Treinreizigers kunnen vanaf maandagmiddag op de stations van Eindhoven en Den Bosch zien over hoeveel minuten hun trein vertrekt. Het gaat daarbij om een proef, waarbij de minutenafteller te zien is op perron 4 en de daar gelegen roltrappen.
NS laat maandag weten dat op die manier reizigers een betere inschatting kunnen maken: snel doorlopen om de trein te halen, of toch maar op de volgende wachten. Helemaal nieuw is de gedachte niet: in 2019 startte NS al met een proef te Utrecht waarbij ook een minutenafteller te zien was. Toen werd ook de treinsamenstelling getoond, en hoopte het spoorbedrijf de spreiding in de trein te verbeteren.
De test nu is bedoeld om te bekijken of een soepele instap ervoor kan zorgen dat treinen nog stipter rijden. De proef duurt één maand. Als de proef succesvol blijkt, wordt bekeken of de afteller landelijk kan worden ingevoerd. “In 2019 waren er allerlei nieuwe dingen te zien op de borden. Nu onderzoeken we specifiek eerst de afteller. Zo kunnen we beter testen wat hier beter werkt” legt NS woordvoeder Arno Leblanc uit.
De proef in Eindhoven en Den Bosch heeft hetzelfde doel, maar er zijn een paar kleine verschillen in de uitwerking. Leblanc: “In Eindhoven tonen we op het perron vanaf vijf minuten voor vertrek alleen de minutenafteller en niet de vertrektijd. In Den Bosch wisselen we de minutenafteller af met de vertrektijd”.
Vanaf 59 seconden voor de geplande vertrektijd zien reizigers “0 minuten”. De minutenafteller is ook vanaf zeven minuten voor vertrek te zien bij de roltrap. Daar wordt er altijd afgewisseld met de vertrektijd. “Door verschillende situaties te testen willen we kijken wat het beste werkt” vertelt Leblanc.
Nog een ander verschil: in Den Bosch wordt de test gedaan op een perron waar Sprinters vertrekken. In Eindhoven wordt juist getest met de intercity richting Amsterdam.
De proef stond aanvankelijk eerder op het programma, maar is door de coronapandemie uitgesteld. De bedoeling is dat er later meer proeven gaan volgen, bijvoorbeeld met de treinsamenstellingen op de borden. NS is al geruime tijd bezig om allerlei kleine oplossingen te zoeken om treinen stipter te laten rijden. Zo hebben conducteurs al een smartwatch gekregen, om zo op de seconde nauwkeurig te kunnen fluiten.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 18 oktober 2021 13:47
De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war…
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…
Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…