Vervoerregio’s nemen juridische stappen tegen bezuiniging op ov – ‘korting is onrechtmatig’
23 jun 2025 11:50
De Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag zetten juridische stappen tegen de voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen euro op het ov. De organisaties vinden de korting onrechtmatig en in strijd met de beginselen van behoorlijk bestuur, zo melden ze.
De bezuiniging is gepland vanaf januari 2026. Aanvankelijk was er hoop dat de korting ongedaan gemaakt zou worden met de voorjaarsnota van het Rijk, maar in die nota bleek afgelopen april geen oplossing te zijn gevonden. De vervoerorganisaties vrezen voor hogere prijzen en een verschraling van het ov in de regio’s.
‘Geen lichtzinnig besluit’
“Dit is geen lichtzinnige beslissing geweest”, zegt Melanie van der Horst, de voorzitter van de Vervoerregio Amsterdam. “Het maken van bezwaar is een zware maatregel die we liever niet inzetten. Maar we zien geen andere optie. Het Rijksgeld is er voor het goed uitvoeren van onze taken: het zorgen voor goed ov, zodat mensen kunnen komen waar ze moeten zijn. En die taken zijn niet veranderd. Dan valt deze bezuiniging niet te rechtvaardigen.”
Administratieve fout
Voorzitter Jan van Zanen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag wijst erop dat de bezuiniging van 110 miljoen is terug te voeren op een administratieve fout, die afgelopen najaar boven kwam drijven bij de presentatie van de Rijksbegroting. “Het Rijk erkent dat ook maar trekt de bezuiniging vooralsnog niet in. Met desastreuze gevolgen voor de ov-reizigers. Voor die mensen nemen we het op. Tot 20% minder bussen en flinke prijsstijgingen op ritten met bus, tram en metro. Je moet het niet willen en wij willen het voorkomen.”
Opmaat naar verdere stappen
Volgens de vervoerorganisaties heeft het Rijk de bezuiniging opgelegd zonder er tijdig over te praten met de vervoerregio’s. Evenmin is er compensatie gekomen of een aanpassing van het takenpakket. Daarmee vinden de organisaties dat de korting in strijd is met het beginsel van behoorlijk bestuur. De organisaties hebben nu een officieel bezwaarschrift ingediend. Dit maakt het mogelijk om in de toekomst verdere juridische stappen te nemen tegen het Rijk. De vervoerregio’s stellen dat in het verleden de jeugdzorg al succesvol is geweest in de juridische strijd tegen eenzijdige bezuinigingsmaatregelen genomen door het Rijk.
Donderdag bespreekt de Tweede Kamer de onderwerpen uit de voorjaarsnota van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat waarbij waarschijnlijk ook de bezuinigingen weer aan de orde komen.
(c) Treinreiziger.nl
En naast de 110 miljoen Euro rust er ook een generieke bezuiniging van 220 miljoen euro op het OV wat het totaal 330 miljoen maakt.
Dit is geen administratieve fout. OV kost veel geld en eigen auto levert de overheid veel geld op. Denk aan de benzine accijnsen. En dat mensen moeten aanschuiven is niet het probleem voor de overheid. Dit is gewoon VVD logica icm met incompetente PVV ministers.
Die 220 miljoen is een verlaging van de vergoeding voor de OV-studentenkaart omdat studenten minder met het OV zijn gaan reizen. Die vergoeding wordt volgens het contract met het Min van Onderwijs jaarlijks vastgesteld aan de hand van het gebruik dat studenten van hun OV-kaart maken. Daar hebben de OV-bedrijven dus geen poot om op te staan.
De rechtzaak gaat voer de 110 miljoen die uit een administratieve fout kwam, niet de korting op studentenov.
En dat betwijfel ik of studenten minder zijn gaan reizen, steeds meer blijven bij hun ouders wonen, omdat de huizenmarkt nóg verder dichtslipt.
Studenten gaan sinds corona vaak nog maar een dag of drie per week naar universiteit of hogeschool en doen de rest online.
Maar als er nog steeds evenveel ov moet rijden, dan is dit nog steeds een vermindering van inkomsten die moeilijk af kan. Een bus met 4 p erin kost vrijwel evenveel als een bus met 20 p erin. Hoe minder mensen met het ov gaan (en er via studenten-ov of direct voor betalen), hoe meer subsidie nodig is om het ov overeind te houden.
