Wie wordt de nieuwe NS-directeur? Vakbonden verdeeld over urgentie

Er is nog niets bekend over de opvolging van Marjan Rintel als president-directeur bij de NS. De topvrouw verlaat het vervoersbedrijf om eind deze week te beginnen als topbestuurder bij luchtvaartmaatschappij KLM, maar haar huidige werkgever kan nog niets melden over een definitieve opvolger. Financieel directeur Bert Groenewegen neemt zoals gepland haar werkzaamheden over totdat er een opvolger is.

VVMC: haast geboden

Vakbond VVMC vindt dat de NS haast moet maken met het aanstellen van een definitieve opvolger. “Het mooiste zou zijn om binnen drie maanden iemand te hebben, maar in ieder geval dit jaar nog”, aldus bestuurder Rob de Groot. Volgens hem is het belangrijk dat er een definitieve oplossing komt met het oog op het verhelpen van de “grootste problemen bij de NS”: het sluiten van een nieuwe cao en het oplossen van de personeelstekorten. Door een gebrek aan beschikbaar personeel rijden er al weken minder treinen.

FNV: prioriteit bij andere vacatures

Vakbondsbestuurder Henri Janssen bij FNV vindt gezien die tekorten dat bij het invullen van de vacature van president-directeur juist de minste haast is. “Er rijdt geen trein minder door het ontbreken van Rintel. Ik heb wel gehoord dat mensen geen vrij kunnen krijgen door het aantal openstaande overige vacatures.” Volgens Janssen moet alle aandacht naar het invullen van andere vacatures en het verhogen van het huidige cao-bod. “De topbestuurder gaat daar geen ‘gamechanger’ in zijn.” Deze weken zijn er nog twee cao-overleggen.

Verbinder

De Groot ziet het liefst dat de opvolger een achtergrond heeft in het werkveld, maar ook beschikt over politieke ervaring. Hij heeft namen in zijn hoofd, maar wil die niet noemen. De nieuwe persoon aan de top moet volgens hem opkomen voor het personeel, maar ook op politiek gebied iets kunnen bereiken. Een voorbeeld is voormalig topman Roger van Boxtel, “een politiek dier” die volgens De Groot op dat vlak zeker iets heeft bereikt. Uit ervaringen van medewerkers die in de medezeggenschapsraad zitten, maakt de vakbondsman op dat er nog niet concreet een opvolger in beeld is.

FNV’er Janssen is vooral op zoek naar een verbinder tussen de werkvloer en de top, een rol die Rintel volgens hem niet heeft kunnen vervullen. Zij heeft “gestuurd op krapte”, terwijl in nieuw beleid meer aandacht zou moeten zijn voor de menselijke maat en het uitbreiden van het personeelsbestand. Janssen vindt ervaring in “het spoor” niet noodzakelijk.

(c) ANP

This post was last modified on 3 juli 2022 11:25

Bekijk reacties

  • Volgens de vakbonden draait het bij NS dus nog steeds om het personeel, de reiziger is niet relevant.

    • Tja, laten we hopen dat dat ooit nog eens gaat veranderen! Treinen opheffen omdat het gemakkelijk is is natuurlijk niet meer te verkopen...

      • Ik lees zojuist op de site ovpro.nl dat het ministerie zeer tevreden is over NS.
        Met andere woorden; waar maken die reizigers zich druk over?

    • Reiziger staat altijd nog voorop, maar de hardste steek onder de riem is wanneer NS jouw trein niet kan rijden.

      Reizigers staan ook eigenlijk alleen als nasleepschade als het het personeelstekort betreft.

