Vervoerders willen Qbuzz zwart maken

Vervoerder Qbuzz heeft het zwaar te verduren. Het bedrijf, dat voor 49% in handen is van de Nederlandse Spoorwegen krijgt veel kritiek van met name andere vervoerders (Arriva, Veolia, Connexxion). Ze vinden het oneerlijk dat NS aandeelhouder is in Qbuzz. Ze voeren een hevige strijd tegen Qbuzz.

NS was eerder aandeelhouder in Syntus, ook een openbaar vervoersbedrijf dat in de Achterhoek en de Betuwe het vervoer verzorgd. Dat leidde toen echter niet tot de fele strijd zoals nu. Tegenwordig is NS aandeelhouder in Qbuzz. In tegenstelling tot Connexxion, Veolia en Arriva is Qbuzz een geheel Nederlands bedrijf. De concurrenten kunnen Qbuzz niet luchten. Ze vinden het oneerlijke concurrentie omdat NS aandeelhouder is.

Hoofdrailnet 
NS is in handen van de staat en mag als enige vervoerder rijden over het Hoofdrailnet. Het spoor is aan NS gegund. Dat gebeurd ook in het stads- en streekvervoer, maar dan zijn er veel strengere eisen aan gunningen gesteld. De concurrenten van Qbuzz zouden maar wat graag ook over het hoofdrailnet willen rijden, maar mogen dat niet. Vandaar hun felle reactie tegenover Qbuzz. Qbuzz wordt immers gesteund door NS.

Rechtzaken
Toch lijken de vervoerders vooral bezig te zijn met het zwart maken van Qbuzz, want de rechter heeft tot nu toe hen voortdurend in het ongelijk gesteld. Alle rechtszaken die tegen Qbuzz zijn aangespannen, heeft het bedrijf gewonnen. Onlangs won Qbuzz de concessie in Groningen-Drenthe. Ook hier reageerde de verliezende partij (Arriva) enorm fel op de nederlaag aan Qbuzz. Arriva directeur Hettinga dreigde investeringen in de spoor uit te stellen en wil een nieuwe rechtszaak beginnen tegen Qbuzz. Volgens Arriva is de aanbesteding niet netjes gegaan.

Grote bedrijven
Het beeld dat Qbuzz door de steun van een grote onderneming als NS vals speelt, lijkt vertekend. Concurrenten worden gesteund door minstens zulke grote moederbedrijven. Zoals Veolia. Veolia Transport is met een omzet van circa € 5 miljard en met ruim 72.000 medewerkers en ruim 2,5 miljard reizigers per jaar één van de grootste particuliere ondernemingen in het personenvervoer ter wereld.
Ook Connexxion is een grote marktpartij in handen van het Franse Transdev, een bedrijf met bijna 2 miljard euro omzet (2006) en ruim 27.000 man personeel in dienst. 
Ook Arriva heeft op jaarbasis een omzet van bijna 2 miljard euro.

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug