ROVER vindt treinen te vol en wil duidelijkheid winterhard spoor

Rover wil dat NS met spoed langere treinen inzet tijdens de aangepaste dienstregeling. De reizigersvereniging krijgt veel klachten over overvolle treinen. Van ProRail wil Rover weten hoe lang het nog duurt voordat het spoor echt “winterklaar’’ is.

De uitgedunde dienstregeling zou bij uiterste noodzaak ervoor moeten zorgen dat de treinenloop niet vastloopt. Het middel wordt bij extreem weer ingezet totdat NS en ProRail voldoende ‘winterklaar’ zijn om ook in vrieskou een normale treindienst te kunnen rijden. NS had daarbij toegezegd de overgebleven treinen zoveel mogelijk te verlengen. Volgens Rover gebeurt dat echter onvoldoende.

Overvol
Rover ontvangt veel klachten over treinen die niet verlengd of zelfs korter dan normaal zijn. Het gaat hierbij onder meer over de trajecten Leiden – Den Haag – Rotterdam, Almere – Amsterdam, Den Haag – Amersfoort, Nijmegen – Den Helder en Amsterdam – Uitgeest. Rover ontvangt klachten van reizigers die wegens overvolle treinen achterblijven op het perron of in de trein onwel zijn geworden. 

Reactie NS
NS geeft aan dat alle treinen in de spits waar mogelijk verlengd zijn. Volgens het bedrijf is verlengen soms niet mogelijk en soms zorgen verstoringen ervoor dat de treinen toch niet verlengd zijn. Ook gaan er door het winterweer meer treinen kapot, al had het bedrijf geen cijfers paraat over het precieze aantal defecte treinen.

Bijsturing
Rover vreest echter dat de treinen te kort zijn door een andere oorzaak: de bijsturing. De vereniging denkt dat die afdeling niet alles op orde heeft. "Er zit immers geen enkele logica in om bij een al uitgedunde dienstregeling ook nog eens extra korte treinen in te zetten" schrijft de vereniging in een persbericht.

Winterweer
Van ProRail wil Rover weten hoe het zit met de voortgang van het ‘winterklaar’ maken van het spoor. In 2012 is ProRail hiermee begonnen met prioriteit voor wissels in Amsterdam. Afgelopen zondag lag echter een groot deel van het treinverkeer in deze regio alsnog stil vanwege een wisselstoring. "In het belang van reizigers moeten zowel NS als ProRail nu alle zeilen gaan bijzetten om zo snel mogelijk weer over te gaan naar een gewone dienstregeling", aldus reizigersvereniging Rover die de aangepaste dienstregeling liever vandaag dan morgen ziet verdwijnen.

This post was last modified on 7 januari 2019 21:57

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug