fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Storing legt treinverkeer in Nederland stil, inmiddels weer mondjesmaat treinen

31 mei 2021 14:42

Van circa 14:15 tot 16:15 uur hebben er in Nederland nauwelijks treinen gereden door een storing aan een telefoniesysteem van ProRail. Inmiddels wordt het treinverkeer geleidelijk hervat, maar gedurende de gehele dag moeten reizigers nog rekening houden met vertraging. Ook kan de storing mogelijk terugkeren.

Landelijke storing

De storing is omstreeks 14:15 uur ontstaan. “Er is nog niet veel informatie beschikbaar, zodra deze er wel is, informeren wij je verder”, schreef NS toen. Het spoorbedrijf vraagt reizigers indien mogelijk hun reis uit te stellen en kort voor vertrek de reisplanner te gebruiken.

Door de storing was er geen communicatie mogelijk tussen de machinisten en de treindienstleiders van ProRail. Het treinverkeer wordt in Nederland geregeld vanuit dertien verkeersleidingsposten. Duidelijk is dat het treinverkeer in elk geval niet geregeld kon worden vanaf de verkeersleidingsposten van Alkmaar, Den Haag, Eindhoven, Roosendaal, Rotterdam, Utrecht en Zwolle. Treinreiziger.nl denkt dat de storing betrekking heeft op het GSM-R-systeem.

GSM-R-Systeem

Het GSM-R-systeem is belangrijk in de communicatie tussen de verkeersleiding en de machinist. Als een trein bijvoorbeeld een ongeval krijgt, belt de machinist via het GSM-R-systeem met de treindienstleider. Een woordvoerder van ProRail noemt het systeem daarom ook essentieel om treinen te laten rijden. Voor het bepalen van de treinposities is het GSM-R-systeem gekoppeld aan andere systemen van ProRail.

De treinen zijn niet onderweg gestrand, maar hebben hun rit kunnen afmaken tot het eerstvolgende knooppunt of station.

Foto: Daniël de Ruig

Tot 16:00 uur vrijwel geen treinverkeer

De storing treft niet alleen NS-treinen, maar ook de treinen van Arriva. “Voor zover wij nu weten kunnen wij niet rijden op de Vechtdallijnen en op het noordelijke deel van de Maaslijn” vertelt een woordvoerder van Arriva desgevraagd. In Groningen en Friesland lijken de regionale treinen wel te kunnen rijden.

Om 16:17 heeft ProRail gemeld dat het treinverkeer weer opgestart gaat worden. Voorlopig zal er echter zeel veel hinder zijn voor treinreizigers. “Het duurt dan nog lang voor alles is opgestart, dat is een grote puzzel, dus reizigers zullen nog flinke tijd last hebben van de storing.” Dinsdag zullen weer alle treinen rijden.

Liveblog

(c) Treinreiziger.nl / ANP

34 gedachten over “Storing legt treinverkeer in Nederland stil, inmiddels weer mondjesmaat treinen”

  1. dries molenaar schreef:

    Dan kunnen de mensen de schaapjes tellen (uit het raam, op de foto) Staan alle treinen nu ergens op stations?

    1. Ariën schreef:

      Volgens Treinposities.nl staan haast alle getroffen treinen inmiddels op de stations.

  2. Martin schreef:

    Ik neem toch aan dat er een back-upsysteem is?

    1. dries molenaar schreef:

      daar lijkt het niet erg op. hele bedienposten zijn het verleden uitgevallen door een eenvoudige stroomstoring waarbij de simpelste noodzakelijke apparaten al niet eens op een UPS gesteund net bleken aangesloten te zijn.

      1. Annemiek schreef:

        Ik meen me te herinneren dat er vanaf vandaag enkele verouderde 2G en 3G systemen zouden worden uitgeschakeld. Geen idee of er daadwerkelijk een verband is met deze storing, maar het zou niet bepaald toeval zijn als dat wel het geval is.

      2. Brabo schreef:

        Volgens de Volkskrant is er wel degelijk een back-up systeem maar bleek dat ook niet te werken.

        1. Wilfried Jellema schreef:

          Helder! Dan lijkt het erop dat de werking van het back up systeem niet is getest. Op basis van ISO 27001 dien je dat periodiek te testen. Het heeft er alle schijn van dat ProRail deze standaard niet heeft omarmd. Ter illustratie: Bij mijn vorige werkgever hadden wij de mobiele telecom via 2 verschillende providers geregeld, waarbij één partij als back up fungeerde. De werking testen wij periodiek tijdens productie. Dat gold overigens ook voor de applicaties. Deze werden gehost op twee verschillende rekencentra, waarbij het ene rekencentrum fungeerde als host en het andere rekencentrum als slave. Je mag van ProRail verwachten dat de systemen waar zij het treinverkeer mee aansturen als A4 is geclassificeerd.

        2. Johan schreef:

          Redundantie die bestaat uit een identiek stuk software, dat bij identieke omstandigheden dus identiek onderuit gaat… Dat verhaal komt me bekend voor:

          “(…) één trein bleef stilstaan op een ongelukkige plek (in de Schipholtunnel, red.): precies op dat punt bepaalt de software naar welk perron een trein moet. De software dacht daardoor dat er voortdurend een trein aankwam. “Het systeem probeerde herhaaldelijk om die trein aan een perron toe te wijzen”, aldus Bothof. Toen dat 32.000 keer was gebeurd, crashte het systeem van de verkeersleidingspost in Amsterdam.
          (…)
          Duidelijk is wel dat de informatie in de database van de treinleidingpost van Amsterdam, waar Schiphol onder valt, door de softwarefout in technische termen ‘corrupt’ raakte. Daardoor crashte de software op de treinleidingspost.
          (…)
          Omdat het backupsysteem hetzelfde softwaresysteem gebruikt, struikelde ook dat systeem over de corrupte database.”

          Bron: https://nos.nl/artikel/2247134-prorail-grote-treinstoring-veroorzaakt-door-winkeldief-en-softwarefout

    2. Silvan schreef:

      Ik hoop ook dat er een back-up systeem is. Alleen vrees ik van niet… Als er geen back-up systeem is, dan is dat toch wel een héél kwalijke zaak! Het zou toch niet zo moeten zijn dat door een telefonie storing het spoornetwerk in heel het land stil komt te liggen?

    3. Ariën schreef:

      Daar ga ik zeker van uit. Maar ook daarin kan wat falen. Kijk ook maar eens naar de telefoniestoring van KPN, zo’n twee jaar geleden. Daar zijn vier backupsystemen, maar toch is er in een kettingreactie veel misgegaan.

      1. Rudy schreef:

        Het probleem met een backup systeem is dat het vrijwel nooit gebruikt wordt. Daarom is personeel onervaren in het gebruik en wordt het systeem niet dagelijks getest.

        Een remedie voor een goed backup systeem: veel meer storingen!!!

    4. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Er is een backupsysteem als een verkeersleidingspost uitvalt, dat duurt wel uren voordat zoiets is opgestart en men is verplaatst naar de uitwijkpost. Hier gaat het echter om het communicatiesysteem, ik denk dat daar geen backup voor is, maar dat weet ik niet zeker.

      1. Rudy schreef:

        Wat dacht je van het KPN. Gebruik het publieke net voor communicatie in geval van nood.

    5. Wouter schreef:

      Ik las op NOS teletekst dat er in ieder geval een backup systeem is om treinen door te laten rijden naar het volgende treinstation.

  3. Eduard de Jong schreef:

    Dat is het te verwachten gevolg van de inzet van over de gehele linie en van hoog tot laag incapabel en incompetent personeel en het ‘met plakband en naald en garen’ in de lucht houden van totaal verouderde informatiesystemen en computers. Helaas kan niet worden teruggevallen op stoomtreinen. Er is geen oplossing voor dit probleem anders dan het ontmantelen en volledig opruimen van ProRail en NS. Ruim de scherven op en begin van voren af aan helemaal opnieuw.

    1. huub schreef:

      goed gezegd.

  4. Tonny schreef:

    Haha. Prachtig, die modelspoorclubs die treinen mogen rijden in Nederland. Gezellig is het wel.

  5. Baardstaart schreef:

    Ongelofelijk. Dit soort storingen moeten gewoon niet kunnen plaatsvinden en anders zouden treindiensten op basis van vaste lijnen kunnen rijden.

    Dit is na de Corona horken gedrag van het OV en essentiële / noodzakelijke reizen gedoe de volgende manier om de reizigers in een tweede hands auto te krijgen. Het is wel duidelijk dat de reiziger helemaal niet centraal staat bij het OV en dat in een tijd dat klimaat zo belangrijk is. Of is klimaat inmiddels ook al zo 2010?

    1. Anoniem schreef:

      Hoe ziet het eruit als je een machinist over een vaste lijn wil bellen?

      1. Baardstaart schreef:

        Bijna iedereen heeft een mobieltje, die gewoon via een ander net draait dan GSM-R. Bij storingen zouden machinisten gewoon een mobiel met een normale provider kunnen hebben om te kunnen bellen met verkeersdienstleider. Alleen zal er wel voldoende telefoon capasiteit moeten zijn dat Prorail ze aan kan nemen. Ook een backup app (of gewoon Whatsapp) op de telefoons van machinisten zou een oplossing kunnen zijn. Faalt systeem 1 dan heb je nog altijd systeem 2 dat via het gewone GSM, 3G of 4G netwerk werkt. Waar een wil is, is altijd wel een weg.

      2. Baardstaart schreef:

        Over vaste lijnen rijden bedoel ik een rondje rond de kerk dienstregeling dat in dit soort situaties veel beheersbaarder is. En als alles normaal werkt gebruik je de normale dienstregeling die het NS personeel meer variatie biedt.

  6. LHanzeboog2012 schreef:

    Treinverkeer wordt opgestart. Maar sta nu vast in Breda. Want trein naar Rotterdam krijgt van verkeersleiding geen toestemming door te rijden naar Rotterdam.

    Reden: Rotterdam Centraal zit momenteel vast met treinen die niet verder kunnen. Je kunt die treinen niet oppakken en ergens anders neerzetten. Het zijn geen modeltreinen.😉

  7. Tonny schreef:

    Ik ben benieuwd hoe snel er weer een onderzoek wordt aangekondigd en wat die gaat zeggen over hoeveel geld er nodig is om dit in de toekomst te voorkomen.

    1. CB schreef:

      Dat onderzoek komt er niet, ik verwacht dat ons Stieneke gewoon zegt: ‘dit is de prijs die we ervoor betalen, als we het OV toegankelijk willen houden voor alle inkomensgroepen’.

  8. Anoniem schreef:

    Leg dat kaartje van de ns ook even naast het kaartje van de diverse beveiligingssystemen (vast wel ergens in de wikipedia

    1. Johan schreef:

      Het beveiligingssysteem op die trajecten is niet afhankelijk van GSM-R. Dat is tot nu toe alleen het geval op de HSL en de Betuweroute.

  9. CB schreef:

    Ik snap niet waarom iedereen zo op z’n achterste benen staat: het was jaren geleden al bekend dat dit soort verstoringen van formaat zouden plaats gaan vinden. We only get where we paid for. Maar men koos er nu eenmaal voor om geld toe te krijgen om op het erepodium te staan (verbastering van: voor een dubbeltje op de eerste rang zitten). Dus dan moet je niet gaan jeremiëren over GSM-R die plat gaat.

    Overigens: het is nog altijd corona, dus wees blij dát er wat rijdt.

    1. Karel Geerts schreef:

      Voor een dubbeltje op de eerste rang? De spoorinfra kost de belastingbetaler miljarden per jaar. Ooit is het genoeg met de geldhonger.

      1. CB schreef:

        Eens! Overigens hoop ik dat de storing van gisteren ook een wake-up call was aan een ieder om wat meer THUIS TE WERKEN (indien mogelijk). Het was weer ouderwets gezellig, maar voor zover ik weet is er nog altijd een harde lockdown dus u weet wat er te doen staat.

        Hier sprak iemand met een vitaal beroep.

    2. Rudolf schreef:

      Voor een dubbeltje op de eerste digitale rang. Toen niet alles dwangmatig digitaal moest, was ook een begrip als sein- en wisselstoring een vrijwel onbekend. Kortom:alleen digitaal als dat ok bedrijfszeker is.

  10. Brabo schreef:

    Spoorwegen en electronica is in Nederland nog nooit een gelukkig huwelijk geweest.

    1. dries molenaar schreef:

      Het is al decennia een huwlijk wat alleen maar hechter wordt. De storing is een software/configuratie probleem geweest. het komt ook wel voor dat een medewerker gewoon een patch-kabeltje verwijdert, het verkeerde.

  11. mvdh schreef:

    Als in Groningen en Friesland de treinen wel reden, met precies hetzelfde GSM-R systeem als elders, dan zal het dus niet aan de Prorail-kant van de GSM-R hebben gelegen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.