Staking bij streekbus en regionale trein op 19 en 20 januari
17 jan 2023 11:28
Duizenden buschauffeurs, machinisten en conducteurs in het streekvervoer leggen donderdag 19 en vrijdag 20 januari het werk neer. Met dat dreigement gaat vakbond FNV het cao-overleg met de werkgevers in.
Resultaat niet bevredigend
“We hopen natuurlijk dat we er alsnog uitkomen, dan wordt de aangekondigde actie voor later deze week nog afgeblazen. Anders gaat de staking door”, laat FNV-bestuurder Marijn van der Gaag weten. Inmiddels heeft FNV laten weten de staking definitief door te zetten. In september en oktober legden stakers het streekvervoer verspreid over het hele land ook al deels plat.
Eigenlijk zou er in het najaar nog een vierdaagse landelijke stakingsreeks komen, maar die werd afgeblazen toen het cao-overleg met de werkgevers werd hervat. Tot nu toe heeft dat echter nog niet tot een bevredigend resultaat geleid, aldus Van der Gaag. Hij vindt dat het loon van personeel van bijvoorbeeld Arriva of Keolis moet meebewegen met de hoge inflatie en dat er maatregelen genomen moeten worden om de werkdruk en daarmee het ziekteverzuim te verlagen.
Loonbod: 11% meer loon in twee jaar
De werkgevers benadrukken nadrukkelijk de intentie te hebben om eruit te komen. “Op dit moment ligt er onder andere een loonbod van 11% voor een tweejarige cao. Dit is 8% per 1 januari 2023 en 3% per juli 2024. Dit loonbod is afgezet tegen de landelijke loonontwikkeling van de afgelopen periode bovengemiddeld hoog” reageert woordvoerder Tanja Copal namens de werkgevers.
Ze wijst erop dat er meerdere cao’s zijn voor het openbaar vervoer. De grootste groep chauffeurs valt onder de cao openbaar vervoer, hier vallen 13.000 mensen onder. Alleen FNV roept hier op tot staking. “Bij vorige FNV-stakingen in het najaar is gemiddeld ongeveer 70 procent van de dienstregelingen wel uitgevoerd” vertelt Copal. FNV stelde destijds echter dat juist de meeste bussen en treinen uitvielen. Volgens de werkgevers klopt dat in sommige regio’s, maar niet landelijk. “We zagen de vorige keer dat de stakingsbereidheid in Brabant bijvoorbeeld veel hoger is dan rond Schiphol” vertelt Copal.
Cao Multimodaal
Nog eens 1200 medewerkers vallen onder de cao Multimodaal. Het gaat dan bijvoorbeeld om de spoorlijn Dordrecht – Geldermalsen en het treinverkeer in de Achterhoek dat onder deze cao valt. Over deze cao wordt niet vandaag maar woensdag onderhandeld. Hier roept niet alleen FNV op het werk neer te leggen maar ook spoorbond VVMC en vakbond CNV. De actiebereidheid onder deze medewerkers zal naar verwachting ook hoger zijn.
NS en stadsvervoerders staken niet
Als de actie doorgaat, zal dit aanzienlijke impact hebben op het openbaar vervoer donderdag en vrijdag. Treinen van NS, en bussen, trams en metro’s van de stadvervoerders RET, HTM en GVB zullen in elk geval niet geraakt worden door de staking. Hier zal het openbaar vervoer gewoon rijden. Maar bij andere maatschappijen kan er dus wel forse hinder zijn.
De laatste tijd vonden er wel al enkele kleinere regionale openbaarvervoersstakingen plaats, bijvoorbeeld in Twente en de Achterhoek. Die waren in het kader van de vastgelopen cao Multimodaal.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Ach, ze staken maar. De reizigers gaan wel met de auto of werken thuis.
Je moet maar afhankelijk zijn van openbaar vervoer, makkelijk gesproken,”ik ga wel met de auto”! Thuiswerken gaat ook niet met elk beroep! Denk toch eens na!
Haal dan een rijbewijs, je weet dat er in het OV om de haverklap gestaakt wordt.
Alsof iedereen daar tijd en geld voor heeft, bovendien zijn er mensen met beperkingen die dat helemaal niet kunnen.
Ik dacht dat het doel juist was om minder auto’s op de weg te krijgen ivm klimaat, overvolle steden met blik en files? Moet er nog meer asfalt bij?
@anoniem
De auto meestal goedkoper dan trein en bus.
@otto auto óf ov? Dan is ov vaker goedkoper. Auton én af en toe ov, wat voor meeste mensen meer wenselijk is, dan is ov relatief duur. Je betaald dan toch al wegenbelasting, toch al een verzekering, je hebt toch wel afschrijving (die bijna niemand meeneemt) en toch in zekere mate onderhoudskosten. Maar het is net zoiets als je Dae een ov abonnement al hebt en die kosten niet in een vergelijking meeneemt.
want iedereen kan zo even 2000 euro ophoesten voor het halen van een rijbewijs, laat staan de kosten van een auto
@T: dat zeg ik ook weleens als autoloze Nederlander.
Het antwoord dat ik meestal krijg: “Dat zijn geen kosten, dat is een investering in jouw toekomst en een stuk van jouw opvoeding.”
@T
In de toekomst is er geen keuze meer tussen OV en auto. Het OV verdwijnt geleidelijk, een auto wordt noodzaak.
Helaas is het voor mij onmogelijk om een rijbewijs te halen. Ik moet eerst gekeurd worden of ik dat wel kan en die keuring alleen al is duurder dan het hele lespakket.
Betaal jij mijn kosten aan rijlessen enz.????
Stomme opmerking!
Beste Juriaan,
Geweldig idee van jou om een rijbewijs te hhalen! Top idee! Alleen een vraag waar moet iemand die afhankelijk is van de bus maar geen cent te makken heeft het geld vandaan halen om rijlessen te nemen, een auto te kopen en de daarbij behorende kosten te betalen? Beetje kort door de bocht vindt je niet? Als jij mij in al deze kosten tegemoet komt haal ik mijn rijbewijs. Afgesproken?
Zie geen diepte en heb netzoveel aanleg om te rijden dan een hoogbejaarde met een computer. Niet verstandig om mij achter een stuur te zetten, als ik al door een examen zal komen.
