NS test minutenafteller in Eindhoven en Den Bosch

Treinreizigers kunnen vanaf maandagmiddag op de stations van Eindhoven en Den Bosch zien over hoeveel minuten hun trein vertrekt. Het gaat daarbij om een proef, waarbij de minutenafteller te zien is op perron 4 en de daar gelegen roltrappen.

Doel van de proef

NS laat maandag weten dat op die manier reizigers een betere inschatting kunnen maken: snel doorlopen om de trein te halen, of toch maar op de volgende wachten. Helemaal nieuw is de gedachte niet: in 2019 startte NS al met een proef te Utrecht waarbij ook een minutenafteller te zien was. Toen werd ook de treinsamenstelling getoond, en hoopte het spoorbedrijf de spreiding in de trein te verbeteren.

De test nu is bedoeld om te bekijken of een soepele instap ervoor kan zorgen dat treinen nog stipter rijden. De proef duurt één maand. Als de proef succesvol blijkt, wordt bekeken of de afteller landelijk kan worden ingevoerd. “In 2019 waren er allerlei nieuwe dingen te zien op de borden. Nu onderzoeken we specifiek eerst de afteller. Zo kunnen we beter testen wat hier beter werkt” legt NS woordvoeder Arno Leblanc uit.

Verschil Eindhoven en Den Bosch

De proef in Eindhoven en Den Bosch heeft hetzelfde doel, maar er zijn een paar kleine verschillen in de uitwerking. Leblanc: “In Eindhoven tonen we op het perron vanaf vijf minuten voor vertrek alleen de minutenafteller en niet de vertrektijd. In Den Bosch wisselen we de minutenafteller af met de vertrektijd”.

Vanaf 59 seconden voor de geplande vertrektijd zien reizigers “0 minuten”. De minutenafteller is ook vanaf zeven minuten voor vertrek te zien bij de roltrap. Daar wordt er altijd afgewisseld met de vertrektijd. “Door verschillende situaties te testen willen we kijken wat het beste werkt” vertelt Leblanc.

Nog een ander verschil: in Den Bosch wordt de test gedaan op een perron waar Sprinters vertrekken. In Eindhoven wordt juist getest met de intercity richting Amsterdam.

Meer proeven

De proef stond aanvankelijk eerder op het programma, maar is door de coronapandemie uitgesteld. De bedoeling is dat er later meer proeven gaan volgen, bijvoorbeeld met de treinsamenstellingen op de borden. NS is al geruime tijd bezig om allerlei kleine oplossingen te zoeken om treinen stipter te laten rijden. Zo hebben conducteurs al een smartwatch gekregen, om zo op de seconde nauwkeurig te kunnen fluiten.

Archief: de eerdere minutenafteller op station Utrecht & smartwatch

Foto: Stefan Verkerk

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 18 oktober 2021 13:47

Bekijk reacties

  • Lengte indicatie is idd makkelijk. Zorgt dat je je optimaal kunt opstellen voor het instappen van de trein. Ook een vertrektijdsindicatie is handig mits men kiest voor secondes als men onder de 1 minuut is.

    De keus van 0 minuten vind ik echt onduidelijk omdat je dan niet kunt zien of je nog bijna een minuut hebt of dat de trein echt al bijna op vertrek staat.

    • Helaas betekent bij NS "0 minuten" soms ook echt bijna onmiddellijk, aangezien sommige conducteurs al ruim voor de vertrektijd fluiten. 1 minuut heb ik al meermaals meegemaakt.

      • Vaak fluiten ze al een paar keer. Maar waarschijnlijk krijgen niet alle treinreizigers het mee.

      • Het is beleid om vóór de vertrektijd te fluiten. NS ziet namelijk het moment waarop de trein zich in beweging zet als de vertrektijd en de gepubliceerde vertrektijd is bovendien afgerond op hele minuten. Voor de reiziger is alleen van belang vanaf welk tijdstip je niet meer mag instappen. Dat is ergens in de anderhalve minuut vóór de gepubliceerde vertrektijd maar het precieze tijdstip wil NS niet van tevoren verklappen. Pas als je het fluitsignaal hoort weet je dat je 10 seconde geleden harder door had moeten lopen of toch maar een deur eerder had moeten instappen. En vervolgens is NS verontwaardigt over het logische gevolg van hun gebrekkige informatievoorziening: reizigers die net ná het fluitsignaal nog naar binnen springen. Zolang dit aftelmechanisme niet de secondes aftelt tot het moment van fluiten in plaats van de minuten tot de vertrektijd zie ik er dan ook het nut niet van in.

