NS-dochter moet de lucratieve concessie Greater Anglia deels verkopen door strengere eisen van Minister Dijsselbloem. Veertig procent van de concessie komt nu in handen van het Japanse Mitsui. Dat meldt OV-Magazine op basis van een brief van Minister Dijsselbloem aan de Tweede Kamer.
Het is amper een half jaar geleden dat de NS-dochter de omvangrijke concessie in Groot-Brittannië wist te winnen. Minister Dijsselbloem heeft de regels voor Abellio aangescherpt, om zo de risico´s van de dochter te beperken. Het dochterbedrijf mag maximaal 1 miljard euro investeren in het Verenigd Koninkrijk, 500 miljoen voor daarbuiten.
Om aan de nieuwe regels te voldoen verkoopt Abellio veertig procent van de concessie Greater Anglia aan de Japanse multinational Mitsui. Dijsselbloem zegt verder dat er bewust voor gekozen is dat NS niet aansprakelijk gesteld kan worden voor schulden van Abellio. Dijsselbloem komt ook in beeld als er een inverstering gedaan moet worden van meer dan 50 miljoen euro.
This post was last modified on 11 juni 2018 14:02
Het openbaar vervoer dreigt vanaf komend jaar flink duurder te worden. Verwachte oplossingen voor bezuinigingen…
ProRail heeft moeite om voldoende verkeersleiders te vinden. De gevolgen van een krappere arbeidsmarkt worden…
Eurostar waarschuwt reizigers van Amsterdam naar Londen voor een half uur langere reistijd vanwege een…
De NS rijdt op Koningsdag een uitgebreide Oranjedienstregeling. Er worden meer en langere treinen ingezet…
Arriva zet in Gelderland en Overijssel extra treinen in rond Koningsdag en Bevrijdingsdag. De koninklijke…
Het kabinet trekt 1,9 miljard euro uit voor de Nedersaksenlijn. Dat laat coalitiepartij BBB weten…