Aangezien ik zelf niet geloof dat de overheid het OV gaat fiksen en Huawei het verste is met zelfrijdende techniek kijk ik nu steeds meer naar China voor de oplossing van dit probleem. In het slechtste geval een eigen zelfrijdende auto.
Idealiter zou zelfrijdend OV netwerk heel wat kunnen uitsparen qua kosten omdat personeel op dit moment de grootste kostenfactor is van het OV. Juist alleen op deze manier kan het achterland ook op een fatsoenlijke manier bereikbaar gemaakt worden. Ik vrees dat in deze tijd alleen zelfrijdende techniek een oplossing kan zijn van de toenemende vervoersarmoede in Nederland.
In mijn beroep kan ik ook niet thuiswerken, de aandeelhouders van de ov bedrijven vullen hun zakken. Deze mensen hebben volledig gelijk staken is een recht.
Aandeelhouders vullen hun zakken? Het OV is een totaal verliesgevende business die van subsidie aan elkaar hangt.
Sinds wanneer wordt er bij het regionale OV winst gemaakt?
Het OV heeft de afgelopen tijd zich wel genoeg bewezen heeft onbetrouwbaar te zijn.
Degene die het ov namen naar werk staat al lang ergens op ene wachtrij voor hun rijbewijs, en degene die die om wat voor reden niet kunnen halen zijn al lang op zoek gegaan naar een andere baan
De scholieren zijn hier ook de dupe van.
Ha ha, die zullen er niet rouwig om zijn.
Bij ons zeker wel, groetjes een scholier die wel met plezier naar school gaat.
Hier ook een scholier die met plezier naar school gaat en 3 dagen naar d’r werk en afhankelijk is van het ov. En ja ze is bezig met een rijbewijs maar lang leve de lange wachttijden voor afrijden +20 week.
Dat deze mama met lich beperking gaat haar dochter voor de zoveelste x weer naar d’r werk brengen en ophalen. Met als gevolg een week kapot in bed liggen…
ik ga liever naar school dan dat ik thuis zit omdat ik niet weg kan. niet elke scholier/student vind het niet leuk op school. dat is pure stereotypering.
Start toetsweek! En bedankt. Niet de 1e keer dat ik van dat kl”te ov stress krijg.
Behalve als ze examen hebben en iets van hun opleiding willen maken.
Auto heb ik niet net zoals een rijbewijs en thuiswerken gaat niet lukken met praktische opdrachten dus ik heb wel een probleem veroorzaakt door anderen.
Ik vind dat je groot gelijk hebt. Ik ben zelf ook afhankelijk van openbaar vervoer.
Makkelijk praten. Maar wat als je beide niet kunt doen.
Dat geldt slechts voor een hele enkeling. Die moet dan maar vrij nemen.
De vraag is nu of u dit zelf ook zou doen als u in zoon situatie zit?
Ben ik het niet mee eens, ben afhankelijk van het openbaar vervoer en heb geen eigen vervoer. Al vaak afspraken moeten afzeggen, begrijp het wel, maar ze moeten ons reizigers ook begrijpen.
Zoek op internet eens naar een goede rijschool in de buurt. Op het OV kun je niet vertrouwen.
Uit het bericht van Jose haal ik niet de reden waarom ze afhankelijk is van het ov. Dit hoeft niet per definitie te zijn dat ze geen rijbewijs heeft.
Daarnaast ben ik het niet eens dat het ov onbetrouwbaar is. Het ligt er natuurlijk ook wat je verwachtingspatroon is. Nu zeg ik niet dat we alles maar moet accepteren maar ik denk dat veel mensen te veel eisen.
Nee, Wouter ik hebbgeen rijbewijs, dat was in mijn jonge tijd niet zo heel normaal, ben nu 67.
wat denk je van de mensen die naar school moeten zoals ik. ik doe een opleiding waar m’n hard naar verreist maar daarvoor moet ik een uur in het ov zitten. ik heb geen auto en ik heb geen rijbewijs. ik ben pas 16 en mijn ouders werken. ik ben ook afhankelijk denk daar eens over na.
niet iedereen heeft rijbewijs
Typische reactie van een egoïst!
denk je dat ze staken om de reizigers te dwarsbomen? ik weet niet hoeveel arriva werkers jjij per maand loon uitbetaalt lol
Dat is het hele idee van staken: De klanten van je werkgever treiteren in de hoop dat die boos worden op je werkgever.
zeker
Ik baal nu al moet vrijdag naar school heb praktijkdag en kan die eigenlijk niet missen en ben totaal afhankelijk van het openbaar vervoer. Ik vindt dat ik met een staking onevenredig hard wordt geraakt en daardoor de staking juridisch onmogelijk is. Ga ook een klacht plus schadevergoeding indienen bij FNV.
Trap eens wat vaker naar je docent… 😉
Ik weet uiteraard niet hoe ver het van thuis naar je opleidingsplek is, maar wellicht een hint: ook na die ruim halve eeuw die ik hier op deze planeet rondloop, moet ik nog altijd de eerste stakende fiets tegenkomen…
Maar als je normaliter van Groot-Ammers met lijn 90 naar Utrecht gaat, wordt het een ander verhaal…
Ga staken door ons allemaal gratis mee te laten gaan ipv niet rijden! Zo worden WIJ niet de dupe van weer de zoveelste staking die niks oplevert.
Dat schijnt juridisch niet te mogen. Dit hebben ze vroeger overigens wel gedaan.
Maar een zoveelste staking wekt denk ik meer ergernis bij de reiziger op dan begrip die ze hopen te krijgen. En Minder reizigers betekent ook minder inkomsten. Bovendien is de CAO voor het OV nog niet zo slecht vergelijken bij dat van andere sectoren.
Beste kees, dit is niet helemaal waar.
Aangezien wij misschien wel een modaal,
geen boven modaal, maar dus modaal inkomen
en daardoor komen wij niet in aanmerking
voor een sociale sector woningen en
deze woningen starten bij 800 a 900 euro
en eindigen eigenlijk nergens,dus lopende
naar 1200 of 1500 euro per maand. En dan
is een maand ineens snel voorbij.
