X

Overijssel introduceert blauwnet: één ov-paal voor alle regionale treinen

Of je nu met Arriva reist of met Keolis (voorheen Syntus), het maakt in Overijssel straks niet uit. De provincie introduceert Blauwnet: één paal voor alle blauw-witte treinen van de regio. Wie overstapt van de regionale trein, naar de NS trein moet nog wel “omchecken”. Dat heeft de provincie vandaag bekend gemaakt. 

Arriva rijdt in Overijssel al tussen Zwolle – Emmen, en tussen Hardenberg en Almelo. Die treinen zijn op verzoek van de provincie blauw-wit. Vanaf december komt ook Keolis in Zwolle. Die vervoerder gaat vanaf 10 december rijden tussen Zwolle en Kampen en tussen Zwolle en Enschede. “In Overijssel zouden we straks te maken krijgen met drie tot vier verschillende OV-chipkaartpalen. Dat maakt het er voor de reiziger niet makkelijker op. Met onze regionale vervoerders Arriva en Keolis hebben we een oplossing gevonden: één uniforme OV-chipkaartpaal voor single check-in check-out op regionaal niveau”  legt gedeputeerde Bert Boerman van de provincie uit.

Blauwnet
Dat is goed nieuws, want de Keolis treinen krijgen in Overijssel dezelfde blauw-witte huisstijl als die van Arriva. Op de plaatjes in Zwolle zal niet het logo van Arriva of Keolis te zien zijn, maar zal Blauwnet getoond worden.

Almelo – Enschede
Tussen Wierden / Almelo en Enschede moet de reiziger straks wel goed opletten. Daar rijdt straks zowel Keolis als NS. Uniek is dat zowel NS en Keolis hier straks met stop- en sneltreinen rijden. “Het liefst hadden we hier ook single check-in gehad” zegt Boerman. Maar vooralsnog is dat niet mogelijk. “We beginnen met Keolis en Arriva. Daar zijn wij de opdrachtgever, en kunnen we dit het makkelijkst realiseren” legt de gedeputeerde uit.

Duidelijk herkenbaar
Boerman heeft de indruk dat NS op zich welwillend is om mee te werken aan single check-in, check-out. “Maar er zijn nog wat haken en ogen, bijvoorbeeld op het gebied van privacy”. Om precies dezelfde reden hebben de vervoerders een eerdere proef rond de Valleilijn moeten herzien. Daar lag de ACM dwars. Boerman benadrukt dat de provincie zich in zal blijven zetten voor volledige single check-in, check-out. De gedeputeerde verwacht tussen Almelo en Enschede overigens geen verwarring, ook al rijden er straks twee vervoerders. “De regionale trein ziet er heel anders uit dan de NS-trein”.

Niet uniek
De oplossing om de poortjes te delen is niet uniek. Tussen Arnhem – Zevenaar – Doetinchem wordt een dergelijke oplossing al langer toegepast. Tussen Arnhem – Zevenaar – Doetinchem is er één incheckpaaltje, ongeacht vervoerder. Op dat traject rijdt Arriva, Breng (Connexxion), maar ook Abellio (NS).

This post was last modified on October 18, 2017, 4:55 pm

Treinreiziger.nl (Hildebrand) :

Bekijk reacties (24)

  • EN KAN OVERSTAPPEN VAN BUS OP TREIN V.V. OOK NIET ALS OVERSTAPPEN BESCHOUWD WORDEN? Het hele OV zou als één geheel gezien moeten worden. Kan dat nog voor 2020?

    • Dat is wel wat er bij het invoeren van de ovchipkaart beloofd is. Alleen noit waar gemaakt. Bedrijven fuseren tot EEN nationale ov-maatschappij zou natuurlijk het beste zijn

  • zwaar weer op komst , bestuurders in twente die op tijd moeten gaan rijden, dat kunnen ze echt nooit, is een geboorteafwijking altijd te laat met afspraken en tijden.