De daling van het studentenvervoer (20%) zie je duidelijk terug in de bezetting in de spitsen. Daar kun je op sommige lijnen de busfrequenties verlagen, buslijnen samenvoegen of treinen wat inkorten.
Maar gaan vaker stappen, waardoor treinen buiten de “schooltijd” overvol zitten met (dronken en overlast veroorzakende) studenten.
Dat blijkt ook niet waar.
En weer schitteren de provincies als de concessieverleners voor het ov op provinciaal en regionaal busvervoer door afwezigheid. Maar dat is al jaren zo…
Kan iemand mij duidelijk maken waarin de argumenten van deze twee regio’s in de provincies anders zouden zijn???
De gevolgen “in de provincie” zijn PRECIES hetzelfde als in de Randstad, namelijk een verdere verschraling/afbraak van het ov uitmondend in het verdwijnen van complete buslijnen – EN onacceptabele/onbetaalbare prijsstijgingen voor de ov – reizigers voor het schamele vervoer wat nog overblijft
De korting van €110 mln is voor Amsterdam, Den Haag en Rotterdam en dus niet voor de rest van het land.
De andere €220 miljoen ten gevolge van de studentenkaart raakt wel alle andere regiovervoerders. Het gaat er vrees ik toe leiden dat de onrendabele buslijn die veelal door autolozen wordt gebruikt weg bezuinigd gaat worden en/of een generieke prijsverhoging van het OV.
Die €200 miljoen valt voor een groot deel bij het spoor.
Peter, vijf jaar geleden verscheen het rapport ‘Contouren Toekomstbeeld OV 2040’.
Hierin was de gemeenschappelijke visie van het rijk, de steden, de regio’s, de vervoerders en ProRail weergegeven, waarin door een kwaliteitssprong van het ov-netwerk in 2040 een samenwerkend hoogwaardig netwerk zou worden gerealiseerd tussen de kerngebieden in ons land, en die over de grens.
Het ziet er naar uit dat we worden gefopt.
Toen dat rapport verscheen moest de grote daling van het aantal reizigers na corona nog komen. Daarnaast was toen niet voorzien dat de lonen in het OV explosief zouden stijgen en we wagonladingen geld gingen uitgeven aan de Oekraïne en aan defensie. De wereld is veranderd.
dan geven we maar niet ladingen geld weg aan defensie.
of betalen we spoorlijnen uit het defensiebudget, omdat oekraïne laat zien dat die dingen best handig zijn om je leger te bevoorraden tijdens een landoorlog.
de vs kan de halve wereld domineren met 3%, 2% van europa is zat om de russen buiten de deur te houden.
vergeet niet, die ene procent verschil is één lelylein per jaar.
Zaken als infrastructuur, ruimtelijke ordening, defensie, energievoorziening, landbouw, woningbouw, zorg en naar mijn mening ook openbaar vervoer zijn zaken die je niet zomaar ‘aan’ en ‘uit’ kunt zetten.
Bedrijven en burgers moeten er bij het bepalen van hun beleid vanuit kunnen gaan dat er een zekere betrouwbaarheid in de planning van de overheid zit, anders wordt het een ‘janboel’, wat het nu ook is. Als er onverwachte uitgaven zijn wordt de reservepot maar aangesproken, de inkomsten verhoogd of er moet worden geleend.
Op zich waarnaar als er geen geld is omdat de overheid de voorkeur geeft aan andere prioriteiten houdt het op.
Een reservepot is er helemaal niet, er is alleen een staatsschuld.
Kunnen er geen bedrijven en instellingen participeren met RET, HTM, UOV en GVB en andere OV vervoerders! Maak leuke ideetjes van tram, metro of busrit inclusief museum, festival, sportclub en minima korting.
Ook moeten tramlijnen 4 en 6 gewoon over de Nieuwe Binnenweg te Rotterdam blijven rijden, de straks verlengde en thans nog steeds geplaagde tramlijn 19 van HTM hele dagen dagen naar de TU Wijk in Delft blijven rijden.
In Utrecht moet tram lijn 22 ook dagelijks rijden naar Science Park en misschien zelfs met een doorkoppeling naar IJsselstein en Nieuwegein! Dat is niet alleen fijn voor FC Utrecht supporters, ook voor cliënten en personeel van de Universiteit en het Academisch Ziekenhuis.