      • Bert:

        Bedankt voor jouw compliment. Nee alle gekheid op een stokje 😉

        Als ik mag meespelen bij NS wil ik graag bij de afdeling (ICNG)treinen zitten 😉

        Nu over de directeur. Laten ze (ruim) de tijd nemen voor een nieuwe directeur. Het is a hell of a job. NS is al bij velen een pispaal. En NS directeur helemaal. De genoemde Roger van Boxtel werd als politicus serieuzer genomen dan als NS directeur. In geval met de discussie rondom versnelling van reistijd naar Berlijn terecht. Dat was niet reeeel

        • Deel 2:

          NS directeur moet een dikke huid hebben. De afgelopen periode is gebleken dat contact met de werkvloer belangrijk is. Communicatie laat te wensen over. Zoals wel vaker. Niet vreemd als in Utrecht vooral financiële expert i.p.v. technische experts zijn. Allebei belangrijk. Maar daar moet de directeur een afweging in maken. Want specifiek kiezen voor het financiële aspect is niet altijd het beste. Het is vaker een combinatie van meer aspecten.

          NS directeur moet ervan bewust zijn dat treinreizigers op de eerste plaats moeten staan. Daarom is het personeel dat direct of indirect contact heeft met de treinreizigers essentieel. Die zijn het visitekaartje voor NS. Treinmachinist, conducteur, loket medewerkers, schoonmakers, treindienstleider e.a.

          Enigszins politieke ervaring is meegenomen. Maar niet doorslaggevend. Zie De 66 Roger van Boxtel die gecorrigeerd werd door Stientje van Veldhoven. Ook D 66.

        • Volgens de krant AD kun je in het weekend de ICng bekijken op Rotterdam Centraal. Stilstaand... Maar wie weet mag je meerijden naar het rangeerterrein.

      • Hmmm. Ik weet niet wat ik hier van moet vinden. Beetje ongepast. Of zie je zelf ook bij dit trio als directeur NS international met afdeling fiets?

      • Is dat dan wel met een vol salaris? Anders wordt het wel afzien. Eerder zou men een directeur met een aantal keizerlijke stokkendragers moeten vinden om zo het gezag af te dwingen.

    • Wie het artikel in het FD van vandaag heeft gelezen, zal begrijpen dat NS per vorig jaar al een sterke directeur nodig heeft die het personeel (als grootste kostenpost) niet ontziet. Geen wonder dat het FNV vindt dat dat nog wel effe kan wachten.

      • Personeel niet ontziet. Hoe moet je dat interpreteren? In ieder geval moet NS zo snel mogelijk goed personeel op de juiste plaatsen hebben.

        En niet alle functies bij NS kunnen medewerkers zo maar beginnen. In ieder geval zal de NS directeur snel het personeelsbestand op orde moeten hebben.

        • Gezien het gebrek aan personeel en de steeds nijpender wordende financiële situatie, is er bijna geen ontkomen meer aan een overgang naar eenmansbediening op de treinen. Dat betekent dat conducteurs moeten worden omgeschoold richting S&V-teams of machinist. Of dat ze het bedrijf moeten verlaten. Beter vroeg dan laat maakt NS die beslissing.

          CNV heeft het over dat rijdend personeel zinvol werk wil doen. Wat hadden die mensen dan verwacht dat ze zouden gaan doen toen ze conducteur of machinist werden? Toch niet, zoals de conducteurs nu, de hele dag Youtube-filmpjes kijken? Een nieuwe bestuurder moet veel dwingender taken en prestaties afdwingen van rijdend personeel. Het ziektepercentage ligt op 12%. Dat zie je anders alleen bij muitende ambtenaren. Nooit in een noodlijdend bedrijf, wat NS in feite is. Gemiddeld is iemand dus ruim 6 weken per jaar ziek. Tel daar het verlof bij op, dan betekent dat dat er van iedere 4 werknemers altijd eentje niet inzetbaar is.