  • Ik vind dit helemaal niet handig. Ik werk in Hengelo en woon in Enschede. Ik pak gewoon de eerste trein die langs komt (nu altijd NS) maar straks moet ik dus eerst kijken welke trein er als eerste komt om vervolgens in te checken. Dit is eerder een vermoeilijking dan een versimpeling....

  • Ik heb nu een ns-daluren kaart, hiermee krijg ik 40 procent korting.
    Is deze ook geldig als de lijn kampen-Zwolle overgaat op blauwnet?
    Of ga ik nu standaard 40 procent meer betalen?

  • een nieuw systeem dit, ben benieuwd hoe dit gaat.
    ik reis soms naar almere heen en dit is maar met 1 vervoerder. (1 keer in/uit checken)
    maar als je meerdere vervoerders hebt onderweg dan wordt het niet leuke op de reis. je moet meer bezighouden met waar en wanneer je moet in en uitchecken en bij wie.
    waarom niet 1 systeem voor in/uit checken en dat op achtergrond het betaling afgehandeld word naar de juiste vervoerder. dan heb je niet het overchecken naar juiste vervoerder.

    door al die verschillende vervoerders en overchecken kan voor verwarring en problemen zorgen, heb paar keer mee gemaakt dat iemand niet is overgecheckt van vervoerde (onduidelijk of tijdgebrek bij overstap) in grote steden zoals amsterdam en zo kan dit snel gebeuren.

    • als je van trein naar bus of metro of tram gaat dan lijkt het me niet gek dat je ban de ene vervoersmiddel moet uitchecken en bij de ander vervoersmiddel moet inchecken.

  • Vanaf 10 december rijdt KEOLIS als nieuwe vervoerder op het traject Enschede Zwolle
    NS waarschuwt voor zakkenrollers maar zelf doen ze daar vrolijk aan mee!
    Want als men is ingecheckt bij KEOLIS tijdens de Daluren en in de Spits bij NS moet omchecken,
    dan rekent de NS het VOLLE TARIEF.
    Voorheen dalvrij slechts 99,- euro per maand nu bij 5 reisdagen in de week naar Amsteram tot 575,- per maand.
    tijd voor #éénOVomcheckenNEE

  • Ik moest gisteren overstappen in Almelo,er werd me verteld dat er ee ns spriner zou komen dus niet inchecken voor de blauwe trein
    Ik moest in Borne zijn,dus uigecheckt bij ns paaltje,handig om te vermelden op het bord welke trein er aankomt de blauwe of ns
    Ivb met tijdig in en uitchecken

  • Was ik er net aan gewend dat ik voor het 'nationale' spoorwegnet (lees NS) de gele paal moet gebruiken en voor de 'regionale' lijnen (Arriva & Breng) de 'regionale' paal (rood), is er kennelijk een nieuwe (blauwe) paal bij gekomen. Checkte ik in Groenlo in en in Zutphen uit. Uitchecken bij de regionale paal. Bleek die BLAUW te zijn. Aangekomen in Deventer (met NS) keek ik op 'mijn OV-chipkaart'. Wat een puinhoop: Zowel bij Arriva als bij blauwnet ingecheckt; dus nog meer werk/tijd om alles weer te herstellen. Hoe moeilijk gaat het nog worden als ook de overige provincies met regionale treinen gaan rijden??
    Het is bijna carnaval, voor buutredenaars een heerlijk onderwerp >> Welke kleur in BRABANT ?

  • Ik kom uit Duitsland. Het interieur en de kleur van de treinen is mooi. Maar voor buitenlandrs is alles n'beetje moeleijk met in- en uit-checken met verschillend kleuren. Ook slecht voot buitenlanders dat belangrijk informatie allen in het internet verkrijgbäar is.
    Sorry als er z'n foutjes. Ik kan alleen n'beetje op het Nedrlands schrijven.
    Groetjes uit Celle vlakbij Hannover.