Eerste nachttrein Green City Trip trekt 600 reizigers

Vrijdag is de eerste particuliere nachttrein van reisbureau Green City Trip vanuit Nederland vertrokken. Verspreid over meerdere opstapstations zijn er in totaal 600 reizigers ingestapt voor een stedentrip naar Praag. Daarmee is de trein van zestien rijtuigen voor ongeveer 85 procent gevuld. Als de trein de 19e terugkeert, gaat hij vervolgens naar Venetië. Die rit is zelfs volledig uitverkocht.

Nachttrein in plaats van vliegtuig

Mede-initiatiefnemer Hessel Winkelman is enthousiast. De eerste ritten zijn goed gevuld, al is er nog genoeg ruimte voor geïnteresseerden in de ritten die daarna volgen. Naast Venetië en Praag biedt Green City Trip ook reizen per nachttrein aan naar Wenen, Milaan, Verona en Innsbruck.

Dat Winkelman – samen met Maarten Bastian – de drijvende kracht zou worden van een particuliere nachttrein had hij tien jaar geleden niet kunnen vermoeden. In die periode timmerden de twee aan de weg via hun bedrijf Flywise met stedentrips per vliegtuig. Veel ervaring met reizen met nachttreinen had Winkelman toen niet. “Ik had toen één keer met de nachttrein gereisd, in Rusland. Dat was niet per se heel positief” blikt de initiatiefnemer terug.

Toch gaat met het aanbieden van reizen per nachttrein een lang gekoesterde wens in vervulling. “We hebben al langer de wens om ook duurzame reizen aan te bieden. Sinds het begin van de coronacrisis zijn we daar serieus mee aan de slag gegaan” vertelde collega Maarten Bastian eerder aan Treinreiziger.nl. De reizen worden aangeboden via het nieuwe platform Green City Trip en via onder andere het Kruidvat en Albert Heijn onder de aandacht gebracht.

Maarten Bastian en Hessel Winkelman, de initiatiefnemers van de nieuwe nachttrein

Opboksen tegen prijsvechters

“Het aanbieden van reizen per nachttrein is best uitdagend” erkent Winkelman. Alle technische zaken, zoals het aanvragen van de dienstregeling, de inzet van machinisten en dergelijke wordt geregeld via Train Charter Services. “Wij hebben ons gefocust op de verkoop, en dat was al uitdagend genoeg” vertelt Winkelman.

Op dit moment worden er alleen maar pakketreizen aangeboden. “Maar we zullen binnenkort ook losse tickets gaan aanbieden” verklapt de initiatiefnemer. Rijk zullen de twee van de treinreizen voorlopig niet worden: een nachttrein laten rijden kost veel geld. Om te kunnen concurreren met de prijsvechters uit de luchtvaartbranche heeft Green City Trip een aantal principes van hen overgenomen. Zo is het bij luchtvaartmaatschappijen gebruikelijk te moeten bijbetalen voor vlotte incheck, stoelkeuze, ruimbagage en tegenwoordig soms zelf voor handbagage. Ryanair speelde ooit ook met het idee om het toilet in het vliegtuig alleen tegen betaling beschikbaar te maken.

Green City Trip weet per nachttrein scherpe tarieven aan te bieden: vanaf € 149 per persoon naar Praag, inclusief twee overnachtingen in de Tsjechische hoofdstad en uiteraard twee overnachtingen aan boord van de trein. Een zeer scherp tarief voor een vijfdaagse reis, iets wat je niet snel zal lukken met het vliegtuig. Maar daar staat tegenover dat, net als bij Ryanair, er voor allerlei diensten bijbetaald moet worden. Zo wordt er in de basis een toeslag gevraagd voor beddengoed, een snackbox, coupékeuze en dergelijke.

Daarnaast weet Green City Trip de prijs te drukken door de trein op maximale lengte te laten rijden. De locomotief is relatief duur, en dus wordt een lange trein in verhouding goedkoper. De treinen van Green City Trip bestaat uit maar liefst zestien rijtuigen. Het gaat om veertien ligrijtuigen en twee slaaprijtuigen. In de ligrijtuigen heeft de reiziger keuze uit een coupé met vier of zes ligplekken. Daar is er plek voor 40 tot 60 reizigers per rijtuig. In het slaaprijtuig gaan er maximaal twintig reizigers mee. Al met al kunnen er 700 mensen per trein mee.