          Andere oplossing voor NS zelf, zou het afstoten van lijnen kunnen zijn op plekken waar sowieso beter kan worden aanbesteed. Zoals in Noord-Holland, de lijn naar Heerlen, Zeeland, tussen Arnhem en Utrecht etc. etc. Daarnaast kan NS zonder grote problemen ritten schrappen. Ik denk dat zeker 10 tot 15% van de ritten in de randuren (en soms zelfs in de spits) dusdanig slecht bezet is, dat ze zonder grote problemen kunnen worden geschrapt. Dat zal bijvoorbeeld betekenen dat op sommige trajecten in de avond 2 keer per uur een intercity rijdt in plaats van 4 keer.

  • Ik zou zeggen zolang de vacatures onder het personeel niet opgevuld zijn, ook geen president-directeur. Laat de overige directieleden het maar om toerbeurt er telkens twee weken of een maandje naast doen. Creëer je een soort directiecomité met roulerend voorzitterschap en komt iedereen evenredig aan bod met zijn of haar kwaliteiten (extra voordeel) én kun je het geld dat je uitspaart investeren in je personeel.

    • U begrijpt niet wat het woord investeren betekent, dat is iets anders dan geld uitdelen.

    • Aanstaande is de moeilijkste periode die NS in decennia heeft meegemaakt, mede veroorzaakt door jarenlang stuurloos aankloten. NS kan er maar beter voor zorgen dat er snel een sterke president-directeur komt. Bijvoorbeeld om het FNV, dat blijkbaar alweer staat te springen om te gaan muiten, terug in het hok te drukken.

      • President - directeur van NS is belangrijk. Maar niet bepalend. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel.

        De NS moet algemeen goed zijn. Met een sterke president - directeur bij NS is ineens niet alles opgelost. Daar zijn meer belangrijke NS mensen voor nodig op verschillende niveaus.

      • Tsja, ze hadden met Timo Huges op zich een sterke. Maar ja, die moest het veld ruimen.

    • Ik hoorde dat Jacco van de Tak, directeur Communicatie & Corporate Affairs van de NS en provinciaal voorzitter van het CDA Utrecht wel zin heeft in een stapje hoger.

      • Gezien het werkelijk bespottelijke niveau waarop NS functioneert qua communicatie, is het inderdaad hoog tijd dat die gast een andere functie krijgt. Het liefst ergens waar hij geen schade aan kan richten.

  • Wordt de invloed van de rol van president-directeur niet overschat? Een organisatie is meer dan alleen een leidinggevende.

    • Een directeur is een man die de lijnen uitzet in het belang van het bedrijf, het algemeen belang en vooral zich niet laat chanteren door pressiegroepen:
      - Ministerie/Aandeelhouder
      - FNV
      - Rover/Treinreiziger.nl
      - ProRail

      Maar zolang de verhouding tussen ProRail en de NS niet aanzienlijk verbetert, is de functie van NS-directeur een verloren zaak.

    • Overschat? Als een schip door de storm vaart, hoort er een kapitein op de brug te staan. Niet de meisjes van de marketing.

      Een groot probleem is juist dat afdelingen langs elkaar heen werken en niet doen wat belangrijk is. Kantoren vol jonge HBO'ers die allemaal met leuke projectjes bezig zijn, maar als er iets praktisch geregeld moet worden (zoals bussen tijdens werkzaamheden, een betrouwbaar werkende app), dan lukt het allemaal niet. Marketing is bij NS belangrijker dan de kerntaken, maar luisteren naar de wensen van de best betalende klanten is er niet bij en de klantenservice is vrijwel geheel uitbesteed aan Webhelp. En zo kan ik wel effe doorgaan. Een nieuwe president-directeur mag schoon schip maken.

      Uitgaande van het feit dat Nederland schande zal spreken van het salaris van een geschikte president-directeur, zal er wel weer een of andere stoethaspel worden gescout voor de functie, die denkt het allemaal nog wel te redden met wat polderen.

