Spoorvakbond VVMC houdt protesttocht vanaf Utrecht Centraal – (nog) geen hinder verwacht voor reizigers
Spoorvakbond VVMC (Vakbond voor Machinisten en Conducteurs) houdt woensdag een eerste protestactie wegens de vastgelopen cao-onderhandelingen met de NS. Woensdag loopt een stoet VVMC-leden van station Utrecht Centraal in een protesttocht naar het NS-hoofdkantoor.
De protesttocht begint om 11 uur ’s ochtends. Reizigers zullen er geen hinder van ondervinden, aldus de VVMC. De VVMC ziet de actie op woensdag als laatste waarschuwing aan de NS. De vakbond vindt de cao-onderhandelingen met de NS te lang duren. De bond vindt het laatste loonbod van de spoorwegmaatschappij ’veel te mager’.
‘Serieuze waarschuwing’
“Dit is een serieuze waarschuwing’’, zegt VVMC-bestuurder Wim Eilert. ’’In onze laatste berichtgeving over de cao-onderhandelingen, die door NS op vrijdagmorgen 4 april om 04.00 uur ’s ochtends gestopt zijn, hebben wij aangegeven dat wij met onze achterban in overleg wilden. En dat hebben wij gedaan. Op een zestal grote standplaatsen zijn wij met medewerkers in gesprek gegaan over het bod van de NS dat er op dat moment op tafel lag. Tevens hebben we een enquête gehouden onder onze leden.’’
‘Belediging medewerkers’
Volgens de VVMC reageerden de leden massaal negatief op het integrale bod van NS. ’’De loonparagraaf wordt als een regelrechte belediging ervaren. Een belediging naar medewerkers die in zware beroepen werken en dag en nacht klaar staan voor de NS. Deze medewerkers gaan er gezien de inflatiecijfers financieel op achteruit.’’
De VVMC is met ruim 5000 leden de grootste categorale vakbond. Ook vakbond FNV Spoor kan zich niet in de voorstellen van de NS vinden, maar vindt het nog te vroeg voor acties. ’’We hebben NS laten weten dat actievoeren voor ons geen doel is. Maar als onze leden het eindbod afwijzen en actie willen, dan gaan wij dat organiseren’’, aldus de FNV in een update over de cao-onderhandelingen die op 8 mei op voorstel van de NS worden voortgezet.
Afgelopen november laatste acties op spoor
De laatste actie die hinder op het spoor veroorzaakte, was de twee weken durende estafettestaking van verkeersleiders in november. Deze stakingen waren georganiseerd de FNV. Ook toen was dit omdat de bond en zijn leden het loonbod, van ProRail, te laag vonden.
(c) Treinreiziger.nl
Ontsla alle CONDUCTEURS we hebben ze niet nodig en ze verdienen meer dan genoeg wat een grap.
Regel gewoon teams die van de ene naar de andere trein gaan om kaarten te controleren en weer door.
90% zit in de cabine op sociale media…
Om nou meteen alle conducteurs te ontslaan… maar inderdaad: op een klein sprintertje de deur open en dicht doen, daar hebben we geen duurbetaald personeel voor nodig anno 2025. Hier is flink wat geld te halen. En daar mag dan best een loonstijginkje tegenover want de lichte diensten vervallen dan en de zwaardere (lange treinen, plaatscontroles) blijven. Lijkt me interessanter werk, vaker in teams, maar misschien wel wat meer aanpoten. Ik denk dat de vakbonden meer voor hun mensen kunnen bereiken als ze hier eens serieus op in gaan. Voortdurend over prijsverhogingen, verliezen en bezuinigingen klagen en tegelijk hier niet in willen bewegen is eigenlijk niet meer uit te leggen. 1-0 op dit punt voor marktwerking: dit lukt dus niet in een ambtelijke organisatie. Er was een ondernemer voor nodig die dacht: ik kan dat op mijn lijn wel even anders proberen.
Nou die stomme overstappaaltjes nog weg, maar nu dwaal ik af…
Het controleren van kaartjes lijkt na een korte opleving de laatste tijd wel weer het sluitstuk van de werkzaamheden van de gemiddelde conducteur te zijn. Afgelopen week meerdere reizen van 150 km enkele reis gemaakt en niet gecontroleerd zowel op de geen- als terug reis. Bij mij valt het echt op dat juist in sprinters meer wordt gecontroleerd.
De vrienden van….. Zijn met ze alle gekomen om minnetjes te geven?
Oproepen tot massaontslag van conducteurs en personeel kan leiden tot enige vorm van irritatie.