Wat verwacht u dan? Twee keer modaal voor functies op MBO3 niveau (conducteur, machinist) of lager (chauffeur)?
@Kees, ja hoor. Men mag als stakingsaktie aankondigen dat er geen kaartjes gecontroleerd worden. Dus de reiziger gratis laten reizen. Alleen de werknemers krijgen voor elke dag maar 50% loon van hun werkgever, de andere 50% moet bijgepast worden door de vakbond. Dat willen de vakbonden liever niet. Vervolgens verspreiden ze doodleuk “dat het niet mag”. Je moet maar durven……
Ben ik mee eens.
Gratis meenemen mag juridisch niet want dat is staken op kosten van de werkgever. Staken mag maar dan wel op eigen kosten.
Staken mag alleen op eigen kosten…. Maar de trein of bus rijdt niet dus mist het vervoerbedrijf toch ook inkomsten. Dat is dan toch ook op hun kosten? Zij lijden verlies.
De salariskosten van het personeel zijn hoger dan de inkomsten uit de kaartverkoop. Per saldo besparen de bedrijven bij een staking juist geld.
Als ze passagiers meenemen zonder te betalen moeten de chauffeurs en de vakbonden de gemiste inkomsten uit eigen zak betalen aan het vervoersbedrijf.
Wel apart om een stadsbus op de foto te hebben staan.
Lijn 436 naar Stellendam lijkt me geen stadsbus. Stellendam klinkt wel oud maar is het niet, het heeft i.e.g. geen stadsrechten (bron: Wikipedia).
welke foto bedoel je die foto hierboven is lijn 436 van R-NET van R’Dam Zuidplein naar Stellendam hoezo stadsbus ?
r-net valt onder qbuzz en zal dus niet rijden, het gaat niet zozeer om het onderscheid stadsbussen maar meer om het onderscheid tussen verschillende busmaatschappijen.
Tot nu toe geen last gehad in Twente met de spoorstakingen. Zowel Keolis als NS bieden stop- en IC diensten aan tussen Enschede en Almelo. Toen NS staakte reed Keolis nog gewoon en als Keolis staakt ja dan maar reizen met de NS. Lang leve de liberalisering op het spoor.
Balen.
Neem de passagiers gratie mee.
Dat is juridisch verboden. De vakbonden zijn dan aansprakelijk voor de gemiste inkomsten.
Staken is een recht, maar of dit nou de link is naar betere arbeidsvoorwaarden
Alweer staken en de reiziger die afhankelijk is van het OV zoals ondergetekende, is het kind van de rekening, het begint hier in ons land steeds meer op Zuid Europese landen te lijken waar staken zo “gewoon” is, het is gewoon k.t.
Gratis laten reizen lijkt mij beter voor de reiziger, maar dat doen ze natuurlijk niet. die kl..tzakken
Dat laatste mag niet.
Er moet een staakverbod in het OV komen net als bij de Politie en Defensie. Nergens wordt zoveel gestaakt als in het OV, schandalig gewoon.
joep schreef: “Nergens wordt zoveel gestaakt als in het OV, schandalig gewoon.”. Graag een onderbouwing van dit geschreeuw naar een onafhanklijke vergelijking. Of heb je gewoon eventjes diarree?
11% erbij en alsnog zeuren, velen dromen over zoveel.
Staakverbod publieke sector zorg er gewoon voor dat deze mensen een goed salaris gaan krijgen. Valt niet mee hoor onregelmatige werktijden weekeinden en feestdagen te moeten werken. Het is echt schandalig hoe deze mensen beloond worden. Bij het pensioenfonds ABP er zojuist 11% bijgekregen…. Kom op gun iedereen dat extraatje!!!!
Ze krijgen al een goed salaris. Een buschauffeur in het OV verdient nu al 30% meer dan een touringcar chauffeur. Nog even en ze eisen als chauffeur meer dan twee keer modaal.
Personeel in het OV verdient nu al erg veel vergeleken met het bedrijfsleven. Het houdt wel een keer op met alle eisen.
Schandalig hoe ze beloond worden??? De lonen in het OV zijn al erg hoog vergeleken met elders.
Juriaan schrreef: “De lonen in het OV zijn al erg hoog vergeleken met elders.”
Kun je dat onderbouwen met onafhankleijke vergelijkende data, of is het slechts jouw onderbuik?
Zal ik zolang mij adem inhouden?
https://loonwijzer.nl/carriere/functie-en-salaris/conducteurs#:~:text=Minimum%20en%20maximum%20salaris%20voor,een%20werkweek%20van%2038%20uur.
Kan er alleen niet goed uithalen of dit in- of exclusief alle toeslagen is. Het gemiddelde salaris is net onder modaal.
Het gaat niet om gunnen. Het kan gewoon niet voor iedereen.
Huawei….
Help ons eindelijk aan een zelfrijdende auto.
Namens alle rijbewijslozen.
Dat gaat nog wel even duren. Technisch kan het in theorie maar veiligheid en aansprakelijkheid bij ongelukken zijn een groot probleem. Veel verder dan zelfrijdende metro’s zijn we nog niet
Nederlanders willen geen zelfrijdende auto.
Nederlanders willen zelf rijden in de auto.
Niet iedereen mag zelf rijden. Jongeren onder de 18 bijv. plus degenen zonder rijbewijs.
De meeste zullen liever zelf rijden mede gezien de zeer hoge kosten van zelf rijdende voertuigen. Maar is wel een kleine nichemarkt van mensen zonder rijbewijs. Juridisch zitten er echter veel haken en ogen aan zodra er ongelukken gebeuren.
De meeste kans maken zelfrijdende treinen maar dan moeten ze wel een volledig vrije baan hebben zonder overwegen zoals bij metro’s.
Het zal niet zo makkelijk zijn als je denkt
Mocht er iets fout gaan moet je zoiezo zelf ingrijpen dus zal je alsnog een rij bewijs moeten hebben neem ik aan
Als je in een zelfrijdende auto van Huawei rijdt kun je niets lelijks meer zeggen over Xi Jinping, anders laat’ie je met een druk op de spreekwoordelijke knop automatisch tegen een boom parkeren.
Gut wat zielig.
