Foto: NS
Spoorvakbond VVMC (Vakbond voor Machinisten en Conducteurs) houdt woensdag een eerste protestactie wegens de vastgelopen cao-onderhandelingen met de NS. Woensdag loopt een stoet VVMC-leden van station Utrecht Centraal in een protesttocht naar het NS-hoofdkantoor.
De protesttocht begint om 11 uur ’s ochtends. Reizigers zullen er geen hinder van ondervinden, aldus de VVMC. De VVMC ziet de actie op woensdag als laatste waarschuwing aan de NS. De vakbond vindt de cao-onderhandelingen met de NS te lang duren. De bond vindt het laatste loonbod van de spoorwegmaatschappij ’veel te mager’.
“Dit is een serieuze waarschuwing’’, zegt VVMC-bestuurder Wim Eilert. ’’In onze laatste berichtgeving over de cao-onderhandelingen, die door NS op vrijdagmorgen 4 april om 04.00 uur ’s ochtends gestopt zijn, hebben wij aangegeven dat wij met onze achterban in overleg wilden. En dat hebben wij gedaan. Op een zestal grote standplaatsen zijn wij met medewerkers in gesprek gegaan over het bod van de NS dat er op dat moment op tafel lag. Tevens hebben we een enquête gehouden onder onze leden.’’
Volgens de VVMC reageerden de leden massaal negatief op het integrale bod van NS. ’’De loonparagraaf wordt als een regelrechte belediging ervaren. Een belediging naar medewerkers die in zware beroepen werken en dag en nacht klaar staan voor de NS. Deze medewerkers gaan er gezien de inflatiecijfers financieel op achteruit.’’
De VVMC is met ruim 5000 leden de grootste categorale vakbond. Ook vakbond FNV Spoor kan zich niet in de voorstellen van de NS vinden, maar vindt het nog te vroeg voor acties. ’’We hebben NS laten weten dat actievoeren voor ons geen doel is. Maar als onze leden het eindbod afwijzen en actie willen, dan gaan wij dat organiseren’’, aldus de FNV in een update over de cao-onderhandelingen die op 8 mei op voorstel van de NS worden voortgezet.
De laatste actie die hinder op het spoor veroorzaakte, was de twee weken durende estafettestaking van verkeersleiders in november. Deze stakingen waren georganiseerd de FNV. Ook toen was dit omdat de bond en zijn leden het loonbod, van ProRail, te laag vonden.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 29 april 2025 17:39
De NS meldt dat de problemen op de Zeeuwse Lijn achter de rug zijn. Sinds…
De nieuwe Lelylijn tussen de Randstad en Groningen moet er voor 2050 liggen. Hoewel er…
Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…
Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…
Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…
Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…