De Nederlands-Belgische spoorwegmaatschappij European Sleeper wil eind volgend jaar meerdere keren per week een nachttrein Amsterdam – Barcelona laten rijden.
De trein, die moet vertrekken vanaf Amsterdam en verschillende tussenstops maakt in Nederland, moet vanaf 10 december 2023, maar mogelijk eerder, drie keer in de week naar de Spaanse stad gaan rijden, zo valt op te maken uit een aanvraag bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). In Nederland wil de maatschappij stoppen in Den Haag HS, Rotterdam en Roosendaal. In België zijn stops in Antwerpen en Brussel Zuid bedacht.
Er is een dienstregelingschets. Die gaat uit van vertrek 17:50 uur in Amsterdam. Lille zou de laatste stop zijn voordat de nacht aanbreekt, rond 22:15 uur. De volgende ochtend zou de trein als eerste moeten stoppen in Avignon Centre, rond 6:30 uur. Vervolgens zouden stops in Nimes, Montpellier, Sete, Agde, Beziers, Narbonne en Perpignan moeten volgen. Daarna zou de trein richting Barcelona moeten rijden, waar de trein omstreeks 11:20 uur zou moeten aankomen.
Het zou ook kunnen zijn dat de eindbestemming niet Barcelona wordt, maar Portbou. En vanuit daar bijvoorbeeld pendeltreinen naar Barcelona. “De voorbereidingen zijn in volle gang”, zo klinkt het. Deze zomer zal de trein zeker nog niet rijden.
Of de trein er echt komt, is nog onduidelijk. Het komt vaker voor dat een spoorwegmaatschappij wel capaciteit aanvraagt maar uiteindelijk geen treindienst start. De ambitie is er echter wel, en onlangs werd bekend dat European Sleeper in samenwerking met Sunweb naar de Franse stranden wil gaan rijden. In dat plan past het ook om door te rijden naar bijvoorbeeld Barcelona.
European Sleeper heeft ook aangekondigd om samen met RegioJet van Brussel via Amsterdam een slaaptrein naar Praag te willen rijden. De bedoeling was aanvankelijk dat de trein dit jaar in april zou gaan rijden, maar de start is tot nader bericht uitgesteld.
De verwachting is nu dat de eerste trein niet naar Praag gaat, maar naar de Franse wintersport. De bedoeling is echter dat de nachttrein naar Praag ook volgt.
Dat het plan voor een nachttrein naar Barcelona nu naar buiten komt, hangt samen met de regelgeving. Een particuliere spoorwegmaatschappij moet toestemming vragen bij de ACM, dat is een tijdrovend proces. De ACM vraagt betrokken partijen en andere belanghebbenden die menen dat de treindienst naar Barcelona het “economisch evenwicht van een of meer betrokken concessies” in gevaar brengt zich te melden. Dat kan tot uiterlijk 13 juli.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 11:34
Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer gaat het strikte veiligheidsbeleid voor spoorwegovergangen heroverwegen. Zoals afgelopen…
Het onderzoek van de Europese lobbygroep Transport & Energy (T&E) naar Europese treinmaatschappijen heeft flink…
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…