Gaat de Merwedelingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen ook staken op 19-20 januari?
Ongetwijfeld, als er gestaakt kan worden staan ze vooraan.
Beste mensen
Zij die vinden dat het kort door de bocht is
En loon eisen te hoog .denk dan effe .ze moeten een vervoers middel hebben om om ca 4
3.45 uit bed en naar werk te gaan ..als ze te pas en onpas .een gebroken dienst rijden 2 x in de week .ben je als mens daar 28 uur in 2 dagen mee bezig en kapot in je ritme. Heb je ook nog alle soorten andere diensten .bv zondag van 1400.naar2300…bij agressie.. ofandere problemen .zoals het aanspreek punt voor de firma waar je bij werkt …is het in 32 jaar met 5 consessies.. een ongekende bende ..maar nogmaals sorry hoef nog maar een paar jaar …bevrijd..van zo’n hoog loon en diensten en het bedrijf .met zijn grillen
Werkelijk geen touw aan vast te knopen.
Je weet dat je vroeg moet beginnen en gebroken diensten hebt als je bij het OV gaat werken. Moet je een ander beroep kiezen.
Dooddoener van jewelste. De treinen moeten rijden, en de mensen die daar voor zorgen moeten eerlijke arbeidsvoorwaarden hebben.
Als het om éérlijke arbeidsvoorwaarden te doen is moet er eerder 11% af dan erbij.
Nationaiseer het spoor en busvervoer zoals voorheen. Al die versnipperingen werkt toch niet zoals ze hadden gehoopt. Dan heb je 1 cao dat onderhandelt toch veel makkelijker
Dat is onbetaalbaar. Dan wordt het een sociale werkplaats en wordt het nog duurder en worden er nog hogere lonen geëist.
> Dat is onbetaalbaar.
Dan doen ze in Belgenland toch iets fout, want alle treinen zijn daar van NMBS en alle bussen van De Lijn.
Zou het kunnen dat die twee bedrijven daar “too big to fail” zijn verklaard?
Dat klopt niet. De Lijn zorgt voor de huisstijl en de dienstregeling. De uitvoering van de busdiensten is aanbesteed onder vele tientallen particuliere busbedrijfjes. Voornamelijk trams rijden ze zelf.
De NMBS heeft nog een monopolie, daar loopt nu ook een Europese rechtszaak over aangezien dat strijdig is met de wet.
@Geert: dank voor de uitleg.
De Lijn is dus zoiets als R-NET bij ons.
Alleen de zwart-rode huisstijl is hetzelfde, maar de ene keer is het een GVB-metro, dan weer een NS-trein, dan weer een conneXXion-snelbus.
Dan gaat de kosten op regionale lijnen buiten de Randstad zo omhoog dat die lijnen niet meer te handhaven zijn. Dan rijden er uiteindelijk alleen nog treinen in de Randstad.
Ik zeg lekker staken hoor, als ik zo kijk wat de machinisten op mijn lijntje steeds voor hun kiezen krijgen en ons reizigers veilig afzetten. Weet je hoeveel mensen er nog steeds illegaal oversteken? Moet machinist scherp op zijn.. springen er ook nog 1 a 2 per jaar voor je treintje.. lijkt me ook niet lekker slapen. En denk je dat machinisten eerder thuis zijn dan wij reizigers? Echt niet. Ze hebben als hoofdtaak om ons veilig van A naar B te krijgen. Zijn in mijn omgeving genoeg mensen waar ik niet bij in de auto stap. Vind het nog al een verantwoordelijkheid om honderd(en) mensen te vervoeren.
En dat verandert allemaal met wat meer loon dan de werkgevers bieden?
Zou €100.000 euro per jaar volgens u wel genoeg zijn?
Ja
Klopt helemaal!
Opdoeken dat OV en autorijden goedkoper maken. Hoeven het personeel niet meer vroeg op, kunnen ze de hele dag thuisblijven.
en de schooljeugd dan en mensen die afhankelijk zijn van ov ivm bijvoorbeeld hun gezondheid ?
In de VS is er buiten een paar grote agglomeraties nergens OV. En dat blijkt ook prima te kunnen.
De VS kan je totaal niet vergelijken met ons kleine dichtbevolkte landje.
Heb ik dan als rijbewijsloos iemand, die totaal geen aanleg heb om auto te rijden dan ook recht op deeltaxi en Valys. Uiteindelijk zal je wel zaken moeten regelen voor diegene waar autorijden geen optie is.
Voor de rest ben ik het wel mee eens dat de overheid niet in staat is om fatsoenlijk en betaalbaar OV voor haar burgers te organiseren.
@baardstaart: ik denk/vrees dat we steeds meer zelfvoorzienend moeten gaan worden. En niet steeds het handje ophouden bij resp. met het beschuldigende vingertje wijzen naar Vadertje Staat.
Een paar dagen geleden stond bij ons in de krant dat als je huishoudelijke hulp nodig hebt je eerst bij je familie aan moet kloppen voordat je een overheidsinstantie inschakelt.
Zo zal het wellicht ook met OV zijn. Voor ons rijbewijslozen betekent dat het organiseren van sociale vervoersnetwerken. Zoek mensen met wie je mee kunt rijden. Van de prijs van een ov-abonnement kun je op heel wat etentjes trakteren.
Of er ligt een naaste in het ziekenhuis een eind verderop en je kunt er alleen met OV naar toe ! Wordt daar wel aan gedacht? Wat een nare boel die staking!
De staking is één ding, veel erger is dat steeds meer ziekenhuizen (vooral die van de kleinere steden) van het OV afgesneden zijn. Dan heb je dus ook een probleem als het OV niet staakt.
Vroeger kon je erop rekenen dat alle streeklijnen van een bepaalde stad in ieder geval bij het ziekenhuis stopten. Er reden zelfs versterkingsritten afgestemd op de bezoektijden. Zo stond op het haltebord van lijn 25 in Helmond een kleine letter Z bij de rit van vlak na het middaguur. Voetnoot: Z = “Rijdt door naar Veghel, Ziekenhuis”.
Als ik dit alles vertel, krijg ik vaak gezichten in de trant van “van welke planeet kom jij eigenlijk”?
