Vervoerregio’s nemen juridische stappen tegen bezuiniging op ov – ‘korting is onrechtmatig’

De Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag zetten juridische stappen tegen de voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen euro op het ov. De organisaties vinden de korting onrechtmatig en in strijd met de beginselen van behoorlijk bestuur, zo melden ze.

De bezuiniging is gepland vanaf januari 2026. Aanvankelijk was er hoop dat de korting ongedaan gemaakt zou worden met de voorjaarsnota van het Rijk, maar in die nota bleek afgelopen april geen oplossing te zijn gevonden. De vervoerorganisaties vrezen voor hogere prijzen en een verschraling van het ov in de regio’s.

‘Geen lichtzinnig besluit’

“Dit is geen lichtzinnige beslissing geweest”, zegt Melanie van der Horst, de voorzitter van de Vervoerregio Amsterdam. “Het maken van bezwaar is een zware maatregel die we liever niet inzetten. Maar we zien geen andere optie. Het Rijksgeld is er voor het goed uitvoeren van onze taken: het zorgen voor goed ov, zodat mensen kunnen komen waar ze moeten zijn. En die taken zijn niet veranderd. Dan valt deze bezuiniging niet te rechtvaardigen.”

Administratieve fout

Voorzitter Jan van Zanen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag wijst erop dat de bezuiniging van 110 miljoen is terug te voeren op een administratieve fout, die afgelopen najaar boven kwam drijven bij de presentatie van de Rijksbegroting. “Het Rijk erkent dat ook maar trekt de bezuiniging vooralsnog niet in. Met desastreuze gevolgen voor de ov-reizigers. Voor die mensen nemen we het op. Tot 20% minder bussen en flinke prijsstijgingen op ritten met bus, tram en metro. Je moet het niet willen en wij willen het voorkomen.”

Opmaat naar verdere stappen

Volgens de vervoerorganisaties heeft het Rijk de bezuiniging opgelegd zonder er tijdig over te praten met de vervoerregio’s. Evenmin is er compensatie gekomen of een aanpassing van het takenpakket. Daarmee vinden de organisaties dat de korting in strijd is met het beginsel van behoorlijk bestuur. De organisaties hebben nu een officieel bezwaarschrift ingediend. Dit maakt het mogelijk om in de toekomst verdere juridische stappen te nemen tegen het Rijk. De vervoerregio’s stellen dat in het verleden de jeugdzorg al succesvol is geweest in de juridische strijd tegen eenzijdige bezuinigingsmaatregelen genomen door het Rijk.

Donderdag bespreekt de Tweede Kamer de onderwerpen uit de voorjaarsnota van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat waarbij waarschijnlijk ook de bezuinigingen weer aan de orde komen.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 23 juni 2025 23:48

Share

Recent Posts

NS ontvangt meer dan 100.000 claims wegens stakingen

De NS heeft meer dan 100.000 schadeclaims ontvangen van reizigers die tijdens de NS-stakingen in…

18 uur terug

Friesland wil dieseltreinen vervangen voor batterijtreinen

De provincie Friesland trekt 2,2 miljoen euro uit voor een onderzoek naar de inzet van…

21 uur terug

Meeste Europeanen verkiezen trein boven vliegtuig – onderzoek toont noodzaak voor beter spoor

Een meerderheid van de Europeanen verkiest het reizen per trein boven het vliegtuig. Maar dan…

1 dag terug

Geen treinen van Hengelo naar Enschede – eerste van vier stremmingen deze zomer

Het treinverkeer tussen Hengelo en Enschede ligt er volgende week vier dagen lang uit wegens…

2 dagen terug

Veel extra treinen van en naar Nijmegen voor Vierdaagse

NS en Arriva rijden van zaterdag 12 juli tot en met vrijdag 18 juli extra…

2 dagen terug

Nieuwe directe snelle trein tussen Kopenhagen en Praag

De Duitse (DB), Deense (DSB) en Tsjechische (ČD) spoorwegen beginnen mei 2026 een directe trein…

3 dagen terug