Foto: DB / Kai Michael Neuhold
De Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn (DB) heeft in decennia niet zoveel vertragingen gehad als in 2024. Slechts 62,5 procent van de ICE’s en intercity’s arriveerde op tijd op de bestemming, zo bleek uit de stiptheidscijfers die vrijdag bekend werden gemaakt.
In Duitsland wordt een trein op tijd beschouwd als deze minder dan zes minuten te laat is. Geannuleerde treinen tellen niet mee in de statistieken. Een woordvoerder van DB zei tegen het Duitse persbureau dpa dat 80 procent van alle vertragingen in 2024 kan worden toegeschreven aan de ’verouderde, storingsgevoelige en overbelaste infrastructuur’ van Duitsland.
Niet alleen DB heeft last van de problemen op het Duitse spoor. Alle vervoerders worden erdoor getroffen. De nachttreinen van ÖBB en NS International tussen Nederland en Wenen/Innsbruck en Zürich lopen geregeld grotere vertragingen op in Duitsland, evenals de treinen van European Sleeper. Flixtrain, dat in Duitsland alleen lange trajecten rijdt, doet het doorgaans qua punctualiteit nog slechter dan DB, al zijn de cijfers van Flixtrain voor 2024 nog niet bekend.
De aanhoudende vertragingen op het spoor zijn de laatste jaren een soort nationaal schandaal geworden in Duitsland, een land dat ooit trots was op zijn stiptheid en betrouwbare techniek van hoge kwaliteit. DB dringt er bij de Duitse regering op aan om massaal te investeren in het spoorwegnet van het land. De problemen zouden voor een groot deel zijn ontstaan door een gebrek aan onderhoud en investeringen in de afgelopen decennia.
Dpa vergeleek de punctualiteitscijfers van DB vanaf 2003, waaruit bleek dat DB het in 2024 het slechtst deed in die hele periode. Gegevens over de stiptheid van vóór 2002 waren niet onmiddellijk beschikbaar.
De Duitse regionale treinen reden vorig jaar vaker op tijd, al was hier ook sprake van een verslechtering ten opzichte van een jaar eerder. In 2024 arriveerde 90,3 procent van de regionale treinen binnen zes minuten van de geplande aankomsttijd. Dat komt neer op een kleine daling ten opzichte van de score van 91,0 procent in 2023.
De vele vertragingen van langeafstandstreinen zorgen niet alleen voor veel ergernis bij reizigers, maar kosten DB ook aanzienlijke bedragen. Topman Richard Lutz van de spoorvervoerder vertelde onlangs aan de krant Tagesspiegel dat de compensatiebetalingen aan passagiers voor ernstig vertraagde treinen in 2024 in de honderden miljoenen euro’s liepen.
Intussen wordt er in Duitsland wel op veel plekken aan het spoor gewerkt. DB hoopt dat zijn langeafstandstreinen komende jaren vaker op tijd zullen rijden. “DB wil de stiptheid van ICE- en IC-treinen tegen eind 2027 verhogen naar 75 tot 80 procent”, heeft de woordvoerder laten weten.
(c) Treinreiziger.nl / ANP
This post was last modified on %s = human-readable time difference 20:17
Treinreiziger gaat in samenwerking met Tranzer treintickets aanbieden. Het gaat om een proef, waarbij de ambitie is…
Treinverkeer van en naar station Den Haag Centraal ondervindt vanaf zaterdag 15 februari zestien dagen…
De eerste trein van European Sleeper op de route Brussel - Eindhoven - Venetië heeft…
Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) nog jaren zullen gelden. Tijdens…
GroenLinks-PvdA wil dat staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer in actie komt om de problemen…
De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Eindhoven naar Venetië zal de…