  • Een goed experiment. Op sommige stations zoals Den Bosch en Eindhoven met PHS frequentie luistert het nauw dat de trein op tijd vertrekt. Het doet denken aan de werkwijze in Japan waar ze de punctualiteit in seconden rekenen.

    Maar het Nederlandse spoornet gaat op bepaalde spoortrajecten steeds meer op een metro lijken. Leuk als je een hoge frequentie hebt. Maar als je bij een bepaalde overstapstation de trein mist omdat de trein te laat vertrok heb je nog niet véél aan. Dan is er zelfs kans dat er een olievlek werking gaat ontstaan.

    Een station als Schiphol zou ook veel aan dit experiment hebben. Nergens anders moet de doorstroming zo soepel moeten gaan dan op dit knelpunt.

  • Punctualiteit hangt van zoveel factoren af. Japan staat op de eerste plaats. Punctualiteit van 92% of minder zouden ze in Japan een nationale schande vinden. Dan wordt de verantwoordelijke directeur van de betrokken Japanse spoorbedrijf ontslagen.

    In Nederland is de situatie anders dan in Japan. Er hebben één van de dichtste spoornetten van de wereld. En gezien de plannen van de overheid om het bestaande spoor beter te benutten via ETCS wordt de frequentie alleen maar hoger.

    Dan moet er ook hulpmiddelen zijn om de treinreizigers te tonen dat ze op tijd moeten instappen. En we zijn niet zoals Japanners die gedisciplineerd achter een hekje staan. Tevens zijn er in Japan vele servicemedewerkers die de reizigers stroom in goede banen leiden. NS bezuinigt eerder op servicemedewerkers.

  • Al weer een aantal jaren geleden was er op het station Den Bosch een proef met een lang elektronisch bord boven het spoor aan het perron. Daar kon je precies op zien welke deur waar kwam. Eerste klas, fietsen, invaliden en kinderwagens. Nu nog de deuren aangeven van volle delen in de trein met rood knipperlicht en rustige delen met groen knipperlicht.

  • Goed initiatief. Zou alleen mooi zijn als ze in plaats van 0 minuten, een icoontje van een trein plaatsen, wat aangeeft dat de trein aan het perron staat. Dit gebeurt ook bij de metro, tram en op veel plaatsen in het buitenland en betekent eigenlijk: of rennen en een poging wagen of wachten op de volgende. Ook als een trein een lange haltering houdt, pas dit icoontje tonen als de laatste minuut ingaat.

  • Dan kan je dus niet meer zien of de trein vertraging heeft. Er staat immers geen vertrektijd op, alleen nog hoeveel minuten het duurt tot vertrek.

    • Is dat een probleem? Ik ben zelf vooral geïnteresseerd in wanneer de trein zal vertrekken, of dat nu een minuut eerder of een paar later is dan gepland vind ik minder relevant. Dat hoor ik wel aan de omroep in de trein of zie ik op een scherm wanneer ik een plek gevonden heb.

  • Zelf vind ik het belangrijk om altijd ook de gewone vertrektijd te zien staan. Dat bevestigd dat ik de trein voor me heb, die ik gepland had. Dus het afwisselen zoals in Den Bosch heeft mijn voorkeur

  • "Vanaf 59 seconden voor de geplande vertrektijd zien reizigers “0 minuten”"

    Dat is een slimme oplossing voor de huidige debiele situatie dat de vertrektijd helemaal niet de vertrektijd is voor de reiziger (trein vertrekt ca 30-50 seconden eerder).
    Complimenten NS

    (biedt ze ook een mogelijkheid om vertagingen in te lopen, ca 20-30 seconden per station met deze displays: fluiten na 5 seconden op '0 minuten', dan kan machinist halve minuut eerder vertrekken)

    En het mooie is ook dat de verhevenheid van NS boven haar klanten gehandhaafd blijft. NS bepaalt hoe laat het is. De tijdszone blijft Central Europe Time -1 minuut. Als je dat ook in de 21 ste eeuw kan doen ben je een hele grote !!!

