Intercity naar Berlijn niet langzamer dankzij 3622 sensoren

ProRail heeft op het spoor bij Wierden, Zenderen en De Lutte in Twente duizenden sensoren geplaatst om de spoorbaan in de gaten te houden. Er gaat een zwaardere locomotief over dat spoor heenrijden en niet overal kan worden aangetoond dat de bodem voldoet aan de eisen hiervoor.

Snelheid verlaagd

Daarom wordt de snelheid van de trein op delen van de route verlaagd naar 100 kilometer uur. Echter, tussen Deventer en Oldenzaal zou de dienstregeling onhaalbaar worden als de snelheid verlaagd zou moeten worden. Daarom heeft ProRail hier sensoren geplaatst, om de impact van de zware treinen op het spoor te meten, zodat de treinen toch veilig kunnen blijven rijden.

De verschillende soorten sensoren gaan in de gaten houden of er geen afwijkingen aan de spoorbaan ontstaan. In totaal zijn 3622 sensoren geplaatst. Volgens ProRail is dit het grootste aantal sensoren dat in één keer is geplaatst in Europa. Onder meer de grondverplaatsing en de waterstand onder de spoorbaan worden gemonitord. De spoorbeheerder zegt passende maatregelen te nemen mocht dat nodig zijn.

Zware locomotieven

De zwaardere locomotieven zijn nodig om de IC Berlijn tussen Amsterdam en Berlijn een half uur sneller te laten rijden. Deze locomotieven kunnen zowel op het voltage van het Nederlandse als het Duitse spoor rijden. De nieuwe dienstregeling gaat vanaf 10 december in. In eerste instantie zal de Vectron worden ingezet. Later in 2024, medio oktober, wordt de ICE L verwacht.

Ook European Sleeper profiteert van de proef. De nachttrein Brussel – Amsterdam – Berlijn (- Praag) mag momenteel op delen van de route niet sneller dan 100 kilometer per uur.

Baanstabiliteit

De gegevens die ProRail in Twente verzamelt, worden ook gebruikt voor een landelijk onderzoek naar de zogenoemde baanstabiliteit. Dit is volgens de spoorbeheerder nodig omdat in de toekomst meer, snellere en zwaardere treinen op het spoor gaan rijden. Onderzoek moet uitwijzen wat dat doet met de bodem. Ook klimaatverandering heeft invloed op de stevigheid van het spoornetwerk. “Het spoor is bij huidig gebruik bewezen veilig”, zegt een woordvoerder van ProRail. “We zien wel dat er plekken zijn die we in de gaten moeten houden. Soms repareren we bijvoorbeeld ergens wat, of rijden we langzamer. Veiligheid gaat bij ons voorop.”

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 14 juli 2023 15:04

Share

Recent Posts

Historische TEE-trein gered door nieuwe stichting

De enig overgebleven Nederlandse Trans Europ Expresstrein is gered. De kersverse Stichting Trans Europ Express…

15 uur terug

Noodkreet van het noorden aan coalitie: financier Lelylijn

De provincies Friesland, Groningen en Flevoland roepen de coalitiepartijen op de aanleg van de Lelylijn…

17 uur terug

NS krijgt 500.000 euro voor prestaties in 2024 – geld naar veiligheidsmaatregelen

De NS krijgt een bonus van een half miljoen euro voor de prestaties in 2024.…

2 dagen terug

Trein naar Parijs: alle opties voor de reis naar de Franse hoofdstad en verder

Parijs is een van de populairste treinbestemmingen van Europa. Treinstation Gare du Nord in Parijs…

2 dagen terug

Vijftien Europese treinstations waar je zó de natuur in wandelt

Op wandelvakantie met de trein? Dat kan. Met de trein kom je niet alleen in…

4 dagen terug

NS voegt ritten toe in dienstregeling 2026 – geen oplossing voor voorbijrijden Weert

De NS heeft ritten toegevoegd in de concept dienstregeling voor 2026. Maar ondanks protesten vervalt…

4 dagen terug