NS: mogelijk wekelijks aanpassingen in dienstregeling door personeelstekort

Als de NS komende zomer wegens de krapte op de arbeidsmarkt aanpassingen moet doen in de dienstregeling, zal de vervoerder die wijzigingen vooraf per week bepalen. Reizigers worden daarover tijdig geïnformeerd “om vervelende verrassingen te beperken”, aldus het vervoersbedrijf.

Aanpassingen vanaf 27 juni

De dienstregeling is al tot nader bericht aangepast tussen Arnhem – Schiphol – Rotterdam. Maar dat blijkt regelmatig onvoldoende. Zo ook voor de periode vanaf 27 juni.

Van 27 juni tot en met 3 juli rijden er minder sprinters in de spits tussen Rotterdam Centraal en Gouda Goverwelle. De spitssprinters vallen uit, de reguliere sprinters, doorgaand naar Woerden en Amsterdam, rijden wel. Tussen Enkhuizen en Amsterdam Centraal rijden er in de spits minder intercity’s dan gebruikelijk. En tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal rijden er vier in plaats van vijf Intercity Direct-treinen.

Last minute-wijzigingen

NS kampt met een tekort aan onder meer hoofdconducteurs, machinisten en monteurs. Eerder al werd besloten om vanaf 13 juni de tienminutentrein op het traject tussen Arnhem en Rotterdam tijdelijk terug te zetten naar een kwartierdienst. Ook in de afgelopen dagen bleek een aantal treinen door een tekort aan personeel op het laatste moment niet te kunnen rijden. Zo reden er dit weekend minder treinen van Rotterdam – Utrecht, Alkmaar – Maastricht en Schiphol – Nijmegen. Ook vielen er treinen uit tussen Driebergen-Zeist en Uitgeest en op het traject Utrecht – Almere.

Met het nu aangekondigde beleid hoopt de NS deze zomer te voorkomen dat lastminute ingrijpen, zoals dit weekend, nodig is. Wel kunnen er dus iedere week treinen uitvallen, bovenop de reeds doorgevoerde aanpassingen.

Kortere treinen

Door het personeelstekort kan het ook zijn dat treinen korter zijn dan gebruikelijk. Bij treinen tot zeven rijtuigen is er in de regel één conducteur nodig, bij langere treinen vaak twee.

Op dit moment zijn er ongeveer 1100 vacatures. De NS was naar eigen zeggen wel voorbereid op uitstroom van personeel door bijvoorbeeld (vervroegd) pensioen. Het bedrijf had de werving op die verwachting ingericht, maar ziet zich nu onder meer geconfronteerd met hoog ziekteverzuim in de nasleep van corona en krapte op de arbeidsmarkt die veel groter is dan vooraf werd gedacht.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) maakte eerder duidelijk aan de Tweede Kamer dat de tekorten mogelijk langere tijd zullen aanhouden, ook na de zomer.

© ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 25 juni 2022 20:35

Bekijk reacties

  • Op een vrije reis naar Amsterdam merkte ik in Roosendaal dat de trein uit Vlissingen maar uit een enkele trein bestond en geen dubbele zoals vroeger.
    Gelukkig was het om 09.32 uur niet meer zo druk.

    • De trein die als stoptrein rijdt op de Zeeuwse lijn, dat zijn de meeste en in het weekend zelfs alle treinen, kan ivm perronlengte niet langer zijn dan 6 bakken.
      Dus één stel

        • Jac heeft het over de trein uit Vlissingen die in Roosendaal met maar één stel aankomt. En dat is altijd zo omdat twee stellen niet passen.

  • Het is bijna zomervakantie, dus er zullen ook wat minder reizigers zijn dan op een doordeweekse dag nu. Dat er spitstreinen uitvallen is even jammer, maar gelukkig rijden er bijna elke dag wel een trein per half uur. Personeelsgebrek komt helaas voor bij vrijwel iedere werkgever, maar dat is gewoon onmacht. Een voordeel van minder treinen is wel dat er meer schoon blijven en zo een buffer is voor wel rijdende exemplaren die vuil worden na een werkzame dag in weer en wind. Jammer dat het witte deel op de Sprinters er bruin uit blijven zien, ook na een poetsbeurt. Misschien een idee om die witte vlakken ook geel te maken, tegen vervuiling en betere zichtbarheid. Dat gele front op de SNG=Sprinters vallen nu ook beter op in donker, mist of hevige regenbui, dan hun blauwkoppige collega's.

  • De oplossing is eigenlijk heel simpel.
    Garanderen dat er elk half uur een treinverbinding is. Dat is dus in een aantal gevallen aanmerkelijk minder treinen dan voorheen, maar je hebt wel zekerheid en duidelijkheid, als het goed is.
    Hoeft de NS minder vaak de dienstregeling bij te stellen, eigenlijk niet eens meer nodig dan.
    Lijkt me betrouwbaarder dan zoals het nu gaat.