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) – een adviesorgaan voor de overheid – heeft eind oktober een rapport gepubliceerd over de bereikbaarheid van “essentiële” voorzieningen.
Onderstaande samenvatting laat aan duidelijkheid niks te wensen over + ik heb daar verder niks aan toe te voegen.
Behalve dat het ziekenhuis in het genoemde Helmond en het ziekenhuis in het nabijgelegen Deurne ook niet of nauwelijks bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. Niet voor patiënten, niet voor bezoekers, niet voor het personeel.
PS. Als ik – en nu u dus ook – deze samenvatting kunnen lezen, dan kunnen de politiek en de overheden én de vervoerders dat ook! En daar – eindelijk – eens lering uittrekken!
Heeft ook alles te maken met het in de praktijk brengen van het begrip “Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen” (MVO). Nooit van gehoord? Niet erg, want de ov – wereld ook niet. Zoekt u het maar eens op.
—————-
Auto wint in grote delen van Nederland van trein, bus en fiets: ‘heilige koe’ blijkt onontbeerlijk
Planbureau Leefomgeving
Het ov en de fiets zijn voor miljoenen Nederlanders geen goed alternatief voor de auto. Buiten de Randstad en de grote steden zijn werk en voorzieningen zonder auto vaak lastig te bereiken, concludeert het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een nieuw rapport dat vandaag verschijnt.
David Bremmer 31-10-22, 03:00 Laatste update: 31-10-22, 09:07
Onderzoekers van het PBL ontwikkelden nieuwe bereikbaarheidsindicatoren, waarmee toegang tot werk en voorzieningen beter in kaart gebracht kunnen worden. De conclusie is dat de auto verreweg het meest optimale vervoermiddel is, zelfs nog in de spits.
Drie op de tien ouderen in ons land kunnen binnen een halfuur geen enkel ziekenhuis of buitenpolikliniek bereiken zonder auto, en ruim één op de tien niet binnen drie kwartier. Veel middelbare scholieren moeten lang fietsen om een havo- of vwo-school te bereiken. Dit belemmert de schoolkeuze van jongeren fors.
‘Mensen die gebruik (moeten) maken van openbaar vervoer en fiets ervaren een veel lager niveau van bereikbaarheid’, schrijft het PBL. ‘Vooral in veel stadsranden, in de suburbane kernen, en in landelijk gebied. Bovendien neemt de openbaarvervoer – bereikbaarheid af in de daluren en het weekeinde wanneer servicefrequenties lager zijn.’
In de Randstad voldoet het openbaar vervoer doorgaans wél. ‘In de Randstad en in de steden weegt de grotere nabijheid van voorzieningen en banen duidelijk op tegen de gemiddeld lagere reissnelheden’, stelt het PBL.
Aanknopingspunten
Met het onderzoek hoopt het PBL het kabinet en de politiek betere aanknopingspunten te bieden voor mobiliteitsbeleid. ,,Door op buurtniveau inzicht te geven in de toegang tot banen, gezondheidszorg, onderwijs en winkels met verschillende vervoerswijzen, kunnen beleidsmakers betere afwegingen maken”, stelt PBL-onderzoeker Jeroen Bastiaanssen.
Volgens het PBL ligt de focus van kabinet en overheden bij mobiliteitsbeleid nu vaak te veel op filebestrijding en het bevorderen van de verkeersdoorstroming. ,,Een van de belangrijkste doelstellingen van vervoersbeleid is echter het faciliteren van de toegang van mensen tot banen, voorzieningen en sociale contacten”, zegt Bastiaanssen.
Naar aanleiding van het onderzoek zou de politiek kunnen nadenken over de wenselijkheid van een minimum-bereikbaarheidsniveau. De uitkomsten van het PBL-onderzoek kunnen verder bijdragen aan de evaluatie van vervoers- en ruimtelijk beleid.
Hoe ziet het OV er over 10 jaar uit? Treinen zullen nog wel rijden maar t.o.v. de auto nog altijd een zeer marginale rol spelen. Bussen zijn er nauwelijks meer: enkele “dikke” lijnen zullen er nog wel zijn, de rest is opgedoekt, zeker buiten de Randstad. Stadsbussen buiten de Randstad zijn er niet meer. De steeds hogere kosten daarmee de steeds lagere vraag draaien het gigantisch de nek om. Nederland zal vol slibben met nog meer auto’s, waarvoor op den duur totaal geen plek meer zal zijn. In plaats van een fijnmazig slim vervoersysteem zit iedereen alleen in zijn autootje, aanschuivend in de drukte. Bah.
Fijnmazig betekent kleinschalig en in een hoge-lonen-land daardoor is dat onbetaalbaar.
Nu al is Nederland het land met de grootste autodichtheid ter wereld. Nergens anders ter wereld zoveel auto’s op een vierkante kilometer, stadstaten uitgezonderd.
De Amerikaanse aanpak (“if it’s congested, add another lane”) gaat hier niet werken. Sterker nog: Amerikanen die in Nederland zijn (expat of geëmigreerd) vinden de rijervaring hier beter dan in hun eigen land. https://www.youtube.com/watch?v=d8RRE2rDw4k
Dit heeft uiteraard een negatief bij-effect: we gaan onze bezigheden steeds verder weg zoeken. Als het wagenpark al niet toeneemt, dan zijn die auto’s dus ook steeds langer onderweg.
> In plaats van een fijnmazig slim vervoersysteem zit iedereen alleen in zijn autootje, aanschuivend in de drukte.
Als ik in de trein zit, heb ik het idee dat ik omringd ben door tientallen bubbels waar dan een stalen omhulsel omheen zit. Alleen maar geïnteresseerd in een lousy glasplaatje van 20 vierkante centimeter dat bij voorkeur gebarsten is, omdat je dan “welkom bij de club” bent. Dan kan ik mij voorstellen dat veel mensen er liever voor kiezen om in een eigen bubbel te zitten. Eentje waar je wél controle over hebt (of op zijn minst denkt te hebben).
Alsof het OV in de Randstad wel rendabel is en altijd vol zit…. not! Ik ken diverse bus en treinverbindingen buiten de Randstad die het aanmerkelijk beter doen dan die in de Randstad. Goed dat de NS de afgelopen maanden al vele treinen in de Randstad geschrapt heeft, die waren vaak ook overbodig. Bovendien stelt de Randstad internationaal niets voor, niet eens 1 miljoenenstad, in het buitenland lachen ze erom.
> Bovendien stelt de Randstad internationaal niets voor, niet eens 1 miljoenenstad, in het buitenland lachen ze erom.
Eens. De Randstad is niet meer dan een negorij vergeleken met de regio Jing-Jin-Ji in China, waar op een oppervlakte van 200.000 vierkante kilometer (5x NL) 110 miljoen mensen wonen (ruim 6x NL en 1,4x DE) en waar zo ongeveer elke 30 seconden een hogesnelheidstrein rijdt, zowel binnen Jing-Jin-Ji als naar andere regio’s in China. Dat moet ook wel, want als al die Chinezen met de Hongqi of Dongfeng (auto) gaan, is de ellende niet te overzien.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jing-Jin-Ji
Dat ze gaan staken is hun goed recht maar zometeen niet gaan klagen dat het aantal reizigers zo hard terug loopt Heel veel mensen zijn het vertrouwen in het ov al kwijt niet alleen door de staking maar ook door bussen die niet rijden zonder dat het vermeld staat in de 9292 app en de overstap op een volgende bus vaak niet lukt mede omdat de communicatie niet lukt tussen de chauffeurs omdat de communicatie gewoon niet aan staat !!
Staken is een recht,maar kan dit ook publieksvriendelijk ? Ik ben van het openbaar vervoer afhankelijk door mijn beperking. Moet een andere oplossing zoeken om naar mijn werk te gaan met de kosten erbij terwijl ik door mijn jaarabonnement de rit al betaald is. Krijgen deze abonnementhouders er ook een week bij ? Ik ben het vertrouwen in het openbaar vervoer bijna helemaal kwijt ook door alle uitgevallen ritten en vertragingen. Wat gaan ze hier aan doen? Een pot geld erbij helpt om een brood te kopen maar niet om een uitgevallen bus te wel te laten rijden, dus niet om de werkdruk te verminderen.
“Wat gaan ze hier aan doen?”
Wie zijn ze?
Ze, zijn niet de chauffeurs want die worden ook bestuurd / gestuurd. Maar de chauffeurs hebben ook verantwoordelijk om mensen veilig en op tijd van a naar b te brengen. Zoals verzorgende beroepen die verantwoording ook hebben.
Ze bedoel ik meer de vervoerders zoals ns,connexxion en dergelijke. Iedereen wil er geld bij misschien moet heel Nederland gaan staken.
Die vervoerders lijden alleen maar verliezen, dus waar moeten die het geld vandaan halen?
Ik heb het vooral te doen met de jongeren. Op andere reactieplatforms wordt er nogal denigrerend over hen gedaan. “Dat zal ze leren, ze pakken de fiets maar”, om maar eens wat te noemen.
Feit is, dat de jongeren dankzij het OV een groter bereik hebben dan te voet en met de fiets, zonder dat zij hun ouders hoeven aan te spreken. Ook zien zij het OV als een “groener” alternatief voor de auto. Als dat OV niet goed functioneert of zelfs wegvalt, wordt dit weer een generatie die voor de auto zal kiezen. Oké, dat moment gaat hoe dan ook komen, namelijk bij huisje-boompje-beestje, maar je ziet liever dat de jongeren pas op hun 30e op de auto overstappen dan op hun 18e.
Wat betreft de bus kunnen we denk ik nog heel wat leren van de Duitstalige landen (DE, CH, AT). Er rijden minder bussen, maar de bussen die er rijden, zijn wel veel efficiënter.
1. Bus en trein sluiten beter op elkaar aan. Overstappen is dan minder een bezwaar.
2. Bushaltes bevinden zich niet alleen daar waar mensen wonen maar ook daar waar mensen willen zijn: station, transferium, voetgangerszone, ziekenhuis, winkelcentrum, marktplein, musea, kerken. Maar ook natuurgebieden; op zondagochtend met de bus naar een bos- of heidegebied voor een wandeling is in deze landen geen probleem.
3. Betere bekendheid met de bus.
4. Hotels bieden hun gasten gratis gebruik van de bus aan (bv. KONUS-Karte in het Schwarzwald).
Jongeren hebben niets te klagen. Ze betalen een habbekrats voor het OV vergeleken met de rest van de reizigers. Als je zo weinig betaalt heb je ook niet zo veel te klagen.
Voor die habbekrats verwachten we wel dat ze binnen 4 jaar afstuderen, 60-80 uur aan de studie besteden, ver onder het sociaal minimum leven, geen financiele autonomie geven en ook maar even gaan werken als ze eens een feestje willen bezoeken.
Studenten die 60-80 uur per week studeren? In welke sprookjeswereld leeft u?
De sprookjes wereld die de werkelijkheid heet. Alleen wordt die wereld overschreeuwd door babyboomers die vinden dat ze tekort gedaan wordt.
Voor de prijs die scholieren en studenten betalen wil ik ook wel de groene moraalridder uithangen.
Eens, ik denk ook niet dat ,,groen alternatief” voor jongeren de reden is om het OV te gebruiken, maar eerder dat ze dan lekker ongestoord op hun schermpje kunnen kijken.
Ze staken bij het ov vaker dan dat ze optijd zijn als ze al rijden
Het begint onderhand wel een probleem te worden, dat de vakbonden juist in het ov elke onderhandeling op acties laten uitdraaien. Geen idee of dat een bewuste strategie is (deze acties hebben veel impact en ze vestigen dus de aandacht op vakbonden en dat levert misschien nog wat nieuwe leden op in tijden waarin steeds minder mensen lid van een vakbond worden, hoe dan ook zijn de reizigers er mooi klaar mee. Dan weer de NS, dan weer het stadsvervoer, dan weer CAO a van het streekvervoer, dan weer CAO b en elke keer ben je als reiziger de dupe, in het bijzonder die reizigers die niet kunnen terugvallen op andere alternatieven.
