De Nederlandse Spoorwegen (NS) gaan de boete die staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) donderdag heeft opgelegd juridisch aanvechten. “We gaan bezwaar aantekenen bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen,” aldus een NS-woordvoerder.
NS en spoorbeheerder ProRail moeten in totaal 2,3 miljoen euro betalen omdat hun prestaties van de hogesnelheidslijn (HSL) in 2016 wederom ondermaats waren. NS erkende tijdens de presentatie van het jaarverslag dat het bedrijf de beloftes niet had waargemaakt. Volgens NS komt dat door de complexiteit van de spoorlijn. Redacteur Hildebrand van Kuijeren vindt dat geen excuus. “NS rijdt sinds 2009 op de hogesnelheidslijn. Sindsdien weet het bedrijf dat de hogesnelheidslijn complex is. Dat is niet iets wat vorig jaar ontdekt is. Als iets complex is, moet je geen beloftes aangaan die je niet kunt waarmaken,” stelt hij.
Eerder vandaag reageerde NS-topman Roger van Boxtel teleurgesteld op de boete. Volgens hem werkt NS er sinds april 2016 aan om de vertraging en uitval van Intercity Direct aan te pakken. “Juist daarom valt het rauw op ons dak als dit tot een boete leidt,” reageerde de topman. De boete voor NS bedraagt 1,25 miljoen euro. Het bedrijf is afspraken over het aantal zitplaatsen niet nagekomen en de reizigerspunctualiteit is te slecht.
ProRail moet dik een miljoen euro betalen omdat minder treinen op de HSL op tijd reden. Topman Pier Eringa zei daarover: “Het zit me dwars, niet vanwege het geld, maar door de reputatieschade die het oplevert.” Of ook de spoorbeheerder in beroep gaat tegen de boete, liet een woordvoerster donderdagavond in het midden.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 16:58
Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer gaat het strikte veiligheidsbeleid voor spoorwegovergangen heroverwegen. Zoals afgelopen…
Het onderzoek van de Europese lobbygroep Transport & Energy (T&E) naar Europese treinmaatschappijen heeft flink…
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…