Stiptheid DB in 2024 historisch laag – bijna 40 procent langeafstandstreinen te laat

De Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn (DB) heeft in decennia niet zoveel vertragingen gehad als in 2024. Slechts 62,5 procent van de ICE’s en intercity’s arriveerde op tijd op de bestemming, zo bleek uit de stiptheidscijfers die vrijdag bekend werden gemaakt.

In Duitsland wordt een trein op tijd beschouwd als deze minder dan zes minuten te laat is. Geannuleerde treinen tellen niet mee in de statistieken. Een woordvoerder van DB zei tegen het Duitse persbureau dpa dat 80 procent van alle vertragingen in 2024 kan worden toegeschreven aan de ’verouderde, storingsgevoelige en overbelaste infrastructuur’ van Duitsland.

Niet alleen DB heeft last van de problemen op het Duitse spoor. Alle vervoerders worden erdoor getroffen. De nachttreinen van ÖBB en NS International tussen Nederland en Wenen/Innsbruck en Zürich lopen geregeld grotere vertragingen op in Duitsland, evenals de treinen van European Sleeper. Flixtrain, dat in Duitsland alleen lange trajecten rijdt, doet het doorgaans qua punctualiteit nog slechter dan DB, al zijn de cijfers van Flixtrain voor 2024 nog niet bekend.

Nationaal schandaal

De aanhoudende vertragingen op het spoor zijn de laatste jaren een soort nationaal schandaal geworden in Duitsland, een land dat ooit trots was op zijn stiptheid en betrouwbare techniek van hoge kwaliteit. DB dringt er bij de Duitse regering op aan om massaal te investeren in het spoorwegnet van het land. De problemen zouden voor een groot deel zijn ontstaan door een gebrek aan onderhoud en investeringen in de afgelopen decennia.

Dpa vergeleek de punctualiteitscijfers van DB vanaf 2003, waaruit bleek dat DB het in 2024 het slechtst deed in die hele periode. Gegevens over de stiptheid van vóór 2002 waren niet onmiddellijk beschikbaar.

Regionale treinen vaker op tijd

De Duitse regionale treinen reden vorig jaar vaker op tijd, al was hier ook sprake van een verslechtering ten opzichte van een jaar eerder. In 2024 arriveerde 90,3 procent van de regionale treinen binnen zes minuten van de geplande aankomsttijd. Dat komt neer op een kleine daling ten opzichte van de score van 91,0 procent in 2023.

De vele vertragingen van langeafstandstreinen zorgen niet alleen voor veel ergernis bij reizigers, maar kosten DB ook aanzienlijke bedragen. Topman Richard Lutz van de spoorvervoerder vertelde onlangs aan de krant Tagesspiegel dat de compensatiebetalingen aan passagiers voor ernstig vertraagde treinen in 2024 in de honderden miljoenen euro’s liepen.

Stiptheid eind 2027 naar 75 tot 80 procent

Intussen wordt er in Duitsland wel op veel plekken aan het spoor gewerkt. DB hoopt dat zijn langeafstandstreinen komende jaren vaker op tijd zullen rijden. “DB wil de stiptheid van ICE- en IC-treinen tegen eind 2027 verhogen naar 75 tot 80 procent”, heeft de woordvoerder laten weten.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

This post was last modified on 5 januari 2025 20:17

Share

Recent Posts

Vakbond VVMC gaat weer praten met NS – acties opgeschort

De Vakbond voor Machinisten en Conducteurs (VVMC), de grootste vakbond bij de NS, wil weer…

14 uur terug

Zuid-Holland wil twee lijnen van onrendabele Waterbus schrappen

De provincie Zuid-Holland wil twee van de vier lijnen van de Waterbus opheffen, waarmee over…

1 dag terug

MerwedeLingelijn halve week gestremd

De MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen wordt van woensdag 23 juli tot zondagochtend 27 juli…

2 dagen terug

Update met reacties – Europese Commissie stapt naar rechter om aanbesteding hoofdspoornet aan NS

De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie, omdat Nederland het treinverkeer op…

2 dagen terug

Storingen op spoor nemen toe – treinen rijden wel stipter

Het aantal ernstige storingen op het spoor is in de eerste helft van dit jaar…

3 dagen terug

Rover roept Tweede Kamer op geld uit te trekken voor treinkaartjes

Reizigersvereniging Rover vreest voor groeiende vervoersarmoede door de nieuwe prijsstijging van treinkaartjes en roept de…

3 dagen terug