Regionale vervoerders willen ook geld voor veiligheid

De streekvervoerders in Nederland willen een substantieel deel van de 10 miljoen euro die staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) beschikbaar stelt om geweld in het openbaar vervoer tegen te gaan.

Nu gaat nog bijna al het geld naar de NS, zei Connexxion-directeur Juul van Hout woensdag tegen BNR, terwijl streekvervoerders ook te maken krijgen met geweldsincidenten. "We worden in minimaal gelijke mate of erger geconfronteerd met zware incidenten op het gebied van sociale onveiligheid, terwijl het aantal toezichthouders zowel in absolute als in procentuele zin aanzienlijke geringer is´´, schrijven de streekvervoerders in een brief aan Dijksma.

"Uit onderzoek is gebleken, dat daders van ernstige overtredingen zich zeker niet alleen beperken tot de NS maar vaak nog meer overlast verzorgen in het regionale bus- en treinvervoer´´, aldus Van Hout in de brief. Het steekt de vervoerders dat opnieuw de NS aanleiding is voor overleg en opnieuw het meeste geld krijgt. Van de aangekondigde 10 miljoen zou de helft of meer ten goede moeten komen aan het streekvervoer, vindt hij.

Van maatregelen die vorig jaar werden aangekondigd, zoals het versnelde invoeren van de toegangspoortjes tegen zwart- en grijsrijders, heeft het streekvervoer nauwelijks kunnen profiteren. Stads- en streekvervoerders hebben daar nog dagelijks last van, terwijl "geld voor een versnelde invoering van betalingsmogelijkheden zonder contant geld helaas nog ontbreekt´´.

De oplossing waar Dijksma op inzet, het oprichten van flexibele veiligheidsteams, werkt ook in het streekvervoer, weet Van Hout. "Die hebben wij gehad in het streekvervoer en die werkten buitengewoon goed. Dat was een pilot bij een aantal bedrijven en die is in 2012 helaas ter ziele gegaan wegens gebrek aan middelen.´´ Tijdens de proefperiode zakte het aantal incidenten met een kwart. Het streekvervoer heeft wel financiële steun nodig. "Menselijk toezicht helpt, maar dat kost wel geld´´, aldus de Connexxion-topman.

Al in maart 2015  noemde Van Hout het tegenover OV-Magazine "bizar" dat alleen NS werd betrokken in de discussie rond sociale veiligheid in het openbaar vervoer. 

(c) Treinreiziger.nl / ANP

This post was last modified on 22 december 2016 10:29

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug