Ov-chipkaart nu ook geldig naar Emmerich

Na herhaaldelijk uitstel is het nu echt zover. Sinds afgelopen week kunnen treinreizigers met de ov-chipkaart reizen naar de Duitse stations Emmerich, Praest en Elten.

Initiatief scholier

Inchecken met een ov-kaart in Duitsland op weg naar school in Nederland. Voor grensbewoner Morris van Dee uit Netterden was dit een grote wens. Na twee jaar onderhandelingen tussen de provincie en samenwerkingspartners was het donderdagochtend 23 juni eindelijk formeel zover.

De 17-jarige Morris legt uit waarom hij zich ingezet heeft voor de ov-chipkaart: “Net voordat ik naar het hbo zou gaan, ontdekte ik dat ik een lange reistijd naar school zou hebben, van bijna twee uur enkele reis! Met de trein vanaf Emmerich zou me de helft van de reistijd schelen, maar daar kon ik mijn ov-chipkaart niet voor gebruiken. Ik heb dit in 2020 aangekaart bij de provincie, tijdens de open agenda van Provinciale Staten.”

In- en uitchecken in Duitsland

Zijn idee werd positief ontvangen. De realisatie verliep alleen minder soepel. Herhaaldelijk moest de start worden uitgesteld. Morris is één van de scholieren die nu erg blij is dat de paaltjes er staan en in gebruik genomen zijn. “Ik ben ontzettend blij dat er nu paaltjes staan, het scheelt me een hoop tijd!’’

De paaltjes zijn ook goed nieuws voor de reizigers die van het 9-euro ticket willen profiteren in Duitsland. Het 9-euro ticket is niet geldig in Nederland. Nu kan er met de ov-chipkaart gereisd worden naar Gronau, Emmerich, Leer en Aken. Vanaf daar kan er verder gereisd worden met het regionale treinticket. Alleen bij Venlo en Hengelo is de ov-chipkaart nog niet geldig bij de trein naar Duitsland.

This post was last modified on 27 juni 2022 22:53

Bekijk reacties

  • Geweldig dat dit nu eens positief ontvangen is. Alleen dat het 2 jaar onderhandelen heeft geduurd. Echter toch een grote vooruitgang in het moeizame grensverkeer.
    Hulde voor Morris van Dee.

    • Het wordt positief ontvangen terwijl een hoop mensen nu zonder dat ze het door hebben duurder uit zijn. Allemaal omdat iedereen altijd naar de VRR automaat op Arnhem stormde en niet door had dat er meerdere, ook goedkopere, tarieven waren.

  • Geweldig nieuws dat het nu kan. Ik heb begrepen dat in- en uitchecken in Emmerich allen bij de uitgang kan. Dan moet men een uur op de volgende trein wachten. Mogelijk kan t.z.t. op het perron een paaltje komen of de trein langer wachten.
    Inderdaad hulde voor Morris.

    • Het is dan ook niet bedoeld voor de budget-Nederlanders die altijd alles maar gratis of goedkoop willen en zelfs uit de trein stappen om in te checken. Het is bedoeld voor de OV-bediening van de Nederlandse dorpen vlakbij die stations net over de grens in Duitsland. Delen van Nederland waar de reis *via* Duitsland naar Nederland het snelst is. Morris uit het artikel zal waarschijnlijk naar Elten of Emmerich fietsen of met de bus gaan. Daarna de trein naar Arnhem. Inchecken gaat in zo'n geval prima.

      • Doet me denken aan de tientallen mensen die op vrijdag om 18:20 in Breda uit de internationale trein uit Antwerpen stappen, allemaal in een rij gaan wachten tot het incheckpoortje zegt dat het 18:25 is, en dan snel nog terug in de trein springen, want die gaat om 18:26 weer verder. Allemaal omdat het dan "gratis" is met Weekend Vrij/studenten-OV, vanwege de incheckmarge. Dat volk.

        • Incheck in internationale trein wellicht uitdaging van ICT? Verder wel kinderachtig Joost, je MOET uit de trein van het spoor, wel sportief van de klant. En wat is er tegen prijsbewust handelen? Prettige vakantie, je bent er aan toe.

        • @Joost. Je zult een duur leven hebben als je niet tot "dat volk" wilt behoren. Geen aanbiedingen bij de supermarkt gebruiken, geen aantrekkelijke reis boeken, korting op een telefoon of abonnement laten liggen. Voor een principe moet je wat over hebben.

          Al had ik de door jou genoemde trein misschien wel gewoon laten gaan. Voor je een koffie op hebt of water getapt hebt staat de volgende er in dit land. Eh water tappen.. sorry ik bedoel natuurlijk
          een flesje water uit de winkel. Bij een water tap punt wil je niet gezien worden.

          Het leven wordt met grote stappen duurder. De actie radius steeds kleiner. Gun mensen hun aanbiedingen en kortingen als die er zijn. Het is een geldig vervoerbewijs, de conducteur (m/v) heeft een dienst zonder geduw en getrek en komt veilig thuis na een normale werkdag zonder nare ervaringen.

          Ik zie het probleem eigenlijk niet zo. Als een bezine pomp stunt met prijzen staan er ook rijen.

        • Dat is dan tamelijk dom van die mensen. Voor internationale tickets geldt er immers geen avondspits. Voor reizen vanuit Brussel en Antwerpen in de avondspits kun je gewoon een ticket kopen naar je bestemming in Nederland met 40% korting. Met Dal voordeel inchecken in Breda is altijd duurder.

        • Annemiek, gaat niet om Dal Voordeel maar Weekend Vrij en studentenkaart. Dus verschil tussen 40% korting en 100% korting tot de volgende halte, Rotterdam.
          Met een internationaal kaartje is de grens 18:30 en dus Rotterdam.
          Met een incheck in Breda om 18:25 is het gratis vanaf Breda.
          Dat 18:25 bedoeld is als marge en niet als structureel voordeel, dat is precies het probleem, zie de reacties hierboven. Dat er vervolgens 20 mensen willen inchecken tussen 18:25:01 en 18:25:30 is geen ICT-probleem maar een doorgedraaide zuinigheid.

        • Joost, met Dalvrij, StudentenOV en WeekendVrij mag op de vrijdag de gehele dag gratis gereisd worden bij een grensoverschrijdende reis. Dus ook als je de trein hebt van 16:26 uit Breda naar Amsterdam mag je met bijvoorbeeld een StudentOV Weekend hebt mag je een ticket Antwerpen-Amsterdam met 100% korting in Nederland nemen. Dit is een europese bepaling. Als je korting op een deel van de dag 100% is, geldt deze de gehele dag bij internationale reizen, in tegenstelling tot binnenlandse reizen. NS International maakt hiervan na 09:00 uur verder de gehele dag. Wanneer je een reis boekt krijg je dit nu sinds een paar maanden als het goed is ook te zien. Dus wanneer je een kaartje koopt met zo'n studentenOV product kan gewoon 100% korting in nederland geselecteerd worden en dan hoeft er niet ingecheckt te worden.

    • En als je even met het personeel overlegt houden ze graag even de deur voor je open terwijl je in alle rust naar het paaltje loopt. Het kost je wel even de moeite om vriendelijk te zijn. Doe je dit niet zijn er enkele personeelsleden die je graag een uur laten wachten, ook als je het wel lukt om snel een sprintje te trekken aangezien een 9euro ticket formeel niet gebruikt mag worden in combinatie met een internationaal vervoersbewijs.

