NS: Vrees voor massaontslag ongegrond

De vrees voor een massaontslag bij NS is ongegrond, meldt een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen naar aanleiding van berichtgeving van het Algemeen Dagblad. Volgens de woordvoerder gaat het ´absoluut niet´ om een gedwongen ontslag van honderden werknemers.

Volgens het gerenommeerde adviesbureau The Hackett Group, ingehuurd door de directie, kan bij NS de komende jaren 100 miljoen euro worden bezuinigd. Vooral ondersteunende afdelingen moeten het ontgelden bij zo´n ingreep. Bij personeelszaken, automatisering, inkoop en financiële zaken zou 30 procent van de kosten kunnen worden geschrapt.

Dienstverlening
In het document spreekt NS zelf van "een stapje extra om daarmee flexibel en lenig te zijn en structureel te blijven vernieuwen en verbeteren". Het bedrijf heeft nu al grote plannen met de opbrengst: straks kan geld worden gestoken in vernieuwing van treinen en verbetering van de dienstverlening, zo weet het AD.

Duizend medewerkers
FNV Bondgenoten vreest dat bij een bezuiniging van 100 miljoen mogelijk duizend medewerkers ontslagen worden. Ook CNV Vakmensen is bezorgd. "Dit is geen onzinverhaal. Er gaan dingen veranderen bij NS" aldus een bestuurder van CNV in de krant.

Minder inhuur
Een woordvoerder van NS bevestigt dat er volgens het onderzoek 100 miljoen bespaard kan worden, maar zegt dat de personele consequenties nog uitgewerkt moeten worden. Van een massaontslag zal zeker geen sprake zal zijn. "We kunnen geld besparen door minder externen in te huren. Dat gaat niet ten koste van het NS-personeel. We willen geen mensen ontslaan, al zijn ontslagen niet helemaal uit te sluiten" zegt woordvoerder Eric Trinthamer. 

Geen massaontslag
Vervolgens: "Als er banen verdwijnen zullen we dat proberen door natuurlijk verloop, en door mensen binnen NS van werk naar werk te halen. Er is absoluut geen sprake van dat honderden medewerkers ontslagen zouden moeten worden". Het aantal van duizend ontslagen is volgens de woordvoerder dan ook uit de lucht gegrepen.

Baangarantie
De FNV wil voor alle NS´ers een baangarantie tot 2020. In 2002 kreeg het rijdend personeel een baangarantie van tien jaar. Ook toen kwam de vakbond met bangmakerij dat er daarna een massaontslag zou volgen. 

Share
Tags: Personeel

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

12 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug