijze waarop wetenschappelijk onderzoek werkt. Het enige waardoor Lanka de zaak won, was dus de beperking van zijn prijsvraag. Hij heeft wetenschappelijk helemaal niets bewezen.

          Overigens gaat het hier over zaken die de treinreiziger aangaan. De volslagen idiote onzin waarmee jij steeds op de proppen komt, waarschijnlijk op basis van eigen 'onderzoek', hoort daar niet bij. Als je zelf onderzoek doet en je trapt in de onzin van Lanka, dan is dat niet bijster snugger.

        • Een avondje onderzoek op Internet en net als Doutzen weet je dan alles dat een ander in een academische studie en met jaren werkervaring vergaart.

    • We moeten maar eens stoppen met al die overheidsterreur, zoals Coronagezeik en met de grootste energie crisis van de laatste tijd Groningen verder afschalen. Ik ben er helemaal klaar mee en ik kan alleen een ieder oproepen om bij de provinciale staten FvD te stemmen.

  • Het is ProRail die de onderhoud doet en niet de NS. De schuld ligt dit keer bij ProRail en niet bij de NS!

    • Om eerlijk te zijn maakt het me helemaal niet uit wie dit precies doet. Vingerswijzen doen ze maar onderling, interesseert me niet. Jammer is wel dat het vingerwijzen relevanter is dan dit soort onzin voorkomen. Corrupte bende...

    • De hele spoorsector moet zich echter wel realiseren dat het uiteindelijk de reizigers zijn die ervoor zorgen dat de sector kan bestaan. Wie er verantwoordelijk is voor het feit dat mensen niet met de trein kunnen, maakt uiteindelijk niets uit. Mensen zijn echt helemaal klaar met al het gedoe waardoor ze niet eens het product krijgen waarvoor ze al de nodige concessies deden.

      • Eens..

        Gemiddeld abonnement kost op jaarbasis zo'n 2k

        Dit is natuurlijk belachelijk veel geld met alle verstoringen en problematieken op en rond het spoor.

        Ik ben dan ook van mening dat de reizigers veel meer input noch inspraak zou moeten krijgen op dit soort zaken.. zoals Annemiek al zegt.. het is de hoeveelheid geld diende reizigers er in pompen dat er überhaupt nog een trein rijd.

        Als er een derde van de reizigers zouden beslissen er plots mee te stoppen zakt het als een pudding in elkaar

  • Wederom een probleem veroorzaakt door gebrek aan creativiteit. Merk op, station Duivendrecht is volledig in gebruik. Merk op dat er 4 sporen liggen waaraan ter plaatse niet gewerkt wordt. De werkzaamheden zijn elders.

    Waarom niet een pendeltrein Amsterdam ArenA - Duivendrecht over één van de 4 beschikbare sporen?

  • Ik zit in de Intercity van Schiphol naar Utrecht. De trein stopt normaal op Amsterdam Bijlmer ArenA. Weliswaar nu een ķeer per half uur in plaats van om het kwartier.

      • NS had wel slechts een stel VIRM4 ingezet, ondanks de beperkte dienstregeling. Treinen puilden uit Hadden ze wel een stel aan vast kunnen koppelen. Er staan er genoeg aan de kant vandaag.

Share

Recent Posts

Partijen willen meer geld voor spoor in Noord-Nederland

Er moet meer geld naar de infrastructuur in Noord-Nederland gaan, vinden meerdere partijen in de…

1 uur terug

Treinstakingen in Oostenrijk, België en Verenigd Koninkrijk

Wie met de trein naar het buitenland wil, moet rekening houden met vertraging en uitval.…

2 dagen terug

Met de trein naar België? Tot 75% korting (met treinbinding)

Ook NS International komt met een Black Friday aanbieding: tot 75% korting op de trein…

4 dagen terug

Interrail: tot 20% korting vanwege Black Friday

Voordelig met de trein door Europa? Tot 29 november 2022 kun je een Interrail Pass…

4 dagen terug

ProRail-personeel krijgt gemiddeld 9% meer loon

De vakbondenzijn met ProRail tot een onderhandelingsresultaat gekomen voor een nieuwe cao. Gemiddeld gaan de medewerkers van ProRail er…

5 dagen terug

Treinverkeer Berlijn – Hannover langdurig gestremd

Sinds 17 november is één van de kerntrajecten van Duitsland gestremd: Berlijn - Hannover. Hierdoor…

6 dagen terug