ProRail: omschakeling naar back-up werkte niet goed bij telefoonstoring

1 maand terug

Het treinverkeer viel donderdag rond 17:30 uur stil door een storing bij het telefonienetwerk van ProRail. De eerste voorlopige onderzoeksresultaten laten zien dat de omschakeling naar de back-up niet goed verliep.

Terugvaloptie werkte niet

Voor het telefoniesysteem staan er voor ProRail serverruimtes in Rotterdam en Amsterdam. Wanneer er zich in bijvoorbeeld Rotterdam een probleem voordoet, heeft de locatie eerst zelf een back-up-mogelijkheid. Mocht dat niet werken, dan is Amsterdam een tweede back-up. Dit geldt ook andersom. In mei werkte er geen enkele back-up, waardoor er voor langere tijd geen treinverkeer mogelijk was.

Op donderdag 16 september lijken de problemen te zijn ontstaan in de telefonieservers in Rotterdam. “De back-up in Rotterdam zelf werkte niet, maar de tweede back-up in Amsterdam werkte wel. Tussen de overschakeling van het reguliere systeem naar deze tweede terugvaloptie zat echter een periode waarin het telefoniesysteem nog niet stabiel werkte. In die periode is besloten om het treinverkeer te staken” laat ProRail in een verklaring weten.

GSM-Rail

Het treinverkeer werd rond 19:00 uur hervat, maar bleef de rest van de avond ontregeld. ProRail benadrukt dat het telefoonsysteem GSM-Rail essentieel is in de communicatie tussen treindienstleiders en machinisten. Zo kan er bijvoorbeeld bij een aanrijding een noodoproep gedaan worden, waardoor direct alle treinen in de omgeving geïnformeerd worden. Ook kan de treindienstleider via GSM-Rail machinisten instrueren langzaam te rijden, bijvoorbeeld als er mensen langs het spoor lopen.

This post was last modified on 18 september 2021 10:59

Share

Bekijk reacties

  • Misschien kunnen ze voor de koppeling van hun telefoniesysteem ook 5000 sollicitanten voor afwijzen en dan zeggen dat ze zo'n episch complex en veeleisend werk hebben.

    Dat idee is met geen slijptol uit Prorails (en NS'ers) breinen (in werkelijkheid een mélange van plumpudding en stopverf) te verwijderen. Ze zijn zelfs immuun voor zoutzuur.

  • Zelf getroffen door de storing en uiteraard begrip voor veiligheid. Op Maastricht staande en om 19:00 nog naar Alphen a/d Rijn moeten. Uiteindelijk trein naar Utrecht, gelukkig....
    Maar daar begint het gedonder, inmiddels 21:30. Niemand weet meer iets, geen omroepen met spoor aanduiding. Geen info-personeel, machinisten en conducteurs die niet meer weten waar ze naar toe moeten en geen verbinding meer kunnen krijgen met de verkeersleiding omdat ze continue doorgeschakeld worden. Dit anno 2021, weinig vertrouwen in de veiligheid bij Prorail. Zo'n puinhoop nog nooit gezien. Ja respect voor veiligheid, maar dit is 50 jaar in de tijd terug !

    • Het zal ook wel een centenkwestie zijn, zoals gebruikelijk in dit land. Men wil vanalles, maar het mag niks kosten. Investeren is blijkbaar een vies woord.
      En als het dan mis gaat breekt gelijk de pleuris uit. De belangen van hun klanten, reizigers, is men al heel snel vergeten.
      Wordt echt tijd dat er concurentie komt, zodat Prorail zijn monopolie en machtspositie kwijtraakt. De politiek heeft de mond vol van marktwerking, maar kennelijk zijn ze selectief daarmee. Voormalige staatsbedrijven worden nog steeds beschermd tegen concurentie. Moest niet mogen.

      • Prorail is geen spoorvervoerder, als u dat bedoelt. Prorail beheert infrastructuur en doet moet niet gedaan worden door een bedrijf, maar door een overheids instelling, zoals Rijkswaterstaat. Persoonlijk vind ik dat we moeten stoppen met Prorail als bedrijf, maar het als onderdeel van Rijkswaterstaat door laten gaan. Rijkswaterstaat is immers ook geen bedrijf.

  • De spoorwegsector zit vol met marketing blabla managers maar een techneut is er niet meer te vinden. Dan krijg je vanzelf dit soort rampen.

  • En dat wordt alleen maar erger als je ProRail omvormt tot een ZBO. Hoog tijd voor een openbare aanbesteding van het spoorbeheer. Wellicht dat vreemde ogen ProRail (binnen de huidige budgetten) dwingen (de vorige keer dat ik een fusie met of verkoop aan Infrabel opperde, was daar hier niet zoveel animo voor).

  • In de UK is de daar volledig geprivatiseerde tegenhanger van ProRail na een aantal ongelukken en het volledig financieel leegzuigen van het bedrijf, weer volledig terug bij de overheid

  • Stelletje amateurs. Regelmatig dien je de uitwijk van de systemen te testen in de praktijk. Het periodiek uitvoeren van uitwijktesten is binnen de financiële wereld een normale activiteit. Uit alles blijkt dat het maturity niveau op IT gebied bij ProRail niet bijster hoog is.

    • In lijn met de wisselfilosofie van Prorail vrees ik dat ze eerder met de 'oplossing' komen om de mogelijkheid om van Rotterdam om te schakelen naar het redundante systeem in Amsterdam en omgekeerd helemaal te verwijderen. Dan kan er immers geen storing meer ontstaan bij het omschakelen.