      • Ga uit van continuïteit. Vorige president-directeuren
        1. Marjan Rintel: directeur marketingstrategie KLM
        2. Rogier van Boxtel: politicus
        3. Timo Huges: bedrijfskundige en directeur van oninklijke Coöperatieve Bloemenveiling
        4. Bert Meerstadt: consultant Marketing and Brand Strategies
        5. Aad Veenman: werktuigbouwkundige Hoogovens, bestuurder Stork

        Als we de laatste directeuren bebijken, dan is een consultant, een marketeer of een politicus waarschijnlijk. De laatste technicus was Aad Veenman.

  • Als u het heeft om chanteren heeft is er een die de boel chanteert of aan muiterij doet dat is toch wel de FNV zie maar maar de stakingen bij het streekvervoer er is een akkoord gesloten met de CNV maar dat vindt de FNV niet voldoende! dus gaan ze muiten d.m.v. stakingen zij snappen niet dat het ov nog niet herstelt is van de corona crisis maar dat zal ze niet interesseren het enige wat zij kunnen is muiten! niet de overige doel groepen! Rover komt voor de reiziger op maar chanteert niet en trein reiziger helemaal niet hij publiceert allen nieuws berichten en zit niet bij de NS aan tafel. ProRail zorgt dat alles werkt op het spoor en het ministerie/aandeel houder die zorgt dat de NS voldoende geld krijgt voor het laten rijden v/d treinen.

    • Dat ProRail zorgt dat alles werkt op het spoor is me de laatste jaren niet opgevallen. Misschien is dat hun streven maar dan falen ze jammerlijk.

  • Laten we wel wezen dat een bedrijf of organisatie langer functioneert zonder bestuurders dan zonder personeel.

  • De nieuwe directrice of nieuwe directeur kan misschien ook een van buitenlandse achtergrond zijn of worden. Beetje diversiteit is altijd leuker en waarom dan ook niet? Een beetje langer op zoek gaan naar een opvolger/opvolgster is toch helemaal niet erg, zeker nu er veel ziekteverzuim is. Stel een top 3 of 5 samen en wie de meeste stemmen heeft wint de baan! Als NS ook per trein naar zijn sollicitanten gaat , zal dat een enorme uitdaging zijn! Omgekeerd solliciteren is thans een nieuwe vorm van aanwerving nieuw personeel! Succes met zoeken en hopelijk blijft hij/zij een langere tijd aanwezig dan de huidige Vrouw Rintel Zij keert weer terug naar de KLM en zijn vliegtuigen!

    • Ik vraag me af welke masochist(e) überhaupt interesse heeft in deze baan. Je moet als manager toch wel radeloos zijn om of van NS te willen worden.

  • Bij dit alles praat er niemand over het belang van de klant, die wel degene is die het bedrijf overeind houdt. Je krijgt de indruk dat bij NS alles draait om de belangen van het personeel en dat geeft weinig hoop voor de toekomst.

    • Toen ik dit artikel las was ook mijn eerste reactie dat NS kennelijk een sociale werkplaats is waarbij het er alleen om gaat om het personeel aan een goede boterham te helpen.

  • Ach-je kan het ook vanaf een afstand wat sociologischer bekijken: nu er gebrek aan alle soorten personeel is betekent dat dus ook dat je best de kantjes ervan af kan lopen-want ontslaan doen ze dan toch niet. En het geedt de bondjes meer macht-zie Schiphol. Niet alles zo van ach arme-die onderbetaalde hardwerkertjes bekijken, aar gewoon als machtsspel van 2 partijen-die best tegen elkaar opgewassen zijn, als niet alles meteen in de emosie wordt getrokken. Net als steeds weer dat gepapagaai (hersenloos napraten) dat er meer werknemers aan directie zouden moeten zitten-er is al inspraak volop+genoeg. En anders weten ze heus wel andere maniertjes om hun zin gedaan te krijgen.
    Dat een direkteur nou perse technisch zou moeten zijn is onzin. En eentje die enkel bevelen van boven afroept zal het ook niet lang uithouden-zie eerderen. Kan je als reiziger weer eindeloze stakingen verwachten.
    Overgaan op 1-man bediening is vakkundig door opbouw treinstellen en meteen opstekend hevig protest-werkgelegenheid weg!-voorlopig kansloos. Heel geleidelijke invoering hoeft dan ook niet te betekenen dat iedere HC meteen weg moet.
    @rea: als klant ben je nu eenmaal in OV 100% afhankelijk van wat personeel wil/kan doen-zie boven, in tijden van krapte trek je aan kortste eindje. Precies mijn 1e zin: machtsstrijd.