Eerste rit

De trein trekt allerlei verschillende typen reizigers, zo blijkt tijdens de eerste rit naar Praag. Op het perron van Rotterdam Centraal staan zowel jongeren van een jaar of twintig als senioren te wachten. Ook een enkel gezin wacht op de eerste nachttrein naar Praag. Winkelman: “We zien inderdaad een heel gevarieerde groep reizigers. Dat komt ook door de verschillende klassen die we aanbieden. Van budget tot luxe slaapcoupes”.

Bijzonder is dat de trein in Breda start, daarmee willen de initiatiefnemers ook een aantrekkelijk opstapstation geven voor de Belgische markt. De zeshonderd reizigers van de eerste rit blijken ook verspreid uit allerlei regio’s te komen. Zo stappen er in Breda een man of vijftig in. In Rotterdam zijn dat er naar schatting 70 en in Amsterdam meer dan honderd. Daarnaast stopt de nachttrein van Green City Trip ook in Den Haag, Utrecht en Arnhem.

Meer bestemmingen in 2022

Zoals gezegd biedt Green City Trip nu reizen aan naar Praag, Venetië, Innsbruck, Wenen en Verona. Voor het zomerseizoen van 2022 zijn er ambitieuze uitbreidingsplannen. Zo wordt er gedacht om ook één of twee keer een nachttrein naar Gotenburg in Zweden te laten rijden. Daarmee zijn dan ook stedentripjes te maken naar Kopenhagen en Malmö. De trein naar Milaan gaat mogelijk volgend jaar via Basel rijden. Daarnaast wordt er ook aan gedacht om Bologna en Florence aan te sluiten.

Wat dat betreft zullen in 2022 steeds meer bestemmingen bereikbaar worden per nachttrein. Niet alleen dankzij de slaaptrein van Green City Trip, maar ook dankzij de plannen van European Sleeper en ÖBB/NS. Zo gaat er vanaf 12 december dagelijks een nachttrein naar Zwitserland rijden, het betreft de slaaptrein Amsterdam – Zürich. Vanaf april 2022 wil European Sleeper starten met een dagelijkse nachttrein Brussel – Amsterdam – Praag. Die trein zal ook Berlijn gaan bedienen. Wat dat betreft lijkt de slaaptrein terug van weggeweest. Al zal de toekomst moeten uitwijzen of alle treinen rendabel zullen zijn.

Ligrijtuigen in de trein

Gerelateerde berichten

This post was last modified on 16 oktober 2021 00:35

Bekijk reacties

  • Gefeliciteerd. Het zag er ook leuk uit op TV.
    Riskant zo bij Kruidvat waar de klanten natuurlijk berucht zijn met hun vragen als, kan ik ook voor 0900 of tijdens de avondspit, geldt een weekend-retour ook door de week. Hier krijg je, kan ik ook naar PRaag wanneer ik voor Wenen geboekt heb. Of mag ik ook slapen in de gewone trein.

  • Als Regiojet zich echt op de Westeuropese nachttreinenmarkt gaat begeven (en ze willen in 2022 van Warschau naar Oostende gaan rijden), zal Greencitytrip toch echt met goedkopere prijzen moeten komen, en vooral als het om alleenreizenden gaat. De toeslagen voor de alleenreizende met privacybehoeftes (eigen cabine) liegen er niet om, waardoor deze groep snel zal afraken. Regiojet zal als goedkope prijsvechter in staat zijn om met goedkopere prijzen de concurrenten het bere-moeilijk te maken.

    • Een samenwerking zou voor de hand kunnen liggen. Greencitytrip.nl heeft immers als doel voordelig stedentrips per trein aan te bieden, niet om een dagelijkse nachttrein te exploiteren.

    • Ik vind het zowieso afzetters. Ze zijn niet echt goedkoop voor wat je krijgt en verkopen het dan ook nog als een 5 daagse reis. Het is misschien uitgespreid over 5 kalenderdagen, maar je reis duurt minder dan 4 hele dagen. Trucage om mee te liften op de hype van de nachttrein. Het zal goed zijn als de concurrentie weer echt terug is en dit soort reisjes weer hun echte reputatie terug krijgen: nep en zonde van het geld.

      • Ik vind dat je als reiziger inderdaad een losse ticket zou moeten kunnen kopen. En zelf bepalen wanneer je terugreist en voor hoelang je wilt blijven

  • Het artikel stelt dat er erg scherpe prijzen worden aangeboden, met 5-daagse deals die niet snel lukken als je met het vliegtuig reist. Als ik echter check voor reisdatum 23 oktober naar Praag, dan ben je zonder de meest basale zaken met deze trein EUR 435,50 kwijt. Neem je het vliegtuig, dan zijn de kosten daarvoor EUR 186 (=2*93). Kies je voor hetzelfde hotel, met verblijf van vier nachten, dan kost dat voor 2 personen EUR 129,27. Dan ben je dus EUR 315,27 kwijt. Een verschil van zes tientjes per persoon. En dat neemt alleen maar toe zodra je basisdingen (zoals een lakenpakket) toevoegt.

    • De 149 euro pp is via Kruidvat. Uit mijn hoofd met lakens, maar verder inderdaad kaal en er komt dan nog zeker 22,50 euro bij aan verplichte toeslagen bij twee personen. Maar je hebt zeker gelijk dat er veel niet inbegrepen zit bij de kale prijs.

      • Volgens mij zat het lakenpakket (de prijs doet vermoeden dat ze ze allemaal wegflikkeren na terugkomst in Amsterdam) er ook bij Kruidvat niet bij. De boekingskosten via Kruidvat zijn wel lager (9,95 ipv 25 euro). De reizen werden ook aangeboden via Vakantieveilingen. Eerst kon daar geboden worden op kortingsvouchers van 75 euro en later ook op de reizen zelf.

        Als je eens de boekingsmodule doorloopt en het een heel klein beetje comfortabel (eigen hut, lakenpakket, ontbijt en een beetje fatsoenlijk hotel) wilt maken dan lopen de kosten voor twee personen voor de meeste bestemmingen toch wel snel op tot flink over de 1000 euro. Heel erg is dat natuurlijk niet, maar voor hetzelfde geld kun je het je gezelschap veel comfortabeler maken door met het vliegtuig te gaan.

  • Ze hebben een formule waardoor de treinreizigers zo goedkoop mogelijk kan reizen. Of naar wens wat extra comfort kan krijgen. Dat kost dan extra. Veel variatie qua tarieven en comfort.

    Leuk dat nachttreinen weer populair zijn. Zeker met die creatieve spoorvervoerders. Maar waarschijnlijk is het even een trend. En zal het marginaal vliegverbindingen ontlasten. 700 passagiers past al snel in 2 of 3 vliegtuigen.

    Maar voor de vervoerder is het een gat in de markt.

  • vindt het wel een goed initiatief maar er schort nog wel veel aan een Europees trein netwerk, uniformele trein kaarten ( in elk land de zelfde trein tickets systeem ) en een uniformele kilometer prijs, en een en de zelfde reservering systeem en kosten, dit zal reizen binnen de eu per trein stukken makkelijker maken.
    Hier in kunnen ze nog wat leren van de Luchtvaart sector

    • Het is ook niet reëel om een kilometprijs voor Europa te bepalen van Roemenië tot Duitsland en van Zweden tot Portugal. Bij dit soort treinen is er vaak een fixed prijs. Want als je in Arnhem in stapt, blijft je ligplek leeg tussen Breda en Arnhem.

    • Verzonnen wensen, Waarom zouden prijzen uniform moeten zijn. Vliegen is ook niet overal hetzelfde.
      Het enige wat belangrijk is om eenvoudig te kunnen boeken, wanneer kaartjes bij het Kruidvat verkocht worden lijkt die horde ook wel genomen.

    • Een uniforme kilometerprijs is kolder. De personeelskosten in Zwitserland zijn tien keer zo hoog als in Bulgarije, dan kun je niet overal dezelfde prijs hanteren.

  • Word eens tijd om uit dat vliegtuig te gaan. Met al dat gedoe naar Schiphol. Ik kots van die massa daar altijd. Per trein is het makkelijk je stap op in je grote stad. Vliegen nee voor mij niet meer zeker niet meer naar de Middellandse zee en Spanje. De Middellandse Zee is voor mij geweest vroeger had je nog sfeer maar nu is het laat ik het maar zeggen vergeten en zuipen in de herrie zitten laat staan nachts daar in Spanje. Er zijn gewoon te veel mensen nu in de wereld de helft minder zou goed zijn. Heb geen hekel aan mensen maar tegenwoordig is het wel met gedrag stoornissen wat je niet wilt en dan de migranten nee laat die maar die dragen ook niks bij in europa

    • U haat helemaal niet op reis maar wanneer wel dan met de trein maar dan niet naar lokaties waar anderen naar toe gaan.