Tramlijn 25 in Amsterdam Zuid gaat per half december 2025 doorrijden naar station Muiderpoort, zodat je een directe verbinding krijgt met Amstelveen en Uithoorn! Tramlijn 26 gaat half december 20025 verder rijden in IJburg tot het Strandeiland. Ik hoop dat deze tramlijn als IJmeer lijn nog verder wordt doorgetrokken naar Almere. Dan heb je in alle steden goede verbindingen, vooral als je behalve werk, school of vrije tijd of een afspraak hebt bij een ziekenhuis, of je voetbalclub wilt aanmoedigen.
Voor de Rotterdamse metrolijn A vind ik een verlenging Binnenhof, Nieuw Terbregge, Hillergersberg en zo tot Pijnacker Zuid een mooie verlenging.. Ook de Haagse Randstadraillijn 4 van Lansingerland, naar Rodenrijs, Spaanse Polder Schiedam Centrum NS kan een interessante verbinding worden. Dan bereik je de moeilijk met OV bereikbare plaatsen als industriegebieden met meerdere OV knooppunten, die nu alleen met de auto bijna altijd beter nog zijn te bereiken.. Meer participatie onderling leidt tot betere verbindingen, goede samenwerkingen en je kunt de kosten ook meer verdelen! Ik hoop dat het tij keert, betaalbare OV voor iedereen en frequente verbindingen de hele dag!
Uh? Er is minder geld, niet meer geld.
De overheid moet eerst eens bezuinigen op vluchtelingen- en asielopvang, ontwikkelingshulp en oorlogvoering. Dat scheelt ca. 35 tot 50 miljard! Dat geld kan naar beter OV, lastenverlichting, goedkopere boodschappen en lagere huren.
Alleen al de rekening van Oekraïne en defensie gaat de komende jaren met tientallen miljarden per jaar omhoog. Die paar miljard voor ontwikkelingshulp en asielopvang zetten daarvoor geen zoden aan de dijk, zelfs als je die posten tot €0 zou terugbrengen. Veel mensen beseffen nog niet dat ze al die extra defensieuitgaven straks flink in hun eigen portemonnee zullen gaan voelen.
Nee mijnheer van Goch, er is genoeg bezuinigd in dit land, op mensen die ons verwonderen, verzorgen, verdedigen en verder helpen in het leven. Mensen die daar de dupe van zijn wordt wijsgemaakt dat het allemaal de schuld is van buitenlanders die een beter leven zoeken.
Er is in ons land een bovenlaag ontstaan die van gekkigheid niet meer weet wat met hun vermogen te doen. Ze leven in wijken met een rare ‘naem’ en praten de hele dag over geld. Schud ze leeg!
Doe iets aan de miljonairsvrijstelling, verhoog de erfbelasting, bestrijd witteboordencriminaliteit, breng de vennootschapsbelasting terug naar het oude niveau, doe iets aan de speciale belastingafspraken voor grote bedrijven, belast kapitaal zwaarder dan arbeid, bestrijd belastingontwijking en stop met subsidiëren van bedrijfstakken waar ons land niets aan heeft.
De Nederlandse belastingen zijn al bijna de hoogste van de EU en daarmee van de wereld.
Sinds 2023 is er ook weer vermogensvlucht, mensen met vermogen vertrekken naar het buitenland. Daarnaast verbiedt het EU verdrag het in beslag nemen van het bezit van de burger, alleen inkomen uit vermogen mag daarom redelijkerwijs belast worden. Nederland is nu eenmaal geen eilandje.
Echt grote bedrijven zijn er overigens niet veel meer. Die zijn de laatste jaren grotendeels vertrokken.
https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/diversen/2022/overheidsfinancien-derde-kwartaal-2022/3-nederlandse-lastendruk-stijgt-maar-ligt-onder-gemiddelde-van-europese-unie
In alle andere landen van de EU worden de pensioenen uit de belastingen betaald via een omslagsysteem, je betaalt dan dus geen losse pensioenpremie zoals hier. Voor een eerlijke vergelijking met de andere landen moet je voor Nederland de pensioenpremie daarom ook meetellen.
De toekomstige belastinginkomsten van de overheid zitten bij ons ingesloten in het totale pensioenvermogen.
Bij ons wordt met het innen van inkomstenbelasting gewacht totdat het pensioen wordt uitgekeerd en daardoor is de premiedruk bij ons dus (nog) relatief laag.
https://esb.nu/haal-belastingen-uit-pensioenuitkering-naar-voren/