    • Gepensioneerden onvrijwillig tot werken dwingen zal sowieso niet lukken. Het probleem is dat de meeste gepensioneerden er weinig trek in zullen hebt omdat ze dan in combinatie met hun AOW+pensioen door het nivellerende belastingsysteem nauwelijks iets overhouden van hun gewerkte uren.

      • Dat is dezelfde reden waarom steeds meer mensen parttime willen werken. Door de extreme nivellering houd je als je meer uren maakt daar netto nauwelijks iets van over. Het belastingsysteem ontmoedigt werken.

        • Dat is vooral als je goed salaris hebt. Bij minimum loon speelt dat probleem bij mijn weten niet of veel minder.

        • Ik heb in de coronaperiode een poosje in de zorg gewerkt. Toen wilden uitzendkrachten liever geen vijfde, maar zeker geen zesde dag in de week werken, want dat leverde veel te weinig op. In feite werk je dan voor de voor de belastingdienst.

        • @hildebrand
          Klopt, alleen werken conducteurs en machinisten werken nu niet bepaald voor het minimumloon.

      • Nivellering is prima, maar dan voor de hogere inkomens.
        Werken wordt steeds meer belast, maar vermogenswinst in verhouding minder

        • De rechter heeft vorig jaar niet voor niets de vermogensheffing onderuit gehaald omdat die neerkwam op onredelijke onteigening.

        • Die vermogensheffing was vooral nadelig voor kleine spaarders die geld opzij zetten voor hun oude dag. Die heffing ging uit van rente die zij zouden ontvangen, maar op spaarrekeningen krijg je geen of nauwelijks rente meer. Zij moesten dus ieder jaar inleveren op hun eigen geld, waarover ze al eerder inkomstenbelasting hadden betaald.

        • @bert Sitters
          Het gaat om de grote spaarders, kleine spaarders betalen zijn vrijgesteld van belasting. En 2021 gaat hetzelfde probleem komen met mensen met aandelen, die moeten belasting betalen terwijl het rendement op aandelen de eerste helft van het jaar -20% bedraagt.

Share

Recent Posts

FNV: stakingen bij NS lijken onafwendbaar

Acties en stakingen op het spoor lijken onafwendbaar, stelt vakbond FNV spoor. Met een ruime…

58 minuten terug

Treinverkeer Rotterdam en Dordrecht uren plat door storing ProRail

Het treinverkeer rond Rotterdam en Dordrecht is zondagavond rond 20:30 uur stil komen te liggen…

4 uur terug

Thalys reizigers uren vast door botsing met een dier

Het treinverkeer van Thalys is vrijdag op meerdere trajecten flink ontregeld nadat in de middaguren…

3 dagen terug

Ook Thalys kampt met materieel problemen: treinen geschrapt

Door materieelproblemen worden er al dagenlang hogesnelheidstreinen van Thalys opgeheven. Dat blijft ook de komende…

5 dagen terug

Sluiting Gelderse overgang verloopt moeizaam

Het ziet er nog niet naar uit dat de gevaarlijke spoorwegovergang in de Vordense buurtschap…

5 dagen terug

Brits treinverkeer ontregeld door grote spoorstaking

Het treinverkeer in het Verenigd Koninkrijk is woensdag ontregeld omdat het spoorwegpersoneel staakt voor hogere…

5 dagen terug