    • Wil je een beetje comfortabel vliegen en niet diverse malen opgesloten zitten tussen de meute in de zoveelste eindeloze wachtrij, dan moet je business nemen. Maar dan gaat de prijs wel een paar keer over de kop.
      Afgelopen dagen was het weer flink raak op Schiphol. Door de wachtrijen hebben passagiers zelfs hun vlucht gemist.

      • Daar staat natuurlijk wel tegenover dat het delen van een ligcoupe wel een hele nacht duurt. Dat kan een hele lange nacht worden als je het hok deelt met onprettige medereizigers. Ook het vliegtuig zit vol met mensen die een vlucht ongerieflijk maken, maar dan duurt de reis over een zelfde afstand als een nachttrein maar een uurtje.

        In de afgelopen periode weer best veel gevlogen (morgen weer). Op Schiphol is het gewoon weer druk. Ik zie dat vooral KLM daar slecht mee omgaat. Het is de enige maatschappij op Schiphol waar mensen in ellenlange rijen staan voor check-in. Heel veel mensen staan daar onnodig, omdat KLM de boel slecht regelt. Ze vragen bijvoorbeeld mensen om vroeg naar de luchthaven te komen, maar verwachten blijkbaar niet dat mensen dat doen. Als je netjes vooraf je corona-documentatie upload, maar komt KLM er niet aan toe om dat te controleren of zijn je bestanden ouder dan 3 dagen voor vertrek, dan eindig je in de lange rij met strenge controle, want dan is online inchecken niet mogelijk. Upload je niks, dan doorloop je gewoon het online inchecken en vindt er geen enkele controle plaats op de corona-documenten. Bij andere maatschappijen controleren ze helemaal niks. Bij sommige krijg je onderweg een formulier voor de inreisverklaring (waarop je dus verklaart zonder coronaklachten te gaan reizen) uitgereikt. Wie bijvoorbeeld in economy naar Canada wil vliegen, kan maar beter een uur of vijf/zes van tevoren op de luchthaven zijn. Dan belandt je namelijk in een ongelooflijk lange rij (zeker 400 meter), waarvan ik mij afvraag of deze uberhaupt ooit oplost. Iedereen met Sky Priority, Business class, een handicap of kleine kinderen mag voor. Heb je je spulletjes netjes in orde, dan duurt de check nog geen 5 seconden. Het is echt absurd dan men daar op Schiphol de capaciteit niet verviervoudigd.

        • Voor een eigen slaapcabine in de nachttrein ben je minder geld kwijt dan business in het vliegtuig.

        • Dat ligt er maar aan. KLM biedt last minute upgrades voor vluchten binnen Europa vaak aan voor prijzen tussen de 40 en 60 euro. Kies je voor die optie, dan kun je gebruikmaken van alle privileges die Sky Priority biedt, waaronder fast lane, toegang tot de lounge en een maaltijd/drinken aan boord. Wie heel vaak vliegt, hoeft nooit te betalen voor dergelijke zaken.

        • Dan moet je wel heel vaak vliegen en er ook voor betalen, wil je deze upgrading krijgen.

        • Daar schrik ik echt van, de veelvliegers, dit is de categorie mensen die de inspanningen van de CO2-bewuste mensen teniet doen, worden door KLM ook nog eens in de watten gelegd. De KLM moedigt veelvliegen aan. Dat is toch echt niet meer van deze tijd. Het geeft maar weer eens aan hoe serieus de luchtvaart de milieuproblemen werkelijk neemt.

        • Als je nu pas ontdekt dat er in luchtvaartbranche loyaliteitsprogramma's bestaan, dan heb je volgens mij echt onder een steen geleefd.

          KLM probeert haar product gewoon zo goed mogelijk te verkopen. Dat is door ervoor te zorgen dat mensen die veel vliegen voor KLM kiezen. Een goede reden daarvoor kan zijn dat KLM die mensen meer in de watten legt dan een andere maatschappij. Vliegen doen die mensen toch wel. Ik ook, en ik ben niet de enige. Het is weer gewoon druk op Schiphol. Eindhoven airport beleeft zelfs een drukkere week dan een gemiddelde week voor corona; vrijwel allemaal vakantiegangers en het is allemaal goedkoper dan ooit! Verreweg de meeste mensen halen gewoon hun schouders op voor de bemoeials die hen dwingend proberen over te halen te stoppen met de dingen die ze leuk vinden, omdat het anders effect heeft op het klimaat.

