Tweede strike voor NS vanwege Intercity Direct
13 apr 2017 10:04
De Nederlandse Spoorwegen, maar ook spoorbeheerder ProRail, krijgen van staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) boetes opgelegd van in totaal 2,3 miljoen euro omdat de prestaties van de Hogesnelheidslijn (HSL) vorig jaar opnieuw onder de maat bleven. Dat heeft ze donderdag aan de Tweede Kamer laten weten.
“Over de hele linie presteerden NS en ProRail in 2016 beter dan de jaren daarvoor. Maar de HSL blijft helaas voor beiden een achilleshiel. Dit moet écht beter,” aldus de bewindsvrouw. De NS krijgt een boete van 1,25 miljoen omdat afspraken over het aantal zitplaatsen niet zijn nagekomen en de reizigers te veel last van vertragingen hadden. In de tweede helft van 2016 is het aantal vertragingen wel afgenomen. ProRail moet 1,05 miljoen betalen omdat minder treinen op tijd reden.
Tweede strike
Ook in 2015 kreeg NS al een boete voor de slechte prestaties op de hogesnelheidslijn, toen alleen vanwege het niet nakomen van beloftes over het aantal zitplaatsen. In de concessie is opgenomen dat als NS drie keer op hetzelfde punt de afspraken niet haalt, dat dan kan worden ingegrepen door bijvoorbeeld de HSL van NS af te pakken. NS sprak bij de jaarcijfers van 2014 nog de verwachting uit dat NS de komende jaren geen boetes meer zou krijgen.
“Rauw op ons dak”
Toen NS de jaarcijfers van 2015 bekend maakte werd al duidelijk dat NS de beloofde afspraken bij Intercity Direct niet had gehaald. Dijksma liet toen al weten dat er een boete zou volgen. In een verklaring zegt NS sinds april 2016 hard te werken aan verbetering. Ook wijst het spoorbedrijf op een eerdere review, waarin staat dat de HSL-Zuid een complexe spoorlijn is. “Juist daarom valt het rauw op ons dak als dit tot een boete leidt. We zullen dan ook bezien wat we tegen zo’n boete kunnen doen,” reageert NS-topman Roger van Boxtel op het besluit.
Duidelijke afspraken
Staatssecretaris Dijksma begrijpt dat de NS-topman boos is. “Dat is zijn goed recht,” zegt Dijksma tegen de NOS. “Maar het is niet zo dat hij dit in de krant heeft moeten lezen. We hebben hier steeds duidelijke afspraken over gemaakt.” Dijksma wijst erop dat de HSL-prestaties verbeterd moeten worden. “Dat is in 2016 niet gelukt. Reizigers rekenen hier wel op.”
Compensatie
Voor reizigersclub Voor Beter OV is de maat meer dan vol. De vereniging pleit al meerdere jaren dat de HSL naar een andere vervoerder moet. Vanwege de nieuwe slechte prestaties van Intercity Direct en de Intercity Brussel stelt Voor Beter OV dat reizigers een compensatie moeten krijgen. Voorzitter Rikus Spithorst spreekt van een “schandalige kwaliteit” voor die twee treinen. Toch heeft Voor Beter OV heeft zo zijn bedenkingen bij de boetes die demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma aan NS en ProRail heeft opgelegd.
Waardeloze treindienst
“De boetes komen niet ten goede aan de reiziger, terwijl de NS de zoveelste aller-, maar dan ook echt allerlaatste waarschuwing krijgt,” stelt de organisatie. “In plaats van de treindienst op de HSL te laten uitvoeren door een spoorwegmaatschappij die dat wél kan, zadelen de achtereenvolgende PvdA-staatssecretarissen de reiziger op met een waardeloze treindienst, waarvoor door middel van een toeslag tussen Schiphol en Rotterdam zelfs extra moet worden betaald.”
Geld terug bij Vertraging
Overigens krijgen reizigers bij de Intercity Direct wel sneller geld terug bij vertraging. Bij de gewone trein geeft NS vanaf 30 minuten geld terug, bij Intercity Direct is dat al vanaf 15 minuten. De voorganger van Dijksma – Mansveld – was aanvankelijk van plan die regeling te versoberen. Maar vanwege de slechte prestaties is dat plan onder druk van de Tweede Kamer uitgesteld.
Samenwerken
Momenteel wordt nog onderzocht of samenwerking met een andere partij kan leiden tot betere prestaties op de HSL. Als dat zo is, gaat Dijksma de NS vragen zich op deze samenwerking voor te bereiden. Dat wordt deze zomer duidelijk. NS benadrukt dat de spoorlijn complex is. Dat komt omdat er onder meer een ander beveiligingssysteem is en er een ander voltage wordt gebruikt dan op het reguliere spoor. Onderzoekers stelden vorig jaar dat een even grote betrouwbaarheid als de gewone intercity op de HSL voorlopig niet haalbaar is.
Logisch
Volgens redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl is het logisch dat NS een boete krijgt opgelegd. “Toen NS in 2013 nieuwe afspraken maakte voor de hogesnelheidslijn had NS al vier jaar ervaring op de HSL-Zuid. Dus ook toen had NS al ruimte praktijkervaring met de complexiteit van de spoorlijn. Dat is niet iets wat vorig jaar pas duidelijk is geworden,” zegt van Kuijeren.
Hoofdrailnet
Met de boete blijft de HSL-Zuid het zorgenkindje van NS. Op het gewone hoofdrailnet gaat het volgens Dijksma wel goed. Hier zitten de prestaties “in de lift”. De reisinformatie en de wifi-capaciteit werden verbeterd. Goederentreinen reden vorig jaar minder op tijd, maar dat kwam vooral door werkzaamheden, zoals bijvoorbeeld op de Betuweroute.
(c) Treinreiziger.nl / ANP
Ik heb afgelopen jaar (in 2016, dus) zeven (7) maal gereisd tussen Rotterdam en Breda met Intercity Direct. Alle zeven maal had ik een hele wagon, geheel en al voor mij alleen. Gedurende welke periodes van een dag en op welke dagen is er sprake van (het grootste) zitplaatsentekort, en wat zijn de stavingscijfers?