Home

Overijssel introduceert blauwnet: één ov-paal voor alle regionale treinen

Of je nu met Arriva reist of met Keolis (voorheen Syntus), het maakt in Overijssel straks niet uit. De provincie introduceert Blauwnet: één paal voor alle blauw-witte treinen van de regio. Wie overstapt van de regionale trein, naar de NS trein moet nog wel “omchecken”. Dat heeft de provincie vandaag bekend gemaakt. 

Arriva rijdt in Overijssel al tussen Zwolle – Emmen, en tussen Hardenberg en Almelo. Die treinen zijn op verzoek van de provincie blauw-wit. Vanaf december komt ook Keolis in Zwolle. Die vervoerder gaat vanaf 10 december rijden tussen Zwolle en Kampen en tussen Zwolle en Enschede. “In Overijssel zouden we straks te maken krijgen met drie tot vier verschillende OV-chipkaartpalen. Dat maakt het er voor de reiziger niet makkelijker op. Met onze regionale vervoerders Arriva en Keolis hebben we een oplossing gevonden: één uniforme OV-chipkaartpaal voor single check-in check-out op regionaal niveau”  legt gedeputeerde Bert Boerman van de provincie uit.

Blauwnet
Dat is goed nieuws, want de Keolis treinen krijgen in Overijssel dezelfde blauw-witte huisstijl als die van Arriva. Op de plaatjes in Zwolle zal niet het logo van Arriva of Keolis te zien zijn, maar zal Blauwnet getoond worden.

Almelo – Enschede
Tussen Wierden / Almelo en Enschede moet de reiziger straks wel goed opletten. Daar rijdt straks zowel Keolis als NS. Uniek is dat zowel NS en Keolis hier straks met stop- en sneltreinen rijden. “Het liefst hadden we hier ook single check-in gehad” zegt Boerman. Maar vooralsnog is dat niet mogelijk. “We beginnen met Keolis en Arriva. Daar zijn wij de opdrachtgever, en kunnen we dit het makkelijkst realiseren” legt de gedeputeerde uit.

Duidelijk herkenbaar
Boerman heeft de indruk dat NS op zich welwillend is om mee te werken aan single check-in, check-out. “Maar er zijn nog wat haken en ogen, bijvoorbeeld op het gebied van privacy”. Om precies dezelfde reden hebben de vervoerders een eerdere proef rond de Valleilijn moeten herzien. Daar lag de ACM dwars. Boerman benadrukt dat de provincie zich in zal blijven zetten voor volledige single check-in, check-out. De gedeputeerde verwacht tussen Almelo en Enschede overigens geen verwarring, ook al rijden er straks twee vervoerders. “De regionale trein ziet er heel anders uit dan de NS-trein”.

Niet uniek
De oplossing om de poortjes te delen is niet uniek. Tussen Arnhem – Zevenaar – Doetinchem wordt een dergelijke oplossing al langer toegepast. Tussen Arnhem – Zevenaar – Doetinchem is er één incheckpaaltje, ongeacht vervoerder. Op dat traject rijdt Arriva, Breng (Connexxion), maar ook Abellio (NS).

This post was last modified on 18 oktober 2017 16:55

Bekijk reacties

  • Idee is goed, het gevolg niet. Meer bedrijven gaan dit elders zo doen. Nu komt er een lappendeken in Nederland van wel/niet samenwerkende vervoersbedrijven. Niet duidelijk voor de klant. De klant moet centraal staan: inchecken bij het begin van de reis, uitchecken aan het eind. De afrekening tussen de vervoerders moet op de achtergrond plaatsvinden.
    Sterker: het zelfde moet gelden voor het vervoersmiddel zelf. Wat is tegenwoordig het verschil tussen een sprinter, sneltram of metro? Maakt het een klant uit welke vervoerder er rijdt of wilt hij van a naar b komen. Stop de verzuiling op de voorgrond.

    • Je hebt het bericht of niet gelezen of je maakt er een eigen lezing van! Dit is juist veel eenvoudiger. Anders zouden er 3 paaltjes of poortje moeten komen... Dus hoezo is het niet oke dat ze dit simpeler maken? Prima toch! En qua privacy zijn wij als Nederland de nummer 1 en dat is wel zo fijn. Ik denk ook niet dat de NS het nieuw wil maar maar dat de staat hier ook wat te vertellen heeft. Ook het bedrijf translink heeft hier een belang in. Dit belang is overigens een veel groter probleem dan de vervoeders. Translink houd structureel zaken tegen omdat dit bedrijf uit is op veel te grote winsten. Waarom denk je dat een nieuwe OV kaart meer dan wenselijk duur is? Juist! Translink wil verdienen en dat doen ze dus ook. Dus het ligt veel ingewikkelder dan jij voorspiegelt.

      • Tuurlijk zie dat dit een verbetering is. Maar naar mijn mening haal je de prikkel weg om de échte oplossing door te voeren: één paaltje voor de NS en alle andere vervoerders.

        • Zo is het. Het probleem van het in- en uitchecken tussen de verschillende vervoerders niet bij de klant leggen, maar zélf oplossen.

  • Redactie misschien is het handig om ook te vermelden over de spoorlijn Zutphen - Hengelo - Oldenzaal. Tenslotte deze ligt grotendeels ook in Overijssel en is van Syntus, maar valt onder de concessie Twente. En krijg niet de indruk dat die spoorlijn ook mee doet aan deze in/uitcheck-methode.

    • Dank voor de tip. Toegevoegd. Gaat volgens het persbericht ook onder Blauwnet vallen.

  • Is er ook iets bekend over de Syntuslijn Oldenzaal – Zutphen? Het zou heel logisch zijn om deze lijn ook mee te nemen zodat alle regionale lijnen in Overijssel hieronder vallen. Ik hoop toch wel dat Gelderland hier bij betrokken is geworden en hiermee de krappe overstaptijd in Hengelo niet meer gehinderd wordt door een run op paaltjes. Als gevolg hiervan b.v. de aansluiting in Hengelo voor de reis van Zutphen naar Enschede voor je neus zien vertrekken voor dat je er in zit. Wordt dit eindelijk verledentijd?

    • Ongeveer 10 minuten voordat je bericht gepost is, is dat toegevoegd (zie ook reactie er boven). Zutphen - Oldenzaal doet inderdaad ook mee.

  • Precies dit moeten ze voor het hele land doen. OV-net, of NL-net. Dat je helemaal niet meer hoeft in te checken per vervoerder, maar misschien alleen per vervoersmiddel. En dan één klantenservice voor het hele OV. Dat zou pas vooruitstrevend zijn.

  • De provincie Overijssel heeft toegezegd dat de overstap in Hengelo wordt verbeterd als je nu uit de Syntus trein uitstapt dan gaat de NS trein naar Zwolle voor je neus weg.

  • Onlangs in de stoptrein van Enschede naar Apeldoorn toen een conducteur eens de kaartjes controleerde (meestal zie je geen conducteur): "Mevrouw u heeft niet ingechecked!" Die mevrouw antwoordde: "Jawel hoor, ik heb de kaart in Delden bij de paal gehouden." Dat ze in Hengelo weer naar de overstap-palen had gemoeten begreep ze niet, ook niet toen de conducteur het haar probeerde uit te leggen. Ze mocht wel in Almelo alsnog inchecken. Met andere woorden, de mensen die niet vaak met het OV reizen zullen dit niet snappen. Weg met dat klantonvriendelijke systeem dat er alleen maar is voor de bedrijven is en niet voor de reiziger.

  • Ik begrijp het niet: het is geen probleem om een satelliet in een baan om Mars te brengen maar het ov met 1 incheckpaal te doen lukt niet. Tegek voor woorden in deze tijd.

  • EN KAN OVERSTAPPEN VAN BUS OP TREIN V.V. OOK NIET ALS OVERSTAPPEN BESCHOUWD WORDEN? Het hele OV zou als één geheel gezien moeten worden. Kan dat nog voor 2020?

    • Dat is wel wat er bij het invoeren van de ovchipkaart beloofd is. Alleen noit waar gemaakt. Bedrijven fuseren tot EEN nationale ov-maatschappij zou natuurlijk het beste zijn

      • maar die hadden we voor de privatisering de NS, die malote politici hebben ons wijs gemaakt dat alles beter en goedkoper zou worden na de privatisering, niets is waargemaakt...wat een puinhoop

        • NS wilde af van de regionale lijnen. Door de inzet van nieuwe treinen is het aantal reizigers is gestegen en ook de klantwaardering. Dat zie jij heel goed bij Zwolle - Emmen. Het is goedkoper geworden voor de provincie. Daardoor zijn de spoorlijnen nu niet gesloten maar nog steeds in gebruik. Er is juist afgesproken dat op de regionale lijnen voor De reiziger een ander tarief kan gelden. Wat mij betreft moet de landelijke overheid meer regie vormen. Die kan dan bijvoorbeeld afdwingen dat er een paaltje komt voor alle vervoerders. Dat gebeurt nu niet in plaats daarvan zegt de staatssecretaris dat ze 20 miljoen te duur vindt om het voor de 400 miljoen reizigers makkelijker te maken.

  • zwaar weer op komst , bestuurders in twente die op tijd moeten gaan rijden, dat kunnen ze echt nooit, is een geboorteafwijking altijd te laat met afspraken en tijden.

  • Ik vind dit helemaal niet handig. Ik werk in Hengelo en woon in Enschede. Ik pak gewoon de eerste trein die langs komt (nu altijd NS) maar straks moet ik dus eerst kijken welke trein er als eerste komt om vervolgens in te checken. Dit is eerder een vermoeilijking dan een versimpeling....

Share

Recent Posts

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

3 dagen terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

7 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

7 dagen terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

1 week terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

1 week terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

1 week terug