Duizenden buschauffeurs, machinisten en conducteurs in het streekvervoer leggen donderdag 19 en vrijdag 20 januari het werk neer. Met dat dreigement gaat vakbond FNV het cao-overleg met de werkgevers in.
“We hopen natuurlijk dat we er alsnog uitkomen, dan wordt de aangekondigde actie voor later deze week nog afgeblazen. Anders gaat de staking door”, laat FNV-bestuurder Marijn van der Gaag weten. Inmiddels heeft FNV laten weten de staking definitief door te zetten. In september en oktober legden stakers het streekvervoer verspreid over het hele land ook al deels plat.
Eigenlijk zou er in het najaar nog een vierdaagse landelijke stakingsreeks komen, maar die werd afgeblazen toen het cao-overleg met de werkgevers werd hervat. Tot nu toe heeft dat echter nog niet tot een bevredigend resultaat geleid, aldus Van der Gaag. Hij vindt dat het loon van personeel van bijvoorbeeld Arriva of Keolis moet meebewegen met de hoge inflatie en dat er maatregelen genomen moeten worden om de werkdruk en daarmee het ziekteverzuim te verlagen.
De werkgevers benadrukken nadrukkelijk de intentie te hebben om eruit te komen. “Op dit moment ligt er onder andere een loonbod van 11% voor een tweejarige cao. Dit is 8% per 1 januari 2023 en 3% per juli 2024. Dit loonbod is afgezet tegen de landelijke loonontwikkeling van de afgelopen periode bovengemiddeld hoog” reageert woordvoerder Tanja Copal namens de werkgevers.
Ze wijst erop dat er meerdere cao’s zijn voor het openbaar vervoer. De grootste groep chauffeurs valt onder de cao openbaar vervoer, hier vallen 13.000 mensen onder. Alleen FNV roept hier op tot staking. “Bij vorige FNV-stakingen in het najaar is gemiddeld ongeveer 70 procent van de dienstregelingen wel uitgevoerd” vertelt Copal. FNV stelde destijds echter dat juist de meeste bussen en treinen uitvielen. Volgens de werkgevers klopt dat in sommige regio’s, maar niet landelijk. “We zagen de vorige keer dat de stakingsbereidheid in Brabant bijvoorbeeld veel hoger is dan rond Schiphol” vertelt Copal.
Nog eens 1200 medewerkers vallen onder de cao Multimodaal. Het gaat dan bijvoorbeeld om de spoorlijn Dordrecht – Geldermalsen en het treinverkeer in de Achterhoek dat onder deze cao valt. Over deze cao wordt niet vandaag maar woensdag onderhandeld. Hier roept niet alleen FNV op het werk neer te leggen maar ook spoorbond VVMC en vakbond CNV. De actiebereidheid onder deze medewerkers zal naar verwachting ook hoger zijn.
Als de actie doorgaat, zal dit aanzienlijke impact hebben op het openbaar vervoer donderdag en vrijdag. Treinen van NS, en bussen, trams en metro’s van de stadvervoerders RET, HTM en GVB zullen in elk geval niet geraakt worden door de staking. Hier zal het openbaar vervoer gewoon rijden. Maar bij andere maatschappijen kan er dus wel forse hinder zijn.
De laatste tijd vonden er wel al enkele kleinere regionale openbaarvervoersstakingen plaats, bijvoorbeeld in Twente en de Achterhoek. Die waren in het kader van de vastgelopen cao Multimodaal.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on %s = human-readable time difference 18:28
De provincie Overijssel heeft vervoersmaatschappij Keolis een boete opgelegd omdat treinen niet op tijd kwamen…
De Tweede Kamer heeft de weg vrijgemaakt voor extra spitstreinen tussen Amersfoort en Harderwijk. ProRail…
Als zondag de nieuwe treindienstregeling ingaat, zet het reizigersvervoer op het spoor een flinke stap…
Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer gaat het strikte veiligheidsbeleid voor spoorwegovergangen heroverwegen. Zoals afgelopen…
Het onderzoek van de Europese lobbygroep Transport & Energy (T&E) naar Europese treinmaatschappijen heeft flink…
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…