Misschien tijd dat daar het politieke debat eens over gevoerd wordt. Enerzijds over de grenzen aan het stakingsrecht in de publieke dienstverlening (hulpdiensten en de zorg moeten altijd een minimumdienstverlening bieden, waarom het ov niet?) anderzijds over de vraag wat publieke dienstverlening mag kosten. De vervulling van arbeidsplaatsen staat onder druk en daarmee ook de uitvoering van de publieke dienstverlening. Wat is ons die dienstverlening qua kosten waard? Ik mis echt volledig het debat hierover, terwijl de boel ondertussen wel steeds verder ontspoort met afgeschaalde dienstregelingen, de ene na de andere bezuinigingsronde en de ene na de andere staking, terwijl de kosten alsmaar fors doorstijgen.
Het OV zal op de eerste plaats zelf eens wat beter moeten gaan presteren i.p.v. zich alleen maar bezig te houden met zichzelf en het personeel.
Het ov zal eerst beter moeten gaan presteren?
Mijn vraag is dan in hoeverre het personeel hiervoor verantwoordelijk is. Ik ben van mening dat iedereen binnen een organisatie (ongeacht of dit in het ov is of in een andere sector) hier zijn steentje aan bij draagt.
Alleen vind ik ook dat hoe hoger je komt in een organisatie hoe meer verantwoordelijkheid. Immers de directie van een bedrijf stippelt het beleid uit en het personeel dient dit vaak uit te voeren.
Ja een bewuste actie van de vakbonden. In de hoop te laten zien dat ze nog steeds nodig zijn. Het leden aantal loopt al jaren terug en het tij lijkt niet te keren.
Ik ben een vrouw van 70,heb altijd auto gereden .aar door gezondheidsredenen kan ik geen auto meer rijden,nu ben ik afhankelijk van het OVmorgen moet ik voor onderzoek naar een ziekenhuis en dus afhankelijk van het OV.Een taxi kan ik niet betalen,dus afspraak verzetten en weer lange tijd wachten voor een nieuwe afspraak.Waarom iedere keer zo onverwacht ,waarom word het niet 2 maanden van te voren bekend gemaakt,ik baal hier ontzettend van.Zo goedkoop is het openbaar vervoer nou ook weer niet,
Helemaal niemand die even kan rijden? Op tv zijn we allemaal zo aardig aan tafel.
Ach, zelfs in dat leuke Maastricht zijn er straten waar men elkaar totaal negeert, uit eerste hand.
ALWEER..!!!!
Ik moet morgen naar het MUMC+ , mag niet met de auto! Maar moet er wel heen en zal niet de enige zijn!! Is er geen andere mogelijkheid om te protesteren! laat minder treinen rijden dan kunnen mensen die afspraken hebben zoals ik morgen en die belangrijk zijn gewoon doorgaan!! Maar daar liggen de stakers niet wakker van tot dat ze het zelf een keer treft!! Duizenden reizigers worden telkens getroffen, heb er moeite mee, verzin iets anders!!
Ik zie hier altijd zo goed als lege bussen rijden. Nooit lees je hoe dat komt en wat ze eraan kunnen doen. Je leest wel dat er steeds minder klanten zijn.
In de krant stond een artikel over de slechte bereikbaarheid van Willemstad (Brabant). Het ov is er een drama. Er is een buslijn die maar 15 mensen per dag trekt. En een andere bus heeft 50 reizigers per maand. Scholieren fietsen of worden weggebracht door pa of ma. Ben je 18 en woon je daar, gelijk rijbewijs behalen en goedkoop autootje.
Er zijn Brabant buslijnen waar de Provincie in het weekend €60 subsidie moet toeleggen op iedere reiziger. Het moge duidelijk zijn dat dat weinig toekomst meer heeft. Het OV zal keuzes moeten maken waar en wanneer er nog wel en niet gereden wordt. De kosten zijn nu te hoog en de inkomsten te laag.
Hier in Groningen rijden vrijwel alle treinen van Arriva vandaag. Van de bussen van Qbuzz schat ik zo in dat meer dan de helft (70%?) gewoon rijdt. Bij Blauwnet zie ik ook vrijwel geen uitval. Een groot compliment voor die mensen die ondanks de vakbonden gewoon hun werk doen!
De extremistische voorzitter van FNV Spoor Henri Janssen komt uit Limburg en daar zitten zijn leden.
Het zet het een en ander natuurlijk wel in perspectief. De vakbonden die roepen dat het personeel het niet langer pikt en dat de actiebereidheid zo hoog is dat er een algehele staking in het streekvervoer wordt afgekondigd, maar dat de praktijk (en dat is niet de eerste keer hier) is dat een heel groot deel van het personeel gewoon lekker aan het werk gaat. Welk draagvlak hebben de vakbonden dan nog onder het personeel? En in hoeverre wordt het personeel vertegenwoordigd door de vakbonden? En is het inmiddels niet zo dat de OR de belangen van het personeel beter kent dan de vakbonden?
En als je dan kijkt naar NS, dat direct meebeweegt door het landelijke netwerk stil te leggen als er een regionale staking wordt aangekondigd. En het personeel van NS dat maar wat graag trots verkondigt dat personeel van Arriva de overstap naar NS maakt vanwege de veel betere beloningen, maar dat toch ieder moment om te staken aangrijpt om een extra vrije dag te claimen, waardoor het bedrijf alleen maar sneller kapot gaat. Dan kun je toch haast niet anders concluderen dat de werkmentaliteit onder een groot deel van het NS-personeel hartstikke verrot is?
Dat er bij het spoorwegpersoneel een mentaliteitsprobleem is lijkt me wel duidelijk. Ook een ziekteverzuim van 20-25% zegt natuurlijk voldoende, niemand die gelooft dat die mensen echt allemaal ziek zijn.
@Brabo. Volgens mij valt het met het ziekteverzuim onder NS-personeel hier in het noorden ook wel mee. Ik heb juist het idee dat NS hier omkomt in het personeel. Laatst waren er drie HC’s ingeroosterd op een enkele SNG-3. Normaal maak je hier wel mee dat er veel mensen passagieren, maar nu waren ze allemaal ingeroosterd. Dat werd dus om de beurt sleutelen en de rest van de tijd doden door te kletsen in de eerste klasse. Dat heet dat zwaar werk.
