Home

OV Loket: Zomerdienstregeling moet korter

Openbaarvervoerbedrijven moeten hun zomerdienstregeling inkorten en beter afstemmen op de economische activiteiten in een regio. Dat zegt het OV Loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer. In de rapportage over het derde kwartaal van 2017 zegt de organisatie veel klachten te hebben ontvangen over de uitgedunde zomerdienstregeling.

Bij zomerdienstregelingen rijden treinen, bussen, trams en metro’s minder vaak en wordt soms een andere route gekozen. Volgens het OV Loket laten vervoerders deze speciale dienstregeling tussen vijf en negen weken duren, waarmee ze vaak ook buiten schoolvakanties gelden. Het liefst zou het OV Loket de vakantiedienstregeling in zijn geheel afschaffen, maar anders terug brengen tot maximaal zes weken.

Zomerdienstregeling Rotterdam

De zomerdienstregeling zorgde onder andere in de regio Rotterdam voor ophef. De Rotterdamse vervoerder RET verlaagde in de zomer de frequentie van onder andere de drukke metro Den Haag – Rotterdam – Slinge. Tegelijkertijd werkte ProRail aan het spoor, waardoor juist veel reizigers de trein wilden verruilen voor de metro. Dat leidde op sommige dagen tot grote capaciteitsproblemen.

In Rotterdam gaan er nu stemmen op om de zomerdienstregeling af te schaffen. OV Loket is daar ook voorstander van. “Een dienstregeling op halve kracht past steeds minder goed in de moderne tijd,” zegt het OV Loket. De vervoerders rijden meestal in opdracht van provincies. Volgens het OV Loket moeten provincies dan ook eisen stellen aan de duur van de zomerdienstregeling. “Verder is het belangrijk ook rekening te houden met alle economische activiteiten. In sommige regio’s kan het ook in de zomertijd heel druk zijn.”

Zomerdienstregeling Amsterdam

In de zomer kreeg OV Loket in totaal circa twintig klachten binnen over zomerdienstregelingen, voor de ombudsman relatief veel op dit onderwerp. Zo is er een klacht van iemand in die na het werk in Eindhoven ‘s zomers een uur moet wachten omdat er minder bussen rijden. Iemand die dagelijks in Amsterdam reist, klaagt over overvolle trams en metro’s in de zomer. “Amsterdam wil een 24-uurseconomie zijn. Zo gaat dat niet lukken.”

In een reactie zegt de Vervoerregio Amsterdam, die concessies verleent aan openbaarvervoerbedrijven, dat er in de zomervakantie gewoon minder reizigers zijn. “Géén aparte vakantiedienstregeling is in onze ogen niet de uitwerking van maatwerk en een effectieve besteding van middelen,” aldus de organisatie.

NS had in het verleden ook een uitgedunde dienstregeling tijdens vakantieperiodes. Die werd echter al in 2012 afgeschaft.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 15 november 2017 09:48

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug