Als de NS komende zomer wegens de krapte op de arbeidsmarkt aanpassingen moet doen in de dienstregeling, zal de vervoerder die wijzigingen vooraf per week bepalen. Reizigers worden daarover tijdig geïnformeerd “om vervelende verrassingen te beperken”, aldus het vervoersbedrijf.
De dienstregeling is al tot nader bericht aangepast tussen Arnhem – Schiphol – Rotterdam. Maar dat blijkt regelmatig onvoldoende. Zo ook voor de periode vanaf 27 juni.
Van 27 juni tot en met 3 juli rijden er minder sprinters in de spits tussen Rotterdam Centraal en Gouda Goverwelle. De spitssprinters vallen uit, de reguliere sprinters, doorgaand naar Woerden en Amsterdam, rijden wel. Tussen Enkhuizen en Amsterdam Centraal rijden er in de spits minder intercity’s dan gebruikelijk. En tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal rijden er vier in plaats van vijf Intercity Direct-treinen.
NS kampt met een tekort aan onder meer hoofdconducteurs, machinisten en monteurs. Eerder al werd besloten om vanaf 13 juni de tienminutentrein op het traject tussen Arnhem en Rotterdam tijdelijk terug te zetten naar een kwartierdienst. Ook in de afgelopen dagen bleek een aantal treinen door een tekort aan personeel op het laatste moment niet te kunnen rijden. Zo reden er dit weekend minder treinen van Rotterdam – Utrecht, Alkmaar – Maastricht en Schiphol – Nijmegen. Ook vielen er treinen uit tussen Driebergen-Zeist en Uitgeest en op het traject Utrecht – Almere.
Met het nu aangekondigde beleid hoopt de NS deze zomer te voorkomen dat lastminute ingrijpen, zoals dit weekend, nodig is. Wel kunnen er dus iedere week treinen uitvallen, bovenop de reeds doorgevoerde aanpassingen.
Door het personeelstekort kan het ook zijn dat treinen korter zijn dan gebruikelijk. Bij treinen tot zeven rijtuigen is er in de regel één conducteur nodig, bij langere treinen vaak twee.
Op dit moment zijn er ongeveer 1100 vacatures. De NS was naar eigen zeggen wel voorbereid op uitstroom van personeel door bijvoorbeeld (vervroegd) pensioen. Het bedrijf had de werving op die verwachting ingericht, maar ziet zich nu onder meer geconfronteerd met hoog ziekteverzuim in de nasleep van corona en krapte op de arbeidsmarkt die veel groter is dan vooraf werd gedacht.
Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) maakte eerder duidelijk aan de Tweede Kamer dat de tekorten mogelijk langere tijd zullen aanhouden, ook na de zomer.
© ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 25 juni 2022 20:35
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…
Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…
Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…