    • Ik doe het nog veel makkelijker, ik koop gewoon op het station in Arnhem een kaartje Preisstufe B uit die Duitse treinkaartjes automaat en print mijn 9 euro Ticket op de site van DB gewoon als e ticket uit en ik kan in Emmerich gewoon blijven zitten zonder dat ik uit hoef te checken. Ik snap echt niet waarom veel Nederlanders zo'n moeite hebben om een kaartje uit die Duitse treinkaartjes automaat in Arnhem te halen

      • @Anton, Voor sommigen is deze optie duurder dan een reis met de OV-Chipkaart. Reizen met een kortingskaart is sowieso al goedkoper, (zeker als je in Arnhem Centraal een overstap maakt). Als je een DalVrij, of een WeekendVrij hebt en je checkt in op een moment dat je gratis reizen hebt, zou je dief van je eigen portemonnee zijn om dan ook nog eens te gaan betalen voor een VRR-kaartje.

    • Ik doe het nog veel makkelijker, ik koop gewoon op het station in Arnhem een kaartje Preisstufe B uit die Duitse treinkaartjes automaat en print mijn 9 euro Ticket op de site van DB gewoon als e ticket uit en ik kan in Emmerich gewoon blijven zitten zonder dat ik uit hoef te checken. Ik snap echt niet waarom veel Nederlanders zo'n moeite hebben om een kaartje uit die Duitse treinkaartjes automaat in Arnhem te halen

      • Omdat een dagkaartje Preisstufe B toch al weer zo'n € 15 voor één persoon kost.

  • Naar aanleiding van grensoverschrijdend treinverkeer: ik stond van de week op station Maastricht toen een dame me vroeg waar ze in moest checken. Ik wees heel bijdehand op de monitor: 'kijk, Arriva of NS, staat er altijd bij. Waar moet u heen?' Ze moest naar Eijsden. Achter de melding van de trein naar Luik stond een B van de Belgische spoorwegen. Maar waar moest ze nu inchecken? Ik kon geen antwoord geven. Wie weet hoe dat zit?

    • Hoi Frank,
      Het verschilt per grenstraject. Voor Arnhem - Emmerich moeten reizigers bijvoorbeeld inchecken bij Arriva. Voor Eijsden geldt dat de NMBS de treindienst van Maastricht tot de grens uitvoert in opdracht van de NS, en dat de reizigers ook bij NS moeten in/uitchecken.

  • Daarvoor moet er ingecheckt worden bij NS. Maar inderdaad, vooral rond die grenstrajecten die vanuit het buitenland gereden worden is het nog wel eens onduidelijk waar ingecheckt moet worden.

    Volgens mij staan de treinen tussen Enschede en Gronau ook als DB-trein in de reisinformatie, waarbij er bij Blauwnet ingecheckt moet worden. (Al is het daar iets duidelijker door de Blauwnet-paal op het vertrekperron, welke ook alleen door de DB-treinen gebruikt wordt).

    In Arnhem moet voor de trein van VIAS richting Emmerich ingecheckt worden bij Arriva/Breng (de rode poortjes), ik hoop dat daar nu ook stickers van VIAS op zitten (dat krijg ik uit het verhaal niet helemaal duidelijk).

  • Dat is mooi dat je ook naar Duitsland kan reizen met de ov chip kaart , het zou mooi zijn als er een paal komt dat je inchecken bij alle vervoerders dan ben je van een hoop ellende van af

  • Helemaal mee eens. Eén soort paal voor alle vervoerders. De reiziger hoeft slechts te weten dat hij van A naar B reist, met welke vervoerder is voor hem totaal niet relevant. Toch schijnt die ene paal alsmaar niet te lukken, overheid/overheden (nationaal en regionaal) doe hier eindelijk wat aan. Bijvoorbeeld door dit als eis te stellen bij verlenen concessie.

    • Hoe moeilijk is het nou om gwn goed in te checken.
      Het kost de overheid hardstikke veel geld om dat te betalen en zolang Rutte aan de macht is gaat dat allemaal ten koste van de armere en de toekomst/jeugd

    • Sterker nog: er zijn twee criteria die bepalen bij wie ik in moet checken:

      1. het logo van de vervoerder dat op het vervoermiddel geplakt is;
      2. het logo van de concessie dat op het vervoermiddel geplakt is.

      Rotterdam-Alphen a/d Rijn. Overstap in Gouda. NS rijdt beide trajecten. Toch moet ik in Gouda omchecken, omdat Gouda-Alphen a/d Rijn onder R-NET valt.

      • Je hoeft voor de R-NET lijn Gouda-AlphenADRijn niet apart in-of-uit te checken. Er staan ook een hoop posters waarop dit staat. Als je in Boskoop incheckt kan je op Leiden gewoon uitchecken bij het NS poortje.

  • Geweldig, ik ga nu eindelijk eens een keer naar de wereldstad Praest. Kan het station al deze belangstelling wel aan?
    Zu den Drei Linden Landhaus en Metzgerei Hugo Bossmann hebben extra Nederlandstalig personeel aangenomen om de verwachte toeloop van over de grens te kunnen verwerken.

    • Reken op een enorme toestroom uit Mechelen... oh nee, wacht, Megchelen staat hier. Volgens mij het een van de weinige dorpen in Nederland die Duitsers als westerburen hebben (en Elten een van de weinige Duitse plaatsen waar ze Nederlanders als oosterburen hebben).

  • ONlangs waren er nog grove beschuldingen van leugens en bedrog en nu is het er al.

  • Nu de paaltjes rondom Emmerich zijn geïnstalleerd, mogen nu deze stopplaatsen snel voor iedereen toegankelijk en comfortabeler worden! Liften en of roltrappen bij station Emmerich am Rhein, verbeterde wachtcapaciteit door middel van wachthuisjes met dienstregeling en goede verlichting er in en de gelijkvloerse instappen op de soms smalle en lagere perrons. Emmerich Elten is nog voorlopig een tijdelijk station met metalen perrons, vanwege de ombouw van twee naar drie sporen. Wanneer dit langlopende project eindelijk voltooid is zijn we wel zeker na 2030, want niet alleen Nederland kent een stroperige regering, ook België en Duitsland hebben die!

    • Gaan regeringen over wachthuisjes op het perron van het station van Emmerik? Zijn dat lange nachtelijke vergaderingen over dit onderwerp?

    • Wanneer dit soort projecten hier gestart zijn zijn ze eigenlijk altijd op tijd en binnen budget klaar. Tenzij het plan halverwege gewijzigd wordt. Wat wel kan gebeuren bij grote projecten waar politieke fracties punten willen verdienen. Denk aan de campingtunnel in de Betuwelijn of de Groene-hart-tunnel in de HSL. Volslagen nutteloos en kostbaar.

    • Emmerich heeft liften, gelijkvloerse instap, vertrekstaat bij de ingang, bankjes om op te zitten. En als je wilt dat in de rest van europa overal gelijkvloerse instap is zou ik vooral zorgen dat je een flinke zak geld klaar hebt liggen om alles ten oosten en zuiden van ons financieel te ondersteunen.

Share

Recent Posts

NS personeel staakt vanaf 24 augustus

Personeel van de Nederlandse Spoorwegen legt volgende week en de week daarna plaatselijk het werk…

9 uur terug

Dinsdag na 21:00 uur geen treinen van en naar Amersfoort (en geen vervangende bussen)

Van, via en naar station Amersfoort Centraal rijden dinsdag vanaf 21.00 uur geen treinen vanwege…

3 dagen terug

Tekort aan bussen bij werkzaamheden zorgt voor drukte bij station Eindhoven

Bij station Eindhoven Centraal is het zaterdag rond het middaguur erg druk. Door werkzaamheden rijden er geen…

4 dagen terug

Moeizame zomer voor internationale treinreizigers

Volle treinen. Vertraagde treinen. Of zelfs uitvallende treinen. Veel internationale treinreizigers hebben er deze zomer…

4 dagen terug

Machinist neemt (ook) bij NS vertrekproces over van conducteur tijdens proef Airport Sprinter

NS start maandag met het testen van de Airport Sprinter tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp.…

5 dagen terug

NS-staking dreigt: vakbonden bereiden acties voor

Werknemers van de Nederlandse Spoorwegen gaan binnenkort actievoeren. Er wordt onder meer gedacht aan estafettestakingen…

5 dagen terug