    • en laat de eerste klas vervallen, die is meer leeg dan vol, en aan lege stoelen wordt niets verdiend.
      Want als je op sommige trajecten de eerste klas afschaft kunnen er meer mensen mee en kunnen er minder treinen rijden.
      Heb je personeel over voor andere lijnen

      • Ik zie nu juist een toename van reizigers in de eerste klas, maar of die allemaal een eerste klas kaartje hebben?

        • Dat zie ik soms ook wel vooral in de spits.
          Maar op andere tijden is de eerste klas na genoeg leeg en de 2de klas over vol dat ze zelfs op het balkon zitten.
          Wat is duurder lege stoelen of volle stoelen zonder 1ste klas

        • @Andre
          Helaas ziet NS onvoldoende kans om buiten de spits de doelgroep die behoeft heeft aan de eerste klas in de trein te krijgen.
          Door de eerste klas af te schaffen jaag je deze mensen die best willen betalen de trein uit.

    • Maar is het wel zo dat ze gebrek aan personeel hebben???

      Ik ben 52 heb sinds mijn 19 de ruim 30 jaar als onderhouds monteur gewerkt bij een woning stichting maar heb door een bedrijfs ongeval mijn schouder verbrijzeld, en mag dit werk niet meer doen.
      Nu druk met een reintegatie bedrijf aan het kijken naar ander werk, en conducteur lijkt mij wel wat, meerdere gesprekken gehad, men vindt mij wel geschikt maar wordt steeds afgewezen terwijl ze een dikke subsidie kunnen krijgen voor mij, wat gaat er fout bij de NS

      • Te duur: niet alleen arbeidsongeschikten ervaren dat maar velen boven de 50. Dat is ook waarom horeca en supermarkten al jaren en jaren met zo jong personeel werken, want die doen ook niet moeilijk over jaarcontracten, parttime-werk en dat je met die baan ook na jaren nooit een hypotheek kunt krijgen. NS is om meerdere redenen een uitzondering maar in zijn algemeenheid: bedrijven en de overheid als grootste werkgever hebben een tekort aan GOEDKOOP personeel :-)

        • Die eerste reactie is veelzeggend. Andre heeft hier namelijk helemaal geen salariseis op tafel gelegd. Misschien zou hij best willen werken voor hetzelfde salaris als een beginnend conducteur van onder de 30, maar je hebt hem al als te duur weggezet zonder daarnaar te informeren.

        • Werkgevers kunnen ook huiverig zijn voor de extra kosten die een voormalig arbeidsongeschikte met zich mee kan brengen. Dat staat los van een looneis die hij wel of niet gesteld kan hebben.

          Maar we zijn het verder toch eens? Zakken met de lonen en er kunnen zaken worden gedaan.

        • Conducteur is een dure opleiding en iemand die al 52 is heeft dan niet meer zoveel arbeidsjaren voor zich. Daar komt bij dat veel oudere werknemers problemen maken als ze in vol continue diensten moeten werken. Dat alles maakt mensen van boven de 50 aannemen voor de rijdende dienst een risico.

        • @realismegraag: volgens mij is op verzoek van werkgevers de baan voor het leven juist bestempeld tot iets dat verouderd is en waar alleen naievelingen nog in geloven. De prestatie-norm is dat je elke 5 jaar toch wel van baan moet wisselen, want anders schijn je iemand te zijn die niet aanvoelt hoe dynamisch de 21e eeuw is.

          En nu een iets concreter antwoord: ik zou iets gaaan doen aan het verloop of mensen nu jong of oud zijn: vakbonden kunnen goede tips geven. En even los van NS: ook bij bedrijven waar ze niet zwaar hoeven te investeren gaat de voorkeur toch uit naar jongeren. En opleidingstrajecten kun je natuurlijk voorwaardelijk financieren als werkgever, maar dat zal de werving weer moeilijker maken.

        • @lezer
          Het enige advies waar de vakbonden mee komen is de salarissen van rijdend personeel tot 3x modaal verhogen. De conducteur als grootverdiener.

        • @Eef: en dat roosters vol te houden zijn. Bij machinisten is dat uiteraard al goed geregeld.

      • Het wordt tijd dat werkgevers, zoals de NS, hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen ten opzichte van oudere werkzoekenden. Als niemand ze wil aannemen, dan kunnen ze uitsluitend nog als zelfsta

        • Als zo iemand na zes maanden zegt dat hij problemen met wisselende diensten heeft moet het bedrijf hem nog jarenlang doorbetalen. Zie dus risico's.