          Misschien is het wel verstandig om te bedenken dat wat je met je gezinnetje aan CO2-uitstoot bespaart, pas mijlenver achter de komma effect heeft op het klimaat. Zelfs alle Nederlanders samen zijn niet in staat om een meetbaar effect op het klimaat te bewerkstelligen.

  • Een mooie en creatieve aanvulling, ik krijg er zin in. Maar wat ik nog mis in het Europese nachtaanbod is een “sur-place-couchette”: een makkelijke eenvoudige stilstaande overnachtingsmogelijkheid waar altijd plek is en dat alleen als onderdeel van een doorgaand treinkaartje is te boeken, bij de grootste knooppuntstations in Europa. Het kunnen kleine compartimenten zijn, zoals in het toekomstige nachtrijtuig van de ÖBB, en een luxere versie: het sur-place-slaaprijtuig”. Het is het idee van Hildebrand om onderweg naar Italië in Freiburg of Basel te overnachten, en het formule 1 hotel langs de autoroute, maar dan als een integraal onderdeel van de treinreis.

    Een nachttrein bedient maar één of enkele routes. Voordeel van de “couchette-sur-place” is dat er een integraal netwerk van alle huidige snelle verbindingen ontstaat. Een “couchette-sur-place” bij station Montparnasse biedt voor alle reizigers uit Londen, Lille, Amsterdam, Keulen, Straatsburg, Luxemburg, Stuttgart, München en Basel enerzijds, een goede verbinding naar alle stations die vanaf Paris Montparnasse bediend worden (het gehele westen en zuidwesten van Frankrijk). Een heel veel groter bereik en potentieel dan een nachttrein.

    De “couchette-sur-place” vergroot het afstandsbereik van de trein voor zakenreiziger naar afstanden tot 2.000 kilometer. Een afspraak in Bordeaux kan er dan als volgt uitzien. In het begin van de avond vertrekt men op zijn gemak met de Thalys naar Parijs, zonder stress neem je de metro naar Montparnasse waar je de “couchette-sur-place” gebruikt. Of je wandelt nog even langs de Seine. De volgende ochtend pak je de TGV van kwart voor acht, en je arriveert om 10 uur in Bordeaux. Aan het begin van de avond reis je op dezelfde manier terug en je bent tegen de lunch weer thuis.

    Voordelen zijn legio: makkelijk te regelen, geen extra gedoe of zoekwerk, veel keuze uit alle treinen van het netwerk, korte tijd in de trein (Rotterdam - Parijs 2,5 uur, Parijs - Bordeaux 2 uur, Rotterdam - Bordeaux 4,5 uur), heel betaalbaar, ongestoorde nachtrust, geen overspannen dagprogramma. Met “couchette-sur-place” op een stuk of 10 van de grootste stations is vrijwel heel Europa per dagtrein te bereizen. Ik hoop dat de spoorwegmaatschappijen ooit zoiets gaan aanbieden. Volgens mij wordt het een groot succes.

    • Er stoppen helemaal geen nachttreinen op Montparnasse, er zijn te weinig sporen daar met de vele TGVs en Ouigos, je bent in de war met Austerlitz of Gare de Lyon denk ik.
      CityNightLine had overigens wel een aanbod waarin je één week in een nachttrein sliep en elke nacht naar een andere bestemming trok.

      • Het idee is niet een rijdende couchette, maar een stilstaande couchette. Het kan gaan om een stilstaand rijtuig op station Montparnasse. Maar handiger lijkt mij een couchette en een slaapcoupé in een gebouw op of vlakbij het station. Net als bij een rijdende couchette is de stilstaande couchette wel een normaal onderdeel van de reis en het treinkaartje. De prijs is hetzelfde als bij een rijdende couchette.

        Met de stilstaande couchette kun je vroeg arriveren op de bestemming. Je bent flexibel in vertrektijden, want je kunt kiezen uit alle treinen die overdag rijden. Zo’n reis met een stilstaande couchette zou er ongeveer zo uit kunnen zien.

        Rotterdam vertrek 19.58
        Thalys
        Paris Nord aankomst 22.38
        Metro
        Paris Montparnasse aankomst 23.38
        Stilstaande couchette
        Paris Montparnasse vertrek 06.47
        TGV
        Bordeaux aankomst 08.56

        Wie langer wil slapen kan er ook voor kiezen om een uur later uit Parijs te vertrekken, of twee uur later.