Vliegende brigades en kaart controleurs a la Arriva i.p.v vaste conducteur ?
Weet men wel wat de inhoudelijke taakuitvoering en verantwoordelijkheden zijn van een conducteur is ook wanneer zich een calamiteit voor doet alvorens een vreemde opmerking te maken, vandaar de minpunten ?
Waarom kan dat bij Arriva wel en bij NS niet?
Ik merk iets fan frustratie ooit afgewezen zeker voor conducteur of bekeuring gehad :-)))
[verwijderd door reactie], je weet niet waarover je spreek
Nou ja, wat een taalgebruik.
Kan dat eruit, Hildebrand?
Wellicht ben je beter in tuinieren dan in deelnemen aan forums.
Graag klein beetje respect voor elkaar. Als je reageert: wat een domme reactie, ok prima. Maar je hoeft niet iemand persoonlijk te beledigen. Daarom heb ik je reactie aangepast.
Inhoudelijk: alle conducteurs ontslaan is nogal een standpunt, lijkt mij zeker geen goed idee. Je ziet ook dat andere lezers dit standpunt niet delen.
Hartelijk dank!
Helemaal mee eens uitzonderingen daar gelaten maar de meeste conducteurs die controleren geen kaartjes.Onlangs de trein van Leiden naar Tiel geen controle zat in de 1e klas met heet telefoon i.p.v. kaartjes te controleren en dat gelde ook in de trein van Geldermalsen naar Den Haag CS.
5,25% in 27 maanden is idd erg mager, maar aan de andere kant is de NS een bedrijf dat behoorlijke verliezen leidt en de treinprijzen voor reizigers steeds verder de pan uitrijzen. Wanneer het niet goed gaat met een bedrijf moet een ieder, dus ook het personeel een bijdrage leveren om het bedrijf weer gezond te krijgen. Het risico is wel dat personeel wegloopt voor beter betaalde banen en hier zal een balans in gevonden moeten worden.
Ook zou de NS kunnen beslissen om op sprinterverbindingen buiten de randstad met eenmans bediening te rijden en af en toe met service en controle teams te komen, zoals dit bij de geliberaliseerde vervoerders gebeurd. Ook zou de prijsspiraal er toe leiden dat steeds meer reizigers met een rijbewijs een tweede handsje kopen en tabee zeggen tegen het OV en zal de NS (en ook andere vervoerders) moeten afslanken en dit zal uiteindelijk leiden tot ontslagen. De grote bezuinigingen, die volgend jaar op stapel staat voor het OV zal de volgende genadeklap zijn na de genadeklap van de Coronatijd en ook de landelijke overheid zouden hun prioriteiten moeten gaan bijstellen. Bijv. door geen nieuwe infra te bouwen, zoals de Nedersaksenlijn, maar dat geld in te zetten om de prijzen onder controle te houden en kijken hoe het OV meer betalende reizigers krijgt om de dienstverlening op de bestaande infra in de toekomst betaalbaar en op pijl te houden. Immers aan nieuwe infra heb je niets als mensen de tickets niet meer kunnen betalen.
Terechte redenen om als goed betaald personeel (inderdaad vaak nietsdoend!) verstandiger, terughoudender en vooral verantwoordelijker te zijn. Maar bij de betrokken vakbonden werkt dit anders: tegen elkaar om ledenwinst opbieden door actie te voeren. Over de ruggen van reizigers, bedrijf en subsidiërende overheid. Helaas getuigt het NS-leiderschap hooguit van op de tent passen, om geld aankloppen bij de overheid in plaats van om het personeel doelmatiger in te zetten. Zoals dat al jaren prima gaat bij de regionale vervoerbedrijven.
Nietsdoend personeel tref je ook bij (vaak grote) private bedrijven aan, dat is een zaak voor het (in dat geval ‘laissez-faire’) management.
Vakbonden krijgen opdracht van hun leden om acties te organiseren, dat is hun werk.
De tijd dat je werk ook je roeping was is voorbij, men werkt liefst zo kort mogelijk.
Pak wat je pakken kan, dat doet de baas, en dat doet de knecht dus ook.
Haags (neoliberaal) voorbeeld, doet landelijk volgen.
“Helaas getuigt het NS-leiderschap hooguit van op de tent passen, om geld aankloppen bij de overheid in plaats van om het personeel doelmatiger in te zetten. Zoals dat al jaren prima gaat bij de regionale vervoerbedrijven.”
Er is prima kritiek te uiten op NS op dit gebied, en zeker rondom de conducteur valt veel te winnen qua efficiëntie en doelmatigheid, maar om dan te zeggen dat de regionale partijen dat beter kunnen… Dat hebben wij inderdaad kunnen zien, de regionale vervoersbedrijven hebben geen enkele keer problemen gehad met personeel.
Behalve in 2025
https://www.treinenweb.nl/nieuws/10979/drielandentrein-kampt-nog-vaak-met-personeelsgebrek.html
en in 2024
https://www.spoorpro.nl/personeel/2024/10/29/arriva-limburg-kampt-met-personele-problemen/?gdpr=accept
https://nos.nl/regio/limburg/artikel/555556-dienstregeling-arriva-op-de-schop-vanwege-personeelstekort-en-ziekte
en in 2023
https://www.nu.nl/economie/6304333/dinsdagochtend-rijden-in-twente-geen-bussen-van-arriva-door-staking.html
https://www.treinreiziger.nl/regionale-vervoerders-hebben-last-van-structureel-ziekteverzuim/
en in 2022
https://nos.nl/artikel/2429206-vakbond-uitval-arriva-treinen-niet-alleen-door-ziekte-personeel-gaat-naar-ns
https://www.treinreiziger.nl/sancties-voor-arriva-vanwege-trein-en-busuitval-door-personeelstekort/
etc, etc, etc.
Dat de regionale bedrijven het moeilijk hebben om personeel te vinden is ook in veel gevallen te wijten aan de NS. Door de laatste loonstijgingen is de NS veel aantrekkelijkerr geworden voor het personeel van de regionale vervoerders. Er zijn dan ook veel machinisten overgestapt naar de NS.
Natuurlijk hebben de regionale vervoersbedrijven problemen met hun personeel.
Als je, na daar te zijn opgeleid, de kans krijgt bij een semi-overheidsbedrijf als NS te gaan werken met betere arbeidsvoorwaarden dan doe je dat toch?
Wat de arbeidsmarkt betreft is marktwerking totaal mislukt en niet alleen bij de spoorwegen.
Het was ook een tijdje veel uitval bij Keolis/Blauwnet, maar hun hebben hun problemen weten te fiksen en het functioneert nu weer naar behoren. Ook bij Arriva waren er hier veel problemen, maar die zijn nu ook voor een groot deel opgelost. Ik merk dat de geliberaliseerde vervoerders bij stevige problemen veel sneller en accurater de problemen aanpakken dan de NS. Ook mede omdat de provincies zelf er wel bovenop zitten. Zeker rond concessie wisselingen zijn er veel problemen en dat kan prima opgelost worden door de concessiewisselingen anders aan te pakken.
De Belgische staakt nu al en wij komen zeker achteraan?? Ik hoop niet dat ze dinsdags gaan staken want anders kan ik niet naar het Trefpunt om daar dagbesteding te doen. Nou dan heb ik goed excuus om dan anders niet te gaan.
Denk dat ‘echte’ stakingen hier ook plaats zullen vinden, FNV meldt op hun website dat ze op ramkoers liggen, maar het zal pas na 8 mei duidelijk worden of stakingen ook echt plaats gaan vinden.
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2025/04/cao-onderhandelingen-ns-8-mei-hervat
Bezuinigingen, tariefsverhoging, potentiële stakingen of acties bij het spoor, geen wonder dat menigeen kiest voor eigen vervoer zoals een auto en het ov links laat liggen
Niemand die er wakker van ligt.
Nou ja, wij misschien.
Staken? Van een kale kip kun je niet plukken.
ik ben hoofdconducteur en doe mijn werk met plezier, het is complete onzin dat de meesten in de cabine zitten te netflixen, ik kom ze ook wel s tegen, zeer beschamend dat gedrag maar er mag niet op de man af worden gecontroleerd door de bonden, echt ridicuul…doe je je werk niet goed ga lekker weg
maar als jij 6 bakken virm of meer in je eentje moet doen dan ben je daar wel ff zoet mee, en het kan voorkomen dat niet alle reizigers je zien of horen (oortjes in )
Het personeel dat gewoon zijn werk doet kan je niet afrekenen wat ik lees in commentaar van mensen die echt niet weten wat onze baan inhoudt, controle kaartjes is eigenlijk bijzaak.
Het leven wordt dit jaar minstens 5 % duurder dan kan het loon niet 2 % stijgen dit jaar dat is een belediging
Kijk, dat je een conducteur niet mag beoordelen op het aantal uitgeschreven ‘uitstellen van betaling’ kan ik me nog wel voorstellen, die zijn van meerdere factoren afhankelijk.
Maar er moet toch een systeem zijn waarmee het eerste niveau van leidinggeven een basis heeft voor een beoordelingsgesprek? Vooral de conducteurs die hun werk uitstekend doen hebben recht op een compliment, maar ook de conducteurs die om één of andere reden disfunctioneren hebben recht op aandacht lijkt mij. Ook vanuit het bedrijfsbelang lijkt het me belangrijk het probleem aan te pakken voordat er ongelukken gebeuren of schade ontstaat.
Ik snap hier helemaal niets van.
Waar haal je die 5% vandaan???
Overigens is het gezien de steeds grotere uitgaven voor defensie en de Oekraïne domweg onmogelijk om nog langer iedereen te blijven compenseren voor de inflatie.
Dan ben ik toch wel benieuwd hoe een conducteur hier tegenaan kijkt: is er op een 4-bak sprinter echt een conducteur nodig? De regionalen maar ook tram en metro hebben taken zoals afstemming met de treindienstleiding overgeheveld van de conducteur naar de machinist. Dan heeft de conducteur het dus rustiger en kan dus opstappen, kaartjes controleren en weer uitstappen.
Dat lijkt daar vrij goed te gaan. Zou dat bij NS niet werken? Om te beginnen op rustige lijnen?
Op 6 bakken VIRM verwacht ik als klant inderdaad wel een conducteur die zich permanent over de reizigers kan ontfermen en je om reisinformatie kan vragen. Een Intercity is sowieso een ander product dan een Sprinter. De laatste lijkt toch meer op een metro of regionale trein en zou daar qua kosten ook wat meer op mogen lijken.
Ik begrijp best dat je als conducteur 6 bakken virm niet in je eentje kan controleren maar als ik zie nooit een conducteur als voorbeeld in de trein van Apeldoorn naar Amersfoort geeft de conducteur de vertrek sein maar controle ho maar 3 bakken koploper en onlangs de sprinter 6 bakken ook niet nee er valt nog veel te verbeteren omtrent de controle van de conducteur uitzonderingen daar gelaten maar de gros doet helemaal niets.Maar in Duitsland worden wel kaartjes gecontroleerd ook in de regionale treinen daar kan het wel maar waarom niet bij de NS? en het is ook niet zo dat hij/zij maar 1x door de trein lopen alle reizigers worden gecontroleerd moet je hier bij de NS aankomen die zie je niet terwijl kaartjes controle ook er bij hoort zo krijgen we ook zwart rijders er zijn niet overal poortjes zeker niet op de kleinere stations. Ik ging iedereen een loonsverhoging maar om nu gelijk met acties te dreigen gaat mijn toch wel heel erg niet zolang geleden hebben alle conducteurs/machinisten een flinke loonsverhoging gehad dat krijgt geen enkele werknemer in dit land.En nu willen ze weer een flinke loonsverhoging wie gaat dat betalen de reiziger en de kaartjes zijn al duur en de NS lijdt verlies.
Het rijdend personeel denkt nog steeds dat NS zwemt in het geld.
Het is toch te gek voor woorden dat vakbond de looneis van de NS afwijst ze hebben pas een flinke loonsverhoging gehad moeten ze nu weer een flinke loonsverhoging krijgen ik dacht het van niet de gemiddelde werknemer krijgt niet zo een forse loonsverhoging maar ja het is de VVMC en de FNV die willen alleen maar meer en meer een gematigde loonsverhoging kennen ze niet alleen maar dreigen met actie als ze hun zin niet krijgen zijn net kleinere kinderen en is dat ook niet de vakbond waar een machtsstrijd aan de gang is inderdaad bij de FNV. De CNV die is veel redelijker die gaat niet gelijk met acties dreigen alleen als het niet anders kan zo hoor je op te stellen maar ja dat woord kennen ze niet bij FNV en VVMC en wie betaalt de loonsverhoging inderdaad de reiziger kaartjes gaan al flink duurder worden volgend jaar komt dit er nog bovenkop deze 2 bonden jagen de reiziger de trein in in plaats van er in. Volgens mijn hebben deze 2 bonden gekeken naar België daar gooien ze ook de boel plat de de reiziger was de dupe maar ja dat zal de bonden een zorg zijn ze gegeven toch niet om de reiziger alleen naar hun zelf als de contributie maar betaald wordt door de leden of de trein wel of niet rijdt zal hun een zorg zijn als ze maar hun geld maar krijgen van de leden!