      • Het wordt tijd dat werkgevers, zoals de NS, hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen ten opzichte van oudere werkzoekenden. Als niemand hen wil aannemen, dan kunnen deze werkzoekenden uitsluitend nog als zelfstandige aan de slag. En dan blijven we uitval van treinen houden, terwijl er gemotiveerde en capabele mensen aan de kantlijn blijven staan.

  • M, als jij het beter kunt dan de NS, zou ik je willen aanraden om te solliciteren, desnoods in de directie.
    Commentaar is zo makkelijk. En wat Stokbosveen voorstelt is zo gek nog niet. Alleen in de Randstad zullen ze klagen, verwacht ik

    • Ik ben toevallig op zoek naar een baan dus zal het doen en nee ik maak geen grap.
      Alleen of ik de kans krijg? Nee..

      • Begin eerst maar eens iets positiever te denken en te doen. Als je blijft zeiken, wil niemand jou!

  • De 1e klas moet gewoon blijven
    Er zijn mensen die afhankelijk zijn van de trein
    Maar niet tegen de vaak enorme drukte van de 2e klas kunnen
    Ook zijn er mensen die tijdens drukte niet kunnen staan bijvoorbeeld mensen met rugklachten die niet zichtbaar zijn
    En aan iemand vragen of ze op hun plek mogen zitten durft niet iedereen
    Beter zou zijn om op alle trajecten elk half uur een trein te laten rijden

    • Maak dan van de eerste klas 2de klas stilte coupés van.
      Die worden door veel gemeden, daar mogen er wel meer van komen ten koste van 1ste klas

      • @Andre Hoe je ook tegenover de eerste klas staat, maar je opmerking weerlegt niet het argument van Gothica waarom de eerste klas moet blijven. Er zijn een groep reizigers, die de rust en de zit plek garantie van de eersteklas nodig hebben. Bijvoorbeeld een periode na een moeilijke medische periode en je toch met je partner weg wilt of bepaalde beperkingen. Aan de andere kant kan je zeker ook zeggen dat het toch treinruimte is die wellicht beter benut kan worden. Het mijden van stilte coupe's werkt alleen in rustige treinen en als je Haring In Ton treinen hebt dan wordt die stilte coupe's ook gebruikt.

        Verder zou conducteurs de opdracht moeten krijgen om in drukke treinen ouderen/kwetsbaren, die staan een plek in de eerste klas aan te bieden.

        Wat mij betreft is wel of geen eerste klas niet zwart/wit verhaal, maar een verhaal met meerdere grijstinten. Voor mij blijft de toegankelijkheid van het OV een belangrijk onderwerp. En ik geef toe dat het afschaffen van de eerste klas idd verleidelijk is.

        • @baardstaart.
          geef ouderen en kwetsbaren de mogelijkheid om in een volle trein gemakkelijk bij de conducteur een tijdelijke toeslag eerste klas te scannen op hun OV-schipkaart.

        • Als een trein druk is valt het vinden van de conducteur niet mee en zitten mensen met een 2e klas ticket in de 1e klas. Dus dat lijkt me geen logisch voorstel.

        • De conducteur moet zoveel zichtbaar zijn, aanspreekbaar zijn en zich niet voortdurend ophouden in de cabine voor de machinist. Niet logisch lijkt mij reizen met een tweede klas kaartje in de eerste klas accepteren.

        • Daar valt nog winst te behalen. Maar ik heb recentelijk ook in treinen gezeten (lees: gestaan) waar het zo druk was dat de conducteur daar praktisch onmogelijk nog doorheen kon. Als een trein zo afgeladen vol is dan is er geen verschil meer tussen een 1e en 2e klas ticket.

      • Stilte coupés zijn vaak niet stil meer. Het zit er vol en lawaai alom. Ook daar zie ik vaak nooit meer een conducteur actief.
        Zou het als een uitkleding van het treinproduct zien als de eerste klas hiervoor wordt opgeofferd.

  • Zorgt de intensievere dienstregeling zoals bijvoorbeeld de tien-minutenfrequentie ook niet voor minder flexibiliteit in de inzet van beschikbaar personeel? Door meer treinen te rijden zijn er ook meer machinisten en conducteurs nodig. Daardoor is de inzetbare bestaande reserve kleiner geworden.

    Ik weet niet of een vergrijzing van het bestaande personeelsbestand ook een rol speelt.

    • Ik denk dat u gelijk heeft.
      Die tienminutentrein lijkt me een inefficiënte manier van vervoer omdat hij ook ruimte, energie, materieel en personeel vraagt als er weinig reizigers zijn. Zeg maar, een roltrap zonder mensen.
      Dat zal ook wel de reden zijn dat NS daar nu als eerste mee stopt.

      • Ook als er genoeg reizigers zijn om om de 10 minuten een korte trein te vullen is het efficiënter om ze aan elkaar te koppelen. Dat spaart in ieder geval een machinist uit en afgezien van geneuzel over een servicenorm kan het vaak ook met een conducteur minder toe. Bovendien zijn er bij minder treincomposities ook minder verkeersleiders nodig bij Prorail.

        • Mee eens.
          Wat is er efficiënter dan wanneer reizigers en trein elkaar op een afgesproken tijd op een perron ontmoeten?
          Kun je vraag en aanbod naadloos op elkaar afstemmen.
          Ok, je moet allebei een beetje moeite doen.

  • Het spoor moet zijn hele model eindelijk eens wat minder arbeidsintensief maken. Minder conducteurs, minder bureaucraten in de kantoren,

  • In bovenstaande reacties wordt een aantal keren de 1e klasse ter discussie gesteld. Die klasse is wel nodig indien men de zakelijke reiziger wil blijven bedienen. Er is echter geen enkel bezwaar om deze af te schaffen in de sprinters die meer een metrodienst rijden. Op langere trajecten is rustig een dossier kunnen doornemen wel belangrijk

    • Welke zakelijke reizigers? Die gaan inmiddels allemaal met de auto. Er zitten alleen studenten en dagjesmensen in de trein.

        • De zakelijke reiziger heeft in 2020 een occasion aangeschaft omdat tot de zomer de trein enkel bedoeld was voor noodzakelijke reizen en de zakelijke reiziger graag niet besmet wou raken in de trein met het coronavirus. Die reizigers zijn nooit meer terug de trein in gekomen.

      • De zakelijk rezigers gaan echter niet allemaal met de auto weer ineens, op mijn werk juist weer laatste tijd meer met de trein gegaan.
        Waarom omdat brandstof enorm duur is ook, en die gene met eigen auto komen.

        Er gaat er nu 1 die ging altijd met de trein met de motor, maar doet die effe in de zomer is mooi weer. en daarna neemt die weer een dalvoordeel abbo en gaat met de trein.

      • In mijn werkzame leven heb ik ondanks het bezit van 2 auto's in het gezin vaak gebruik gemaakt van de trein klasse 1 voor lange trajecten zoals 's-Hertogenbosch-Heerlen, Zwolle, Leeuwarden. Onder de 50 km. is de trein dan niet attractief. Utrecht deed ik alleen indien vooraf bekend was dat er een lange file stond

      • Beste anoniem. U schreef "Ze gaan allemaal met de auto". Vreemd, want ik ben een zakelijk treinreiziger. Gaarne voortaan uw beweringen iets afzwakken. U zult er dan iets gelooofwaardiger mee over komen.

    • 1e klas uit Sprinters kan best, maar dan moet de prijs van 1e klasabonnementen met afgekocht reisrecht ook omlaag. Dat zal NS niet willen.

  • Over last minute gesproken: Ik heb al geregeld mijn weekendwandelplannen moeten aanpassen als NS op vrijdagmiddag bekend maakt welke treinen er gaan uitvallen. En dan heeft NS nog mazzel dat er werkzaamheden zijn.
    Ik ga in ieder geval eke keer met 3 wandelingen op stap in 3 verschillende richtingen. Want ook zonder aankondiging loop je in de weekenden tegen verrassingen aan.
    O ja, die wandelingen. NS had een goede gewoonte elk jaar 2 nieuwe wandelingen uit te brengen. Twee jaar terug verdwenen ze wegens corona in een la, vorig jaar brachten ze er eentje uit, een oude ook nog, en dit jaar zwijgen ze in alle talen. Voorlopig kan ik ruim vooruit met Klompenpaden, KlikPrintEnWandel en Groene Wissels.

Share

Recent Posts

NS personeel staakt vanaf 24 augustus

Personeel van de Nederlandse Spoorwegen legt volgende week en de week daarna plaatselijk het werk…

1 dag terug

Dinsdag na 21:00 uur geen treinen van en naar Amersfoort (en geen vervangende bussen)

Van, via en naar station Amersfoort Centraal rijden dinsdag vanaf 21.00 uur geen treinen vanwege…

4 dagen terug

Tekort aan bussen bij werkzaamheden zorgt voor drukte bij station Eindhoven

Bij station Eindhoven Centraal is het zaterdag rond het middaguur erg druk. Door werkzaamheden rijden er geen…

5 dagen terug

Moeizame zomer voor internationale treinreizigers

Volle treinen. Vertraagde treinen. Of zelfs uitvallende treinen. Veel internationale treinreizigers hebben er deze zomer…

5 dagen terug

Machinist neemt (ook) bij NS vertrekproces over van conducteur tijdens proef Airport Sprinter

NS start maandag met het testen van de Airport Sprinter tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp.…

5 dagen terug

NS-staking dreigt: vakbonden bereiden acties voor

Werknemers van de Nederlandse Spoorwegen gaan binnenkort actievoeren. Er wordt onder meer gedacht aan estafettestakingen…

6 dagen terug