    Groter dan Hans Klok !

    (Pamela Anderson en Vegas here we come, toch wel de plek voor NS-ers)

  • Ik vind het grote onzin. En het kost allemaal weer veel geld. Toon gewoon de vertrektijd volgens dienstregeling. Dit valt allemaal in de categorie rookgordijn, zoals " de trein naar X vertrekt over enkele minuten". Zeg toch gewoon "de trein naar X heeft 3 minuten vertraging". Wie houdt wie nu voor de gek?

  • Gedrag...
    Op tijd vertrekken is een goede zaak vooral als je op een volgend station een aansluiting op trein of aanvullend OV wilt halen. Veel kan ook door de reizigers zélf worden gedaan. Laat uitstappende reizigers eens fatsoenlijk de trein uitstappen door aan beide kanten van een deur de weg voor hen vrij te houden alvorens zelf in de trein te stappen. De meeste mensen die op een perron staan neigen bij een binnenkomst van een trein als gekken in de trein te willen stappen z o n d e r uitstappers de kans te geven om de trein te verlaten én al helemaal wanneer ook nog iemand met een rolstoel via een loopplank/brug de trein moet verlaten of instappen heb ik vaak met mijn vader zaliger tot ongenoegen moeten meemaken ! Ik heb mij daar de afgelopen jaren al meermaals aan geërgerd. Ik moet bij het uitstappen soms roepen aan de wachtenden dat ze opzij moeten gaan en gun omgekeerd uitstappende reizigers ook de trein normaal te verlaten. Discipline, geduld, respect en fatsoen met name in het openbaar vervoer is in Nederland vaak heel ver te zoeken en dat geldt ook bij bus, tram en metro! Als we elkaar de ruimte geven te laten uit-/ instappen vertrekken de treinen vanzelf op tijd en kunnen latere reizigers c.q. overstappers ook hun trein halen. Alle kleine beetjes helpen m.b.v. technische hulpmiddelen en informatie voorzieningen, maar het belangrijkste "gereedschap" is het gedrag en de mentaliteit van de mensen in verlei opzichten en daar schort het nog weleens aan in OV NL land ! Wat dat laatste betreft geldt dat ook voor mensen die met een fiets in een overvolle trein alsnog willen instappen, een machinist weigerde zelfs een keer te vertrekken toen hij dit zag met een vertraging tot gevolg en daar helpt geen lieve vertrek info aan. Nederland mag dan geen Japan zijn waar mensen gedisciplineerder zijn, maar een beetje beter anticiperen en oog voor elkaar hebben maakt het reizen al een stuk aangenamer en minder stress voller in een land dat een van de drukste spoorwegnetten in Europa heeft en nu maar afwachten of NS nieuwe systemen zoden aan de dijk zet om de treinen op tijd te laten vertrekken....

Share

Recent Posts

Geen boete voor vertraagde levering ICNG

De vertraagde introductie van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) levert NS geen boete op. Dat…

3 uur terug

Rail Away viert jubileum met nacht (veertien uitzendingen)

Het EO-programma ‘Rail Away’ bestaat dit jaar 25 jaar. Beelden van mooie landschappen, unieke spoorlijnen,…

1 dag terug

NMBS schrapt treinen vanwege personeelstekort

Vanaf maandag 6 december komen in België dagelijks 120 treinen te vervallen. Reden: de Belgische…

1 dag terug

Lancering nachttrein Amsterdam – Zürich (vooralsnog) niet uitgesteld

Ondanks de nieuwe coronabeperkingen staat de lancering van de nachttrein Amsterdam - Zürich nog altijd…

1 dag terug

Rotterdam introduceert gratis openbaar vervoer voor kinderen (t/m elf jaar)

Vanaf 1 januari 2022 start de gemeente Rotterdam met een proef. Alle kinderen die ingeschreven…

2 dagen terug

NS-dochter raakt deel Duitse treindiensten kwijt (incl. Arnhem – Düsseldorf)

Vanaf 1 februari verliest NS-dochter Abellio de treindienst Arnhem - Düsseldorf en enkele andere lijnen…

2 dagen terug