Vrijdag is de eerste particuliere nachttrein van reisbureau Green City Trip vanuit Nederland vertrokken. Verspreid over meerdere opstapstations zijn er in totaal 600 reizigers ingestapt voor een stedentrip naar Praag. Daarmee is de trein van zestien rijtuigen voor ongeveer 85 procent gevuld. Als de trein de 19e terugkeert, gaat hij vervolgens naar Venetië. Die rit is zelfs volledig uitverkocht.
Mede-initiatiefnemer Hessel Winkelman is enthousiast. De eerste ritten zijn goed gevuld, al is er nog genoeg ruimte voor geïnteresseerden in de ritten die daarna volgen. Naast Venetië en Praag biedt Green City Trip ook reizen per nachttrein aan naar Wenen, Milaan, Verona en Innsbruck.
Dat Winkelman – samen met Maarten Bastian – de drijvende kracht zou worden van een particuliere nachttrein had hij tien jaar geleden niet kunnen vermoeden. In die periode timmerden de twee aan de weg via hun bedrijf Flywise met stedentrips per vliegtuig. Veel ervaring met reizen met nachttreinen had Winkelman toen niet. “Ik had toen één keer met de nachttrein gereisd, in Rusland. Dat was niet per se heel positief” blikt de initiatiefnemer terug.
Toch gaat met het aanbieden van reizen per nachttrein een lang gekoesterde wens in vervulling. “We hebben al langer de wens om ook duurzame reizen aan te bieden. Sinds het begin van de coronacrisis zijn we daar serieus mee aan de slag gegaan” vertelde collega Maarten Bastian eerder aan Treinreiziger.nl. De reizen worden aangeboden via het nieuwe platform Green City Trip en via onder andere het Kruidvat en Albert Heijn onder de aandacht gebracht.
“Het aanbieden van reizen per nachttrein is best uitdagend” erkent Winkelman. Alle technische zaken, zoals het aanvragen van de dienstregeling, de inzet van machinisten en dergelijke wordt geregeld via Train Charter Services. “Wij hebben ons gefocust op de verkoop, en dat was al uitdagend genoeg” vertelt Winkelman.
Op dit moment worden er alleen maar pakketreizen aangeboden. “Maar we zullen binnenkort ook losse tickets gaan aanbieden” verklapt de initiatiefnemer. Rijk zullen de twee van de treinreizen voorlopig niet worden: een nachttrein laten rijden kost veel geld. Om te kunnen concurreren met de prijsvechters uit de luchtvaartbranche heeft Green City Trip een aantal principes van hen overgenomen. Zo is het bij luchtvaartmaatschappijen gebruikelijk te moeten bijbetalen voor vlotte incheck, stoelkeuze, ruimbagage en tegenwoordig soms zelf voor handbagage. Ryanair speelde ooit ook met het idee om het toilet in het vliegtuig alleen tegen betaling beschikbaar te maken.
Green City Trip weet per nachttrein scherpe tarieven aan te bieden: vanaf € 149 per persoon naar Praag, inclusief twee overnachtingen in de Tsjechische hoofdstad en uiteraard twee overnachtingen aan boord van de trein. Een zeer scherp tarief voor een vijfdaagse reis, iets wat je niet snel zal lukken met het vliegtuig. Maar daar staat tegenover dat, net als bij Ryanair, er voor allerlei diensten bijbetaald moet worden. Zo wordt er in de basis een toeslag gevraagd voor beddengoed, een snackbox, coupékeuze en dergelijke.
Daarnaast weet Green City Trip de prijs te drukken door de trein op maximale lengte te laten rijden. De locomotief is relatief duur, en dus wordt een lange trein in verhouding goedkoper. De treinen van Green City Trip bestaat uit maar liefst zestien rijtuigen. Het gaat om veertien ligrijtuigen en twee slaaprijtuigen. In de ligrijtuigen heeft de reiziger keuze uit een coupé met vier of zes ligplekken. Daar is er plek voor 40 tot 60 reizigers per rijtuig. In het slaaprijtuig gaan er maximaal twintig reizigers mee. Al met al kunnen er 700 mensen per trein mee.
De trein trekt allerlei verschillende typen reizigers, zo blijkt tijdens de eerste rit naar Praag. Op het perron van Rotterdam Centraal staan zowel jongeren van een jaar of twintig als senioren te wachten. Ook een enkel gezin wacht op de eerste nachttrein naar Praag. Winkelman: “We zien inderdaad een heel gevarieerde groep reizigers. Dat komt ook door de verschillende klassen die we aanbieden. Van budget tot luxe slaapcoupes”.
Bijzonder is dat de trein in Breda start, daarmee willen de initiatiefnemers ook een aantrekkelijk opstapstation geven voor de Belgische markt. De zeshonderd reizigers van de eerste rit blijken ook verspreid uit allerlei regio’s te komen. Zo stappen er in Breda een man of vijftig in. In Rotterdam zijn dat er naar schatting 70 en in Amsterdam meer dan honderd. Daarnaast stopt de nachttrein van Green City Trip ook in Den Haag, Utrecht en Arnhem.
Zoals gezegd biedt Green City Trip nu reizen aan naar Praag, Venetië, Innsbruck, Wenen en Verona. Voor het zomerseizoen van 2022 zijn er ambitieuze uitbreidingsplannen. Zo wordt er gedacht om ook één of twee keer een nachttrein naar Gotenburg in Zweden te laten rijden. Daarmee zijn dan ook stedentripjes te maken naar Kopenhagen en Malmö. De trein naar Milaan gaat mogelijk volgend jaar via Basel rijden. Daarnaast wordt er ook aan gedacht om Bologna en Florence aan te sluiten.
Wat dat betreft zullen in 2022 steeds meer bestemmingen bereikbaar worden per nachttrein. Niet alleen dankzij de slaaptrein van Green City Trip, maar ook dankzij de plannen van European Sleeper en ÖBB/NS. Zo gaat er vanaf 12 december dagelijks een nachttrein naar Zwitserland rijden, het betreft de slaaptrein Amsterdam – Zürich. Vanaf april 2022 wil European Sleeper starten met een dagelijkse nachttrein Brussel – Amsterdam – Praag. Die trein zal ook Berlijn gaan bedienen. Wat dat betreft lijkt de slaaptrein terug van weggeweest. Al zal de toekomst moeten uitwijzen of alle treinen rendabel zullen zijn.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 00:35
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…
Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…