De Europese Commissie is een procedure gestart tegen Nederland vanwege het onderhands toewijzen van de hoofdrailnetconcessie aan de NS. Volgens de Europese Commissie overtreedt Nederland met deze toewijzing de Europese mededingingsregels. Dit meldt RTL Nieuws.
De Europese Commissie roept de regering op om zich te houden aan de EU-mededingingsregels voor het toewijzen van contracten voor openbaar vervoer per spoor. Als Den Haag niet voldoet aan de vereiste stappen van Brussel, kan deze inbreukprocedure uiteindelijk leiden tot een rechtszaak bij het Europees Hof van Justitie.
Het kabinet heeft twee maanden de tijd om te reageren op de brief van de Europese Commissie. Het gunningsproces kan ondertussen gewoon doorgaan, aangezien de procedure van de Commissie geen opschortende werking heeft.
Staatssecretaris Vivianne Heijnen, die verantwoordelijk is voor deze kwestie, heeft kennis genomen van het besluit van de Commissie. Ze benadrukt dat het besluit over de concessie al in 2020 is genomen en dat het gesteund is door een grote meerderheid van de Tweede Kamer.
Het ministerie van Infrastructuur wijst erop dat de Europese Commissie jaarlijks bezwaar maakt tegen besluiten van nationale overheden, waarvan 90 procent wordt opgelost zonder tussenkomst van een rechter, aldus een woordvoerder van het ministerie.
Arriva, een regionale vervoerder, had samen met andere vervoerders zoals Keolis en Qbuzz eerder zijn zorgen geuit bij de Europese Commissie over de rechtmatigheid en de omvang van de toewijzing. Eurocommissaris Adina Valean schreef vorig jaar al aan staatssecretaris Heijnen dat zij “serieuze zorgen” had.
Het kabinet heeft als doel om in december de concessie aan de NS te verlenen, nadat de Tweede Kamer aan het eind van de zomer wordt geïnformeerd over de inhoud van het nieuwe contract. Een collectief van regionale vervoerders, de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland, heeft eerder geprobeerd via de rechter af te dwingen dat hij ook kan meedingen om treinen te laten rijden op het hoofdrailnet. De rechter heeft echter geoordeeld dat hij niet bevoegd is om de onderhandse gunning tegen te houden. De vervoerders gaan in beroep tegen deze uitspraak bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb), maar dat kan pas gebeuren nadat de concessie door de staat aan de NS is verleend.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 15:01
Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer gaat het strikte veiligheidsbeleid voor spoorwegovergangen heroverwegen. Zoals afgelopen…
Het onderzoek van de Europese lobbygroep Transport & Energy (T&E) naar Europese treinmaatschappijen heeft flink…
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…