Qua mentaliteit onder HC’s maakte ik gistermiddag nog wat mee. Na terugkomst rond de middag vanuit België, reisde ik met de rechtstreekse intercity vanaf Rotterdam naar Groningen. Uiteraard de hele rit geen controle. De HC, van amper 20, had een vriendje of broer mee. Het is vanaf Utrecht in twee uur tijd nog driemaal de sluitprocedure doen tot Groningen (zwaar werk) en daarna een verplichte pauze. In de stiltezone van de eerste klasse zaten ze de hele rit te kletsen. Ze stoorden zich niet aan de signalen dat andere reizigers het niet pluis vonden. Naast het standaardgelul over roosters en hoe hij zich aan zoveel mogelijk werk onttrok, behalve als zijn ‘soort mentor’ meeliep, vertelde de HC onder andere dat er laatst een man midden op een trap op Utrecht Centraal een aanval kreeg en dat andere mensen eerst naar hem keken voor actie. Op de vraag van het vriendje of hij die man toen moest aanraken, antwoordde de HC bevestigend, al was het alleen maar omdat die man anders van de trap viel en als hij de kans had gehad, zei hij lachend, was hij gewoon de andere kant op gelopen, want het aanraken van iemand vond hij goor. 16-jarige kassameisjes bij de Jumbo begrijpen dat je dit soort verhalen nooit kunt vertellen als er klanten bij zijn, voor NS-personeel is het de normaalste zaak van de wereld.
@Annemiek @Brabo
Dit item gaat over “Stakingen – vandaag en morgen – bij de streekbussen en regionale treinen” en niet over stakingen bij de gemeentelijke vervoersbedrijven van Amsterdam (GVB), Den Haag (HTM) en Rotterdam (RET)en ook niet bij de NS.
Wat is jullie punt?
Misschien dat het openbaar vervoer in Brabant beter is?
Ik ben in ieder geval blij, dat Arriva en Hermes geen enkele rol spelen in het regionale/provinciale treinvervoer in de provincie Noord Brabant! En dat moet ook zo blijven!
Onze reacties passen toch ook bij het artikel? En we maken toch ook punten? De enige die dat niet doet, dat ben jij. Degene die alles, tot in het extreem zielige, probeert te betrekken op de busverbindingen in Helmond.
Waarom moet er een waarde oordeel als ‘tot in het extreem zielige’ worden gemaakt? Elkaar complimenten geven hoeft niet, maar dit hoeft voor mij ook niet.
Ik ben blij dat Peter blij is, ook al mis ik enige argumenten of onderbouwing bij zijn verhaal. Maar fijn dat Peter blij is met zijn vervoerder.
Helemaal mee eens! Ik snap niet waarom sommige mensen een ander zo fel en neerbuigend te moeten bejegenen en zelf denken de wijsheid in pacht te hebben. Het is de toon die de muziek maakt
@Hildebrand. Peter van Lieshout kiest er zelf voor om bij mijn reactie te stellen dat ik geen punt maak. Om vervolgens te pogen mijn reactie te betrekken op z’n gezeur over Hermes, doelend op z’n eerdere verhalen over de bussen in Helmond. Ik heb het daar overduidelijk absoluut niet over, want de vervoerssituatie in Helmond interesseert me geen ene moer. Ik vind de verhalen van Peter van Lieshout zielig en kansloos gezwam van iemand die niet wil begrijpen hoe zaken geregeld zijn in dit land.
@Annemiek, als je altijd kritiek hebt op anderen moet je ook kunnen incasseren.
En daar hebben we janneke die zich nog nooit in staat heeft getoond een mening te uiten naar aanleiding van een artikel, maar die alleen op anderen reageert met niet inhoudelijke opmerkingen. Heel jammer voor je dat Hyves niet meer bestaat. En gelukkig dat je hier geen glitterplaatjes kunt gebruiken.
En daar hebben we Annemiek weer die dus blijkbaar nog steeds niet kan incasseren. Verder heb ik vaak genoeg gereageerd op de artikelen op deze site, maar dat heb je dan zeker net gemist.
Het algemene beeld is momenteel dat er door heel Nederland ongeveer 60% van de streekbussen wel rijdt. Met daarin uitschieters. Waarbij in Limburg bijna niks rijdt, in Brabant weinig en dat in het westen en noorden bijna geen uitval is. In Groningen rijden de bussen momenteel minimaal eenmaal per uur, wordt dat ook zo gecommuniceerd via 9292 en wordt er gekeken of de andere ritten ook uitgevoerd kunnen worden. Dat blijkt meestal gewoon te lukken. Qua regionaal spoorvervoer vallen alleen de treinen in Limburg uit. De rest rijdt zonder problemen.
Over het algemeen lijkt deze staking een grote mislukking te zijn. Hopelijk kost het de vakbonden een boel leden.
De treinen van Qbuzz rijden ook niet en die bij Breng soms wel soms niet.
Inmiddels heb ik begrepen dat verwacht wordt dat de machinisten van Arriva op de noordelijke nevenlijnen zich morgen ook zullen aansluiten bij de stakingen.
Helaas is er na al dit publieksonvriendelijke gestaak nog steeds geen actie vanuit de politiek voor een wet op minimale dienstverlening. Belachelijk ook dat vakbonden niets beter weten te verzinnen dan de boel lekker platleggen. Zegt ook wel iets over het denkniveau bij de bonden. Onderhandelen kunnen ze in ieder geval niet, te moeilijk.
De politiek gaat hier zijn vingers niet aan branden. De sector lost het maar zelf op.
Het blijkt dat er toch welwillende chauffeurs zijn dat zag ik daarstraks ook met toeval in de sneeuwbuien denk ook aan de scholieren die geen alternatief hebben en met de fiets zijn in deze omstandigheden geen pretje
Ze kunnen ook een dag thuis blijven.
Wanneer is de volgende staking?
Wanneer houdt dat rottige gestaak eens op? Je kan nergens meer op vertrouwen en plannen. Zorg voor goedwerkend en betrouwbaar vervoer, zorg dat de reizigers weer terugkomen naar het openbaar vervoer en klaag niet zo. Tering naar de nering zetten, je kan toch niet verwachten dat je inkomen automatisch wordt gecompenseerd bij inflatie. Ga anders ander werk zoeken.