        Een interessante exploitatie over het hele jaar is mogelijk doordat de stilstaande couchette aansluit bij alle reismotieven: zakelijk, familiebezoek, vakantie. Het aantal mogelijke herkomst en bestemmingsstations is zeer groot: vanuit Engeland, Noord-Frankrijk, Nederland, België en Duitsland naar Parijs. En vanaf Parijs naar alle stations in West- en Zuidwest-Frankrijk. De stilstaande couchette verbetert de bezettingsgraad van Thalys en TGV als de reis in de avond in de richting Parijs en het vertrek in de ochtend vanuit Parijs tegen de drukste richting ingaan.

  • Kosten? Als je wat slim boekt kan je vliegen H-T en 2 N in 2/3* HTL in Praha voor minder als 100 eur-heb dat vaak genoeg gedaan.
    Kies je voor de dagtrein=vaak overstappen, meer als 1 biljet nodig, book via cd.vz-via Cheb-Aachen (rest op je NS kaart die je toch al hebt, niet waar),kan voor onder de 20 eur.
    Tip ernaast: PID=stadsvervoer Praha is gratis vanaf 65, maar je moet dan wel een ´pruchod´ hebben foto meebrengen, 20 CzK betalen, op elk DPP kantor-behalve airport.

    • Naar mijn weten is dat 20 euro tarief alleen beschikbaar vanaf België. Dan betaal je al snel een vergelijkbaar bedrag voor NL - België en zit je op 40 euro. OF heb ik het mis? Via Berlijn kun je vrijwel altijd, ook enkele dagen voor vertrek, voor 60 euro ticket kopen, mits je kiest voor a. 21:36 in Praag of vanuit Praag v. 8:26.

  • Als ik de bovenstaande reacties lees, dan denk ik dat er nog heel wat te organiseren en te uniformeren valt als je treinlijnen door Europa wilt maken. Tot die tijd zit ik liever 2,5 uren in een vliegtuig dan een hele nacht in een couchette met snurkende medepassagiers.

    • Medepassagiers in een vliegtuig kunnen anders ook bijzonder lastig zijn. Laatst moet er weer een toestel een ongeplande landing maken, om vechtende passagiers uit het toestel te halen.

      • Ja, maar dergelijke incidenten gebeuren ook als je reist met de trein. De nachttrein uit Wenen krijgt vrijwel iedere rit te maken met een incident, waardoor deze vrijwel altijd sterk vertraagd aankomt. In de afgelopen twee weken alleen al met excessen van 366, 238, 180 en 140 minuten.

        • Vanochtend op Arnhem Centraal de retourreis van GreenCityTrip mogen aanschouwen, kwam met +120 binnen. Maar lijkt veroorzaakt door een defecte trein tussen Arnhem en Zevenaar. Of was de Greencitytrip zelf defect?

        • Op dezelfde dag had de nachttrein uit Wenen een vertraging van 90 minuten. Geen idee waar dat aan lag.

          Overigens denk ik dat vertraging in deze richting alleen klein ongemak brengt. Ik denk dat veel reizigers toch moe zijn en snel naar huis willen. In de andere richting verwacht ik grotere problemen, omdat mensen andere gereserveerde treinen missen.

Share

Recent Posts

Geen boete voor vertraagde levering ICNG

De vertraagde introductie van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) levert NS geen boete op. Dat…

3 uur terug

Rail Away viert jubileum met nacht (veertien uitzendingen)

Het EO-programma ‘Rail Away’ bestaat dit jaar 25 jaar. Beelden van mooie landschappen, unieke spoorlijnen,…

1 dag terug

NMBS schrapt treinen vanwege personeelstekort

Vanaf maandag 6 december komen in België dagelijks 120 treinen te vervallen. Reden: de Belgische…

1 dag terug

Lancering nachttrein Amsterdam – Zürich (vooralsnog) niet uitgesteld

Ondanks de nieuwe coronabeperkingen staat de lancering van de nachttrein Amsterdam - Zürich nog altijd…

1 dag terug

Rotterdam introduceert gratis openbaar vervoer voor kinderen (t/m elf jaar)

Vanaf 1 januari 2022 start de gemeente Rotterdam met een proef. Alle kinderen die ingeschreven…

2 dagen terug

NS-dochter raakt deel Duitse treindiensten kwijt (incl. Arnhem – Düsseldorf)

Vanaf 1 februari verliest NS-dochter Abellio de treindienst Arnhem - Düsseldorf en enkele andere